Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

کانون باید«اتاق بازرگانی» بورس باشد که نیست...

نظر مدیران برخی نهادهای سرمایه گذاری درباره فعالیت دومین تشکل خود انتظام بازار سهام

بورس24 : سید علی حسینی مدیر عامل اسبق شرکت سرمایه گذاری مدبران اقتصاد گفت: کانون نهادهای سرمایه گذاری نهاد مکملی برای کمک به فعالیت های سازمان  است  و در سرمایه گذاری اثر می گذارد. گاهی هم فعالیت هایی از کانون  می بینیم، ولی تا به حال چقدر  کانون نهادهای سرمایه گذاری راجع به عرضه خودرو در بورس کار عملیاتی کرده؟ یا راجع به نرخ خوراک یا قطعی گاز با وزرات نفت روبرو شده است؟

وی گفت: دلیل عدم اجرای صحیح است که، کانون نهادهای سرمایه گذاری قوی نیست ، در بحث لابی گری با وزارت خانه ها به خوبی عمل نکرده است.  تنها چیزی که ما از آن می بینیم، مصاحبه های خوبی است که انجام می شود.

علی حسینی

حسینی گفت: کانون نهادهای سرمایه گذاری باید کاری شبیه کار اتاق بازرگانی انجام دهد. اتاق بازرگانی توانسته ، توسعه را پیدا کند و در حدی باشد که بتواند با همه عوامل تصمیم گیرنده در ارتباط باشد. اگر به اتاق بازرگانی بگویید که از عدم عرضه خودرو در بورس ضربه می بینیم، اتاق بازرگانی قابلیت لابی کردن دارد، می تواند به  جاهایی دسترسی پیدا کند.

وی گفت:  حداقل کاری که  کانون نهاد های سرمایه گذاری  می توانسته انجام دهد و انجام نداده، این بوده است که همکاری خود را با جایی مانند اتاق بازرگانی بیشتر کند. به دلیل  اینکه نحوه انتخاب افراد در این دو تشکل مشابه است و کادر مشابهی دارند.

با تضاد منافع چه کنیم؟

عباسعلی حقانی نسب، بنیانگذار سبدگردان هدف گفت: گزارشی که ما از کانون داریم، خیلی  کامل نیست و خیلی سخت می شود اظهار نظر کرد، ولی نمود بیرونی اتفاقاتی که در صنف ها یا سازمان ها می افتد،  نشان می دهد،  نهادهایی که با هم در یک مجموعه مانند کانون تضاد منافع دارند، قطعا کارایی شان آن قدری نیست که در حقیقت می شود از آن ها انتظار داشت.

وی گفت: به دلیل همین ساختار تضاد گونه  حتی مدیران  اگر تلاش های خوبی  انجام بدهند، عملا در همین بروکراسی تضادها  ممکن است، نتوانند به آن نتیجه مطلوب برسند.

عباسعلی حقانی نسب

حقانی نسب گفت: در  بحث درآمدی در  کانون  رویکردی  وجود دارد که برای اینکه حجم منابع  را افزایش دهد و  بتواند به کار خود ادامه دهد، قاعدتا سعی می کند به کیفیت اعضا خیلی توجه نکند که این اعضا چه میزان دارای تضاد منافع هستند، بلکه بیشتر  سعی می کند، تعداد اعضا را زیادتر کند، که این هم بر مشکلات کار می افزاید.

عضو هیات مدیره سبدگردان هدف گفت: من فکر می کنم که باید خیلی منطقی به این موصوه نگاه کنیم و ببینیم این کارایی نسبتا ضعیف کانون متاثر از مدیران است یا متاثر از ساختار تضاد گونه آن. کانون نهادها از نظر  خود من کانون تضادهاست.

حقانی نسب گفت: در صنف سبدگردانی، ما همچنان شاهد این هستیم که مشکلات اساسی سبدگردان ها پابرجاست. در حقیقت سبد به عنوان مهمترین و اصلی ترین ابزار، حتی از صندوق مهمتر است. این ابزار نهاد بازار سرمایه به نظر من در حاشیه است و خیلی از مسائل آن همچنان لاینحل مانده و سهم سبد در حرفه ای کردن بازار سرمایه بسیار ناچیز، یعنی شاید هیچ است. 

وی گفت: آن چیزی که روی کانون سیطره دارد، شرکت های هلدینگ و بانکها و تامین سرمایه های وابسته به بانک ها هستند، که الویت های ساختاری شان وابسته به نهاد دیگری است و با حوزه های سهامداری خرد و سرمایه گذاری خرد تضادهای زیاد دارد.  من فکر می کنم که مشکلات لاینحل زیاد داریم، ضمن اینکه کانون شاید حفظ استقلالی که می توانسته را ندارد.

وی افزود: در کانون ها دبیر کل نقش بسیار موثری دارد، یعنی محوریت عملا با  دبیر کل است. اگر تفکرات دبیر کل این باشد که می تواند همه تضادها را در قالب این یک کانون جمع کند و اهداف مشترک اعضا را تقویت نکند، مشکلات افزوده می شود.

حقانی نسب گفت: دبیر کل باید تکلیف خود را با اینکه آیا این کانون می تواند کانون همه نهادها باشد یا خیر، روشن کند. آیا برخی از نهادها باید کانون جداگانه داشته باشند؟  در مقایسه کانون نهادها، کانون کارگزاران را موفق تر می دانیم چرا که، تمرکز کانون کارگزاران  بر فعالیت کارگزاری است و تخصصشان هم روی آن حوزه است و همه اهداف مشترک دارند و در این زمینه تلاش می کنند، ولی در کانون نهادها یک ملقمه ای است و دبیر کل باید اینجا تکلیف خود را با خود مشخص کند که اعتقاد به اصلاح ساختاری دارد یا ندارد؟

وی گفت: در کانون نیاز به اصلاحات ساختاری داریم و برای احقاق حقوق مطالبات نهادها و مشکلاتی که دارند، تحرکاتی باید انجام شود.

تدان، یک پروژه شکست خورده

یک عضو هیات مدیره مشاور سرمایه گذاری ایرانیان تحلیل فارابی معتقد است: کانون نهادهای سرمایه گذاری دسته بندی مشخصی برای پیگیری حقوق نهادهای مالی ندارد و علیرغم رشد سریع شرکت های سرمایه گذاری ، صندوق های سرمایه گذاری ، شرکت های سبدگردان ، پردازش اطلاعات مالی ، مشاوران سرمایه گذاری و سایر شرکت های واسطه گری مالی تنها تشکل خود انتظام نهادهای مالی در بسیاری از حوزه های عملکری منفعل است.

علیرضا باغانی

علیرضا باغانی با بیان این که هر یک از نهادهای مالی دغدغه های صنفی و حرفه ای خود را دارند، اذعان کرد : کانون پیگیر مطالبات تنها بخشی از نهادهای مالی است. من نمی توانم درباره سایر نهادهای مالی اظهار نظر کنم ولی در حیطه حرفه مشاور سرمایه گذاری می توان گفت که هیچ اقدام موثری انجام نشده است.

وی گفت: مدت هاست که از کانون درخواست می شود کارگروه مشاوران سرمایه گذاری را راه اندازی کند. گزارش های ارزش گذاری در حوزه مسئولیت شرکت های مشاوره است اما به دلایل نامعلومی این کار به شرکت های مشاوره داده نمی شود. همین طور تحلیل و اظهار نظر درباره شرکت های بورسی و فرابورسی.

وی گفت: یکی از چالش های بزرگ بازار سرمایه عدم وجود تحلیل و بی اطلاعی بسیاری از سرمایه گذاران از وضعیت بنیادی شرکت هاست. وقتی از پروژه کردن سهام صحبت می شود همه ما مقصریم و مقصر ردیف اول آن کانون نهادهای سرمایه گذاری و بعد سازمان بورس است. چرا وقتی یک سرمایه گذار می خواهد سهمی را بخرد یک تحلیل جامع و مناسب درباره آن پیدا نمی شود. چرا اساسا درباره این همه صنعت پربازده حاضر در بورس تحلیلی وجود ندارد؟ چون که خود ما فضای مناسبی برای ارائه و انتشار تحلیل ایجاد نکردیم.

باغانی در برابر این سوال که در شرایط فعلی که اقتصاد پیش بینی پذیر نیست چه اقدامی می توان درباره تعمیق تحلیل در بازار سرمایه انجام داد؟ گفت: بیش از 20 شرکت مشاور سرمایه گذاری داریم. مدت ها پیش در جلسات متعدد پیشنهاد شد که در مجامع شرکت های برتر بورسی طرح انتخاب مشاور رسمی اجرا شود و شرکت های مشاوره بتوانند بر اساس بودجه ، صورت های مالی و گزارشات ماهانه روی پتانسیل سودآوری شرکت ها و خالص ارزش دارایی های شرکت های سرمایه گذاری اظهار نظر کنند و این اظهار نظرها در کدال منتشر شود.

او گفت : سامانه تدان که چند سالی است توسط کانون راه اندازی شده یک پروژه شکست خورده است. یکی از آسیب های کشور ما تعدد درگاه های مختلف و متعدد است. الان سامانه تدان هفته ای یک بار هم بروز نمی شود، در حالی که کدال در هر دقیقه شاهد انتشار چند گزارش است.

او تاکید کرد: اگر کار ماندگار و پایه ای می خواهیم انجام دهیم راه آن توسعه واقعی نهادهای مالی است و کانون نهادهای مالی در این مسیر وظایف سنگینی دارد.

کانون باید از انحصار خارج شود

فرهاد ذاتعلی فرد مدیر سرمایه گذاری هلدینگ خلیج فارس گفت: کانون نهادهای سرمایه گذاری به مجموعه ای برای دریافت حق عضویت از اعضا تبدیل شده است که در نهایت کاری انجام نمی دهد یا لااقل من چیز مثبتی ندیده ام.

وی گفت:  کانون نهادها باید از حالت انحصار خارج شود، مثلا یک شرکت مشاور سرمایه گذاری خیلی کوچک تمام قدرت را در کانون در اختیار دارد که این اصلا با ذات کانون سازگار نیست.

فرهاد ذاتعلی فرد

او گفت: به طور کلی این سازوکار جواب نمی دهد،  به  دلیل اینکه سیستم رانتی است و انحصار دارند. آیا اساسا کانون باید کاندیدای هیئت مدیره بورس های مختلف شود؟  این موضوع نقض غرض است. کانون نهادی صنفی است که باید اصناف مختلفی که در بازارهای مالی هستند، سبدگردانی، مشاور سرمایه گذاری و هر نهادی را گرد هم جمع کرده و در قالب کارگروه هایی شنونده مشکلات و منتقل کننده آن به مراجع ذیصلاح باشد که این کارکرد را حقیقتا من ندیده ام.

وی گفت: برای رفع مشکلات در وهله اول  کانون باید از عضویت در هیات مدیره بورس ها منع شود، باید این ابزار قدرت را از کانون بگیرند، اینکه بخواهیم  کانون را ابزار قدرتی برای ورود به  بورس کنیم، این نقض کانون است، بورس کالا یا انرژی جایی است که هیئت مدیره آنجا باید شرکت هایی باشند که در این بازارها فعال هستند، کانون نهادهای سرمایه گذاری به چه عنوان  باید عضو هیئت مدیره باشد، به صرف اینکه چند عضو کانون در این حوزه فعال هستند؟

ذاتعلی فرد گفت: سایت کانون به جز صحبت های دبیر کل در هیچ مورد دیگری به روز نیست و مطالب آن مورد نیاز اعضای کانون که حق عضویت پرداخت می کنند، نیست.

وی گفت: نکته دیگر اینکه چرا باید هر ناشر یا شرکت یا هلدینگ یا شرکت سرمایه گذاری یک حق رای داشته باشد ولی هر صندوق یک حق رای مجزا دارد؟ این موضوع ایجاد فساد می کند و هلدینگ ها و شرکت ها برای ورود به کانون مجبور می شوند به صندوق ها خدماتی بدهند تا  مجبور شوند حق رای را خریداری کنند، این خرید رای کار صحیحی نیست و ایجاد رانت می کند.

کانون نیاز به بازسازی دارد

مرتضی علی اکبری معاون سابق «ومعادن» و  مدیر عامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات گفت: عملکرد کانون نهادهای سرمایه گذاری فقط در مقاطعی خوب بوده، در مقاطعی هم بسیار ضعیف بوده است، ولی در مجموع انتظارات نهادهای مالی را به نظر من برآورده نکرده است و نیاز به بازسازی دارد .

مرتضی علی اکبری

وی گفت: حتی اگر نیاز به استقلال بیشتری  باشد، باید این اتفاق رخ دهد. من فکر می کنم، تبلیغات کانون ضعیف است و برای نهادهای مالی آن اندازه که باید، فعالیت نکرده است. به طور کلی، باید یک بازسازی صورت بگیرد و نیاز است که به این کانون اهمیت داده شود تا تمام کسانی که می توانند از این طریق حرف هایشان را بزنند، بتوانند مطالبه گری کنند.

کانون نتوانسته صدای صنف خود باشد

فردین آقا بزرگی مدیرعامل سبدگردان نیکان گفت: درمورد صیانت از منافع سهامداران خرد، کانون نهادهای سرمایه گذاری همچون سایر سهامداران منتطر می ماند، ابتدا یک مصوبه وارد مجلس و مرکز پژوهش ها شود، بعد تحلیل کنند که این موضوع تاثیری دارد یا خیر؟

فردین آقابزرگی

وی گفت: کانون نهادها، نه تنها نتوانسته  صدای صنف خود باشد بلکه موضوع فعالیت کانون نهادهای سرمایه گذاری تضاد منافع آشکاری با این صنوف دارد، مثلا تامین سرمایه ای که خودش مجوز سبدگردان دارد، هیچ گونه دغدغه ای در حوزه سبدگردانی ندارد، چون می گوید که من تامین سرمایه هستم.

آقابزرگی گفت: به طور مثال ما پیگیر تأسیس کانون سبدگردان ها هستیم، از موافقت اصولی اولیه تا این لحظه ۱ سال و نیم کوچک ترین پیشرفتی نداشتیم. در ایران سبدگردان را به عنوان یک شرکت نهاد مالی کوچک نگاه می کنیم، ایراد کار اینجاست.

به  کانون نهادها نمره قبولی می دهم

همایون دارابی، مدیر عامل سبدگردان داریوش گفت: نهادهای مدنی و صنفی مانند کانون نهادها نقش مهمی را در ساختار و فعالیت ها دارند و کانون نهادها هم چون در سال های اخیر تلاش بسیار زیادی کرده است و دستاوردهای بسیار خوبی داشته است، اگر نگاه کنیم به مسیری که کانون نهادها آمده است به ویژه دبیرکل هایی که  داشته ایم  افراد بسیار کارشناس و  متخصصی بودند.

وی گفت:  به نظر من کانون نهادها نمره قبولی خوبی می گیرد و امیدواریم که در آینده هم به همین مسیر رشد خود ادامه دهد.

همایون دارابی

وی گفت:  جا دارد که سازمان بورس کمک های بیشتری را در اینجا داشته باشد و با دستی بازتر اجازه بدهد که کانون ها به عنوان یک نهاد صنفی مدنی بستر مشارکت فعالان در بازار سرمایه باشند. توسعه کانون ها نقش بسیار مهمی در قوام بخشی و ریشه دار کردن بازارها و همچنین فرهنگ سازی و دفاع از حقوق فعالین بازار دارد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24