Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس 24 : با نزدیک شدن به فصل بودجه صنایع مادر و بزرگ کشور با مشکل دریافت عوراض، مالیات و یا افزایش بهای تمام شده مواد اولیه بیش از توان شرکت مواجه هستند. پتروشیمی هاعلی الخصوص متانولی ها ، صنعت مورد توجه دولت جهت کسری بودجه اند.

آغاز گفت و گو برای تعیین نرخ خوراک پتروشیمی ها ؛ بودجه 7000 تومان ؛ خواسته پتروشیمی ها 4000 تومان

بورس24 : با نزدیک شدن به فصل بودجه صنایع مادر و بزرگ کشور با مشکل دریافت عوراض، مالیات و یا افزایش بهای تمام شده مواد اولیه بیش از توان شرکت مواجه هستند.

پتروشیمی هاعلی الخصوص متانولی ها ، صنعت مورد توجه دولت جهت کسری بودجه اند.

در حالی که با نگاه مختصری به صنعت مشابه رقیب در دنیا و حتی منطقه می بینیم که شرایط برای این شرکت ها هر سال سخت  تر می‌شود، عمان، قطر، امارات و کشورهای  اطراف بدون داشتن فرمولی شناور و با یک قرارداد عمدتا بلند مدت  ( ۵ تا ۱۰ سنت) بدون ریسک در صنعت پتروشیمی تولید می کنند.

از سویی دیگر کانادا و آمریکا به عنوان دو تولید کننده دیگر طبق آخرین محاسبات هاب های آلبرتا و هنری هاب ، حدود ۱۳ سنت پرداخت می کنند.

سال گذشته، نرخ خوراک پتروشیمی ها تا سقف ۵ هزار تومان محاسبه می‌شد، اما، سازمان‌برنامه و بودجه با توجه به کاهش درآمد های نفتی دولت و افزایش دریافتی ها از عموم و شرکت ها،نرخ خوراک را ۷۰۰۰۰تومان دیده است که معادل ۱۵ تا ۱۷ سنت خواهد بود و این یعنی کاهش حاشیه سود صنعت بزرگ ارز آور کشور.

انجمن کارفرمایان صنعت پتروشیمی، با لابی و گمانه زنی در وزارت نفت و مجلس، به دنبال راهکاری برای رفع چالش این صنعت و یا کاهش مشکلاتشان است، باید دید این بار هم موفق خواهند شد، مجلس و دولت را هم مسیر کرده و نرخ خوراک را با حداقل افزایش در مجلس به تصویب برسانند؟

فریبرز کریمایی, قائم مقام انجمن  کارفرمایان  صنعت پتروشیمی در مورد آخرین روند مذاکرات انجمن با دولت و مجلس در مورد نرخ خوراک پتروشیمی ها به بورس24 گفت: شایعاتی در بازار سرمایه پیچیده شده که ظاهراً انجمن پیشنهاد داده که نرخ خوراک تا سقف 4هزار تومان باشد؟مکانیزم پیشنهادی که داده شده   این گونه نیست و ما به کمیسیون تلفیق پیشنهاد نداده­ ایم ولی اینطور است که  با وزارت نفت هماهنگ شدیم و برای اصلاح قیمت خوراک متناسب با قیمت محصولات به خصوص برای متانول­ی ها  نرخ خوراک را تعیین کنیم.

پیشنهاد ما بیشتر از سال گذشته نیست و بیشتر از 5 هزار تومان سال گذشته در نظر نداریم، همین الان در ایالات متحده گاز حدود  12تا13 سنت است و  معنا ندارد که در ایران گاز 25 سنتی دریافت کنیم که با عوارض 27 سنت هم می­‌شود.

در مورد قیمت‌ سوخت چطور؟

قیمت سوخت هم که 50 افزایش دارد راحتتر نیست که بگوییم پتروشیمی­‌ها را تعطیل کنید؟ ما  معتقدیم که نباید نرخ ها بیشتر از قیمت سال گذشته باشد، حداکثر در مورد متانولی­‌ها، باید با توجه به شرایط متانولی­‌ها و بازار چین نرخ خوراک کمتر باشد.

آیا وزارت نفت  با پیشنهاد شما موافق است؟

پیشنهاد از طرف وزارت نفت و با هماهنگی وزارت نفت در دو نوبت توسط این وزارتخانه به دولت ارائه شده است.

نوسان قیمتی نرخ  متانولی­‌ها چقدر است؟

نرخ با توجه به قابلیت رقابت پذیری محصولات تولیدی در بازارهای جهانی است ،  بنابراین قیمت محصول هم باید مد نظر قرار بگیرد ، در قیمت­ های فعلی پیشنهادی که داده­ ایم  با توجه به قیمت فعلی متانول گاز در حدود 13 سنت و در این محدوده است  قیمت  خوراک گاز نسبت به سال گذشته نباید به هیچ عنوان اضافه شود، همین قیمت گاز هم باید با حذف هاب اروپایی و در نظر گرفتن  هنری­ هاب به عنوان تولید­کنند باشد، که پایینتر از 5هزار تومان است. ما که نمی ­توانیم برخلاف دنیا و برخلاف بازارهای جهانی و رقبا بدون توجه به دنیا قیمت تعیین کنیم .

با توجه به اینکه وزارت نفت با انجمن کارفرمایان صنعت پتروشیمی هم سو است، آیا با مجلس هم مذاکراتی داشته اید؟

بله انجام شده و ادامه دارد که امیدواریم به نتیجه مطلوب برسد.

حجت اله فیروزی ، عضور کمیسیون تلفیق بودجه مجلس با توجه‌  به‌ تصویب  کلیات طرح بودجه درباره سرانجام قیمت خوراک به این پرسش ها پاسخ داده است.

در  بودجه ۱۴۰۲، در مورد نرخ خوراک پتروشیمی ها هم موضوعی مطرح شد؟

در بودجه فعلا کلیات مطرح شد و هنوز وارد جزئیات نشدیم، اما به طور کلی آنچه مسلم است، از طرف دولت نرخ خوراک ۷۰۰۰تومان در بودجه پیشنهاد شده است.

چقدر این عدد قابلیت تغییر دارد؟

با توجه به این که صنعت پتروشیمی یکی از مهمترین بخش‌های صنعتی کشور است و باید به پایداری آن توجه شود، قطعا" در کمیسیون های تخصصی مجلس در مورد این موضوع بحث خواهد شد و صحبت های انجمن، وزارت نفت و شرکت ها مورد توجه خواهد بود.

عباس فرهادیه، معاون امور شرکت های سرمایه‌گذاری غدیر  هم در گفت و گو با خبرنگار بورس24 گفت: افزایش نرخ خوراک و گاز بین ۴۰ تا ۲۸۰ درصد بوده است که به طور مثال در صنعت سیمان ۲۸۰ درصد افزایش نرخ داریم.ما تمام تلاش خود را خواهیم نمود که این قیمت ها معقول باشد که هم ما بتوانیم تولید کنیم و هم چرخ صنعت بچرخد ، هم دولت به امورات خود برسد و هم سهامداران به حق خود برسند.هر افزایش قیمتی در نهاده ها، منجر به افزایش قیمت فروش می‌شود،اگر قیمت فروش دستوری بماند حتما با چالش مواجه می‌شویم.در سال جاری شرایط بد نبوده و سود خوبی ساختیم.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24