Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

نرخ فروش داخلی و صادراتی شرکت پویا زرکان آق دره چیست؟  معادن شرکت چقدر ذخیره دارند؟ سیاست تقسیم سود شرکت چقدر است؟

در مجمع فزر چه گذشت؟

بورس24 : مجمع فزر در 30 آذر 1401 با موضوع تغییر سال مالی از اسفند به آذر برگزار شد و به تصویب مجمع رسید.

گزارش خبرنگار بورس24 از مجمع پویا زرکان آق دره حاکی از آن است : هدف از تغییر سال مالی، تسریع در برگزاری مجمع و تقسیم سود نقدی در مجمع اعلام شده است. همچنین شرکت سال مالی شرکت های تابعه خود را نیز تغییر داده تا سود آن ها را نیز شناسایی نماید.

در پایان مجمع، مدیران شرکت به سوالات سهامداران پاسخ دادند که اهم آن به شرح زیر است:

فزر در سال 1401 دو بار سود نقدی می دهد 

در خصوص زمان برگزاری مجمع، سهامداران سوال کردند که اعلام شده که مجمع عمومی عادی سالیانه در اسفند امسال برگزار خواهد شد و سود سهامداران از همان اسفند پرداخت می گردد. بدین ترتیب مجمع سال 1400 در خرداد برگزار و سود نقدی آن در خرداد 1401 نیز پرداخت شد و مجمع سال مالی آذر 1401 در اسفند برگزار و سود نقدی دوم هم در اسفند 1401 پرداخت خواهد شد.

فروش داخلی براساس دلار آزاد/فروش صادراتی براساس دلار توافقی

در خصوص روند رشد سودآوری شرکت با توجه به رشد قیمت طلا، مدیران شرکت اظهار داشتند که نرخ فروش شرکت براساس قیمت طلا داخلی است که قیمت طلا داخلی براساس نرخ دلار آزاد محاسبه می شود و صادرات نیز با مهلت شش ماهه برای برگشت ارز است و دلار آن توافقی است. همچنین با توجه به اینکه اونس جهانی صعودی است و قیمت دلار هم صعودی است، رشد سود فزر بیشتر از رشد دلار است. همچنین به دلیل وجود اهرم، رشد سودآوری شرکت بیش از رشد قیمت طلا خواهد بود.

دلایل کاهش فروش: استفاده از رشد قیمت ها

مدیرعامل شرکت در خصوص کاهش فروش شرکت نسبت به برنامه نیز اظهار داشت که با توجه به روند صعودی قیمت طلا در ایران و رسیدن به اوج شش ماهه در جهان، تاخیر در فروش منجر به افزایش ارزش موجودی شرکت و سود سهامداران خواهد شد.

وی در خصوص مدت فعالیت شرکت و توقف در فصل سرد سال، اظهار داشت که معدن در 7-8 ماه سال، معادل پروانه که برای یکسال است استخراج می کند و به شرکت تابعه برای تولید کنسانتره و شمش طلا می فروشد. کارخانه تولید کنسانتره و شمش طلا به صورت مستمر طی 12 ماه سال فعال است و سرما هوا و توقف عملیات معدنکاری تاثیری بر آن ندارد، چرا که استخراج در دوره 7-8 به میزان کافی برای کل سال است و حتی شرکت به اندازه دو سال هم دپو مازاد دارد. 

سیاست تقسیم بیش از 90 درصدی سود

او در خصوص سیاست سود تقسیمی اظهار داشت که برنامه شرکت و سهامدار عمده تقسیم بیش از 90 درصدی سود نقدی است.

وی در خصوص برنامه افزایش سرمایه نیز بیان داشت که شرکت فعلا نیازی به افزایش سرمایه ندارد. 

آخرین وضعیت طرح های توسعه

همچنین در خصوص طرح های توسعه نیز سوال شد که مدیران شرکت اعلام نمودند که در معدن داغ دالی پیگیر اخذ مجوزات منابع طبیعی هستیم و پس از اخذ مجوز می توانیم به سرعت کارخانه کنسانتره روی را طراحی و اجرا کنیم. همچنین اکتشافات طلا در این محدوده هم در حال انجام است. همچنین اکتشافات طلا در معدن آرپاچای و گورگور در حال انجام است و ذخایر بسیار خوبی کشف شده است و پیگیر تهیه گزارش نهایی اکتشاف و اخذ گواهی کشف هستیم. همچنین وی اظهار داشت که معدن تراورتن به بهره برداری رسیده و برای استخراج از پیمانکار استفاده می کنیم و در حال تجهیز معدن و شناسایی بازارها و در صورت نیاز راه اندازی کارخانه فرآوری یا استفاده از ظرفیت خالی فرآوری در کشور هستیم. 

ذخیره معدن فزر برای بیش از 20 سال 

همچنین در خصوص سوال درباره میزان ذخایر، مدیران شرکت اظهار داشتند که استخراج در محدوده فعلی معدن آق دره در مساحت 112 هکتار در حال انجام است. هنوز بخش های زیادی از آن اکتشاف نشده و همچنین در عمق های بیشتر در مناطق استخراجی هم در حال اکتشاف هستیم که نتایج اخیر خیلی خوب بوده است. مجوز اکتشاف از 460 هکتار دیگر از 3600 هکتار محدوده را هم گرفتیم و در حال آغاز اکتشاف هستیم. رویکرد ما در موضوع اکتشاف اقتصادی است و اکتشافات باید متناسب با ظرفیت معدن پیش برود و فقط معدن آق دره به عنوان معدن اصلی فزر برای بیش از 20 سال ذخیره کشف شده دارد که با توجه به اینکه سایر معادن، فزر برای دوره بسیار بیش از 20 سال ذخیره کشف شده دارند، متناسب با استخراج، درخواست پروانه بهره برداری خواهیم داد. مدت زمانی که ذخیره در اختیار داریم، کافی است و پتانسیل زمین شناسی منطقه و معدن آق دره برای سال های سال کافی است و در عین حال محدوده های دیگری داریم از جمله گورگور، آرپاچای و داغ دالی داریم که هر یک پتانسیل های خیلی بالایی دارند و حتی ممکن است براساس ذخایر کشف شده آن ها واحدهای جدیدی احداث کنیم.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • جلال الدین درویش نوری
    جلال الدین درویش نوری

    خوب بود

    1 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24