Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

نماد بیمه دانا در بازار سرمایه پس از افتی که از دی ماه 1399 از محدوده 250 تومان تا کمتر از 130 تومان داشت روزهای زیادی را با صف فروش گذراند. تا اینکه بهای آن در خرداد ماه 1400 به کمتر از 85 تومان افت کرد.

پشت پرده سهمی که بهای آن در کمتر از 4 ماه سه و نیم برابر شد/ افشای اطلاعات با اهمیت با چند ماه تاخیر!

بورس24 : نماد بیمه دانا در بازار سرمایه پس از افتی که از دی ماه 1399 از محدوده 250 تومان تا کمتر از 130 تومان داشت روزهای زیادی را با صف فروش گذراند. تا اینکه بهای آن در خرداد ماه 1400 به کمتر از 85 تومان افت کرد.

پس از آن، این سهم بیمه ای تا تابستان امسال فراز و فرود خاصی نداشت اما از روزهای پایانی مرداد ماه چند روز پس از بازگشت از مجمع عادی سالیانه که بدون تقسیم سود نقدی برگزار شد، از محدوده 93 تومان یک روند صعودی پرشتاب را استارت زد و از آن زمان تا کنون بهای دانا بیش از 240 درصد رشد کرده و به سقف تاریخی خود (در تیر ماه 99 ) بسیار نزدیک شده است.

دانا از اواخر مهر ماه امسال پس از آن که حدود 70 درصد صعود کرده بود، به دلیل ظن دستکاری قیمت توسط ناظر بازار متوقف شد. از آن زمان تا کنون دو بار دیگر هم متوقف و یک بار نیز به همین دلیل تعلیق شد. تا این که روز سه شنبه 29 آذر ماه در حالی که قیمتش طی کمتر از 4 ماه سه برابر شده بود، بعد از حدود 6 روز معاملاتی در حالت تعلیق ماندن، بدون محدودیت نوسان قیمت بازگشایی شد و 13,78 درصد بالاتر از قیمت توقف، قیمت خورد؛ یعنی بالاتر از 328 تومان.

بر اساس اطلاعیه هایی که این شرکت در سایت کدال منتشر و افشا کرده 28 شهریور ماه 1401 در خصوص زمین علی آباد که همواره مهمترین موضوع بحث پیرامون این شرکت بوده و هست، اعلام کرد که موارد کما فی السابق در حال پیگیری است و به محض حصول نتیجه، متعاقبا اعلام خواهد شد.

20 آذر ماه یعنی یکشنبه هفته گذشته این شرکت در اطلاعیه دیگری در سایت کدال از تصویر صورتجلسه مربوط به 26 تیر 1401 در خصوص تعیین تکلیف زمین موسوم به علی آباد سخن به میان آورد.

اما این صورتجلسه از چه موضوعی حکایت می کند؟

در این صورتجلسه آمده: در تاریخ 26 تیر ماه 1401 موضوع اختلافات بین شرکت بیمه دانا و ارتش جمهوری اسلامی ایران در خصوص زمین پلاک ثبتی 87,2 در جلسه ای که با حضور وزیر امور اقتصاد و دارایی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر راه و شهرسازی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سرپرست کانون شرکت های سرمایه گذاری سهام عدالت، مدیر عامل شرکت بیمه دانا و فرماندهی کل ارتش تشکیل شد، پس از ملاحظه سوابق حاکی از این که شش دانگ زمین یاد شده بر اساس اسناد مالکیت موجود، به نام شرکت بیمه داناست و در نتیجه تصرف این زمین توسط ارتش و شکایت شرکت بیمه دانا، رای قطعی و نهایی مبنی بر رفع تصرف علیه ارتش صادر شد. اما ارتش با استناد به مصوبه فرماندهی کل قوا رهاسازی آن را غیرممکن اعلام کرد و فقط اعطای معوض را میسر دانست.

از سوی دیگر هنگام واگذاری شرکت مذکور در اجرای سیاست های کلی اجرای اصل 44 قانون اساسی به بخش غیردولتی، ارزش این زمین در ارزیابی سهام شرکت به عنوان عمده ترین دارایی شرکت لحاظ شد و متعاقبا مراتب در کمیسیون مستندسازی دولت هم تائید شد.

پس از بحث و تبادل نظر و به منظور حفظ حقوق حدود 45 میلیون نفر سهامداران سهام عدالت و بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی موارد زیر توافق شد:

به منظور رفع اختلاف در میزان مساحت زمین متعلق به بیمه دانا و همچنین میزان ارزش روز آن، موضوع توسط شرکت بیمه دانا و ارتش به هیات کارشناسی مرکب از کارشناسان هر یک از طرفین، ارجاع و نظر به هیات کارشناسی ملاک عمل قرار گیرد.

با توجه به عدم امکان رهاسازی اراضی متعلق به شرکت بیمه دانا توسط ارتش و همچنین مقدور نبودن پرداخت ارزش زمین توسط ارتش، قیمت برآورد شده در خصوص این اراضی از طریق فرماندهی کل ارتش و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح طی تعامل با وزارت امور اقتصاد و دارایی و سازمان برنامه و بودجه، از محل ظرفیت بند "ب" تبصره 5 قانون بودجه کل کشور سال 1401 در سال جاری و با پیش بینی در قانون بودجه سال 1402 کل کشور به شرکت بیمه دانا پرداخت شود.

مفاد این صورتجلسه در حالی هفته گذشته پس از تعلیق نماد، انتشار یافته که در شفاف سازی دیگری که چهارم مرداد ماه 1401 توسط شرکت منتشر شده بود، اعلام شد که با توجه به تغییر کارشناس منتخب ارتش، پیگیریهای لازم به منظور طی کردن فرآیند کارشناسی راجع به اجرای طرح دوربرگردان بزرگراه شهید باقری در بخشی از قسمت جنوبی زمین علی آباد در حال انجام است. همچنین مذاکرات و مکاتباتی در خصوص برگزاری نشست مشترک بین وزارتخانه ها و مراجع مرتبط به منظور حل اختلاف مابین شرکت بیمه دانا و ارتش از طریق وزارت امور اقتصادی و دارایی و سایر مراجع مربوطه صورت گرفته  در حال پیگیری است.

به بیان واضح تر صورتجلسه ای که در تیر ماه 1401 به امضا رسیده و زمین علی آباد هم در آن تعیین تکلیف شده و بهتر بود که همان موقع هم افشا و منتشر می شد، یک هفته پیش و دقیقا پس از صعود نجومی قیمت سهم به اطلاع بازار و سهامداران رسیده است. در تاریخ تنظیم این صورتجلسه بهای هر سهم دانا زیر صد تومان بود و زمانی که منتشر شد به بالای 290 تومان رسیده بود. پس از انتشار نیز حدود 14 درصد دیگر بر ارزش سهام سهامداران دانا افزوده شد؛ بیش از 250 درصد بازدهی در مدت 4 ماه.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24