Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس 24 : سکه یکی از سرمایه گذاری های رایج در کشور است.با افت ارزش ریال و افزایش ریسک های سرمایه گذاری مبتنی بر ریال ، طلا یکی از گزینه های امروز مردم برای حفظ ارزش پول است.در این میان سکه به دلیل سهم البیع بودن طرفداران بیشتری دارد.

سکه را از بورس چگونه تحویل بگیریم؟

بورس24 : سکه یکی از سرمایه گذاری های رایج در کشور است.با افت ارزش ریال و افزایش ریسک های سرمایه گذاری مبتنی بر ریال ، طلا یکی از گزینه های امروز مردم برای حفظ ارزش پول است.در این میان سکه به دلیل سهم البیع بودن طرفداران بیشتری دارد.

وزن سکه‌ بهار آزادی طرح امامی (طرح جدید)  8 گرم و 133 سوت است.عیار سکه تا عدد 22 تخمین زده می شود و یکی از دلایل پرطرفدار بودن آن خلوص طلای موجود در سکه است.

اما خرید فیزیکی سکه ریسک بزرگی به نام سرقت دارد.

گزارش بورس24 حاکی از آن است : برای حل این مشکل در بورس از سال 1394 امکان خرید سکه بهار آزادی فراهم شده است.بانک های رفاه ، ملت ، صادرات ، سامان و آینده 5 بانکی هستند که امکان خرید سکه را در بورس فراهم کرده اند.

سکه بورسی به این دلیل یک روزه خوانده می شود که یک روز کاری پس از خرید امکان تحویل فیزیکی آن وجود دارد.

خرید سکه در سامانه های برخط معاملاتی بورس امکان پذیر است ، لذا برای خرید سکه بورسی باید کد معاملاتی داشته باشید ، همچنین از سوی یکی از کارگزاری های معتبر برای شما دسترسی به سامانه معاملات آنلاین ایجاد شده باشد.

مکانیزم خرید سکه بورسی به این شکل است که معادل یک صدم ارزش روز سکه ، برای آن در بورس گواهی سپرده تعریف شده است.

هنگامی که کلمه سکه را در سامانه مدیریت فناوری بورس موسوم به TSETMC جستجو می کنید و یکی از سکه های قابل معامله را پیدا می کنید این پیغام برای شما به نمایش در می آید: «در سامانه معاملات هر سکه معادل 100 واحد معاملاتی محسوب می شود. بنابراین قیمت مشاهده شده معادل یک صدم قیمت سکه بهار آزادی می باشد»

با این کار امکان سرمایه گذاری در سکه با پولی کمتر از ارزش یک قطعه سکه بهار آزادی در بورس فراهم شده است و شما می توانید به تدریج در این بازار سرمایه گذاری کنید.اما اگر می خواهید سکه خود را تحویل بگیرید باید 100 گواهی سکه از بورس خریداری کنید که براساس آخرین معاملات قیمت یک سکه کامل در بورس (100 گواهی سپرده سکه یک روزه) بالای 19 میلیون تومان بوده است.

ویژگی خرید سکه در بورس این است که بانک ها انبارداری آن ها را تقبل کرده اند ، اما این کار رایگان نیست.

در آخرین اطلاعیه های بورس کالای ایران عنوان شده که خرید سکه در بورس دو هزینه در بر دارد ؛ 1.هزینه انبارداری که روزانه 130 تومان است و2. کارمزد معاملاتی که معادل ۰.۰۰۱۲۵ ارزش معامله است.

در واقع خرید سکه در بورس هزینه سربار زیادی ندارد و با توجه به از بین رفتن ریسک سرقت آن به صرفه است.

البته این سوال پیش می آید که اگر سکه کمیاب شود و اوضاع کشورغیرعادی ؛ آیا انبارهای تحت نظارت بورس کالا و بانک ها سکه را به مردم تحویل می دهند؟

پاسخ این است که ریسک نکول انبارها در تحویل سکه نزدیک به صفر است ، چون یک طرف فروشنده سکه خود مردم یا اشخاص حقوقی هستند و در واقع شما سکه را در بورس از یک نفر خریده اید و طرف حساب شما شخص است ، نه دولت.

در روزهای اخیر با رشد قیمت سکه تمام بهار آزادی به بالای 20 میلیون تومان در روز و تفاوت حدود 800 هزار تومانی هر قطعه سکه بورسی با بازار آزاد ، این مسکوک در بورس کالا با تقاضای خرید زیادی مواجه شده و قیمت هر گواهی سکه رفاه که معادل یک صدم قیمت سکه است تا 192 هزار تومان پیش رفت و شایعه شد که بانک های انباردار سکه بورسی این مسکوک را تحویل نمی دهند.

اما بررسی های خبرنگار بورس24 نشان می دهد این موضوع درست نیست و طبق مقررات پذیرش و معامله گواهی سکه در بورس انبار دار سکه موظف است یک روز پس از ترخیص و درخواست صاحب سکه به کارگزار سکه را تحویل دهد و با تقاضای زیاد برای تحویل فیزیکی سکه این کار طبق روال در حال انجام است.

تحویل سکه به این صورت است که وقتی خرید 100 گواهی سکه طلا از طریق سامانه های معاملاتی آنلاین به طور کامل انجام شد ، صاحب سکه در تماس با کارگزاری خود یا مراجعه حضوری می تواند درخواست تحویل بدهد.کارگزار هم موظف است با انباردار مکاتبه کرده و درخواست تحویل سکه بدهد.اگر درخواست تحویل سکه قبل از ساعت 12 باشد صاحب سکه می تواند یک روز کاری بعد با مراجعه حضوری به انبار مربوطه و ارائه اصل کارت ملی سکه خود را تحویل بگیرد.

برای مثال انبار سکه رفاه که سرقفلی سکه بورسی هم در اختیار این بانک است در شعبه پردیس این بانک در خیابان ملاصدرا واقع است.

در سبد سهام پیشنهادی بورس24 در 13 آبان 1401 خرید اوراق سکه رفاه (رفاه 0312) در قیمت 159 هزار تومان ( سکه 15 میلیون و 900 هزار تومانی) معرفی شده بود که حدود 20 درصد رشد کرد!

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24