Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

طهماسبی گفت: دولت در بودجه سال آینده به توسعه معادن توجه نداشته و اهداف آن مبتنی بر سیاست ها، ابزار و نیاز دهه 70 است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح کرد؛ بودجه 1402 معدن، مبتنی بر سیاست و ابزار دهه 70

بورس24 : طهماسبی گفت: دولت در بودجه سال آینده به توسعه معادن توجه نداشته و اهداف آن مبتنی بر سیاست ها، ابزار و نیاز دهه 70 است.

فرهاد طهماسبی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نحوه نگارش  تخصیص اعتبار و اهداف بودجه 1402 را در حوزه معادن همسو با نیازهای امروز این بخش ندانست و به بورس24 اظهار داشت: نیاز و اولویت های معادن که در برنامه هفتم توسعه مندرج است در این بودجه لحاظ نشده و اهداف آن بسیار قدیمی و دور از تکنولوژی به شمار می رود به طوری که سیاست های آن بر مبنای نیاز و ابزار دهه 70 ترسیم شده است.

وی با انتقاد از این سیاست ها ادامه داد: برای اکتشافات بودجه مطلوبی تخصیص داده نشده به طوری که اکنون نیازمند استفاده از ایده شرکت های دانش بنیان، تکنولوژی و ماشن آلات مدرن هستیم.

طهماسبی اخذ تکنولوژی را از اهداف اصلی برنامه هفتم توسعه دانست و گفت: بیشتر ماشین آلات استخراج و اکتشاف حوزه معادن، مستهلک و یا از کاربری خارج شده بنابراین نیاز بوده تا هر چه زودتر برای بهبود  برون رفت از چنین شرایطی، برنامه و بودجه ای هدفمند را ترسیم کرد.

ضعف فعالیت‌های اکتشاف، کاهش سرمایه‌گذاری، مداخله قیمتی دولت، عدم توجه به معادن کوچک و محدودیت‌های واردات ماشین‌آلات معدنی است.

یادآور می شود؛ سهم معدن از تولید ناخالص داخلی۵.۳ درصد در سال ۱۳۹۸ بوده که به شرط تحقق اهداف برنامه راهبردی وزارت صمت و  بر اساس برنامه های توسعه ای مقرر است؛ در افق ۱۴۰۴ به ۸.۴۱ درصد افزایش یابد.

همچنین ارزآوری بخش معدن در سال ۱۴۰۰ با احتساب سهم ۳.۵ میلیارد دلاری واردات و ۱۱.۸ میلیارد دلاری صادرات محصولات معدن و صنایع معدنی تراز مثبت ۸.۴ میلیارد دلاری در کارنامه‌ی درخشان بخش معدن ثبت شد که این میزان به شرط تحقق برنامه راهبردی وزارت صمت به ۲۰ میلیارد دلار در افق ۱۴۰۴ ارتقا یابد؛ اما بیش از ۱۰۰ مورد چالش و مانع  در حوزه معدن و صنایع معدنی شناسایی شده که فضای کسب و کار و سرمایه گذاری این حوزه را بسیار نامطلوب و تحقق چنین اهدافی را دور از دسترس کرده است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24