Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

مدیر امور شرکت‌های «پارسان»: نرخ 7 هزار تومانی برای نرخ خوراک مقرون به صرفه نیست

ادامه تلاش ها برای رساندن نرخ خوراک پتروشیمی ها به کمتر از 5000 تومان

بورس24 : ابراهیم صادقی، مدیر امور شرکت‌های شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان در گفت و گو با بورس24 مهمترین برنامه ها و استراتژی های این هلدینگ را اعلام کرد.

*در مورد موضوع نرخ خوراک با توجه به اینکه هلدینگ شرکتهای متانولی زاگرس و پردیس و کرمانشاه را در زیر مجموعه خود دارد، چقدر مذاکره کرده اید؟ با توجه به اینکه مصوبات لایحه بودجه سال 1402 و کلیات آن مصوب شده است، آیا  با مجلس و دولت رایزنی شده که نرخ خوراک را از عددی که سقف آن 7 هزار تومان است پایین تر بیاورند؟

هلدینگ نفت و گاز پارسیان، شامل بخش پتروپالایشی است که بنزین و گازوئیل کشور را تولید می کند و تنها تولیدکننده بنزین یورو5 است که خدمت سوخت رسانی را انجام می دهد، از طرفی  اوره کل کشور را تامین می کنیم،  از طرف دیگر ما امسال در شرکت حدود 9.1 میلیارد دلار ارز به شبکه بانکی تزریق  و وارد چرخه اقتصاد کرده ایم. حال دولت نرخ خوراک را 7هزار تومان اعلام کرده، که این نرخ برای متانولی‌ها مقرون به صرفه نیست. در پیش‌بینی سود آینده، زاگرس هیچ سودی پیش‌بینی نکرده، وقتی نتوانیم بفروشیم و نتوانیم ارز خوبی وارد کنیم قطعاً نمی توان بنگاه‌داری  کرد. هدف ما این است که نرخ خوراک متانولی ‌ها به پایینتر از 5 هزار تومان برسد، همچنین از طریق انجمن کارفرمایان صنعت پتروشیمی رایزنی‌های خیلی خوبی شده  و در تلاش هستیم که نرخ را حداقل به پایینتر از 5 هزار تومان برسانیم زیرا توجیه اقتصادی در صنعت متانول ندارد.

*فرمول جدید خوراک چقدر با فرمول سال های گذشته متفاوت است؟

در فرمول قبلی  هاب اروپا وجود داشت و با توجه به اینکه اروپا  گاز ندارد، منطقی برای بودن در فرمول خوراک ندارد. به هر حال بر اساس هر فرمولی نرخ گاز نمی تواند بالاتر از 5هزار تومان باشد.

*با توجه به نرخ خوراک دریافتی در سال، تولید سال گذشته چقدر افزایش داشته و چه روندی را در پیش گرفته بودید؟

سال گذشته 225 همت فروش داشتیم، که نسبت به مدت مشابه 86 درصد افزایش داشته­‌ایم، همچنین در تولید 21 درصد و در فروش نیز 86درصد رشد داشتیم.

*با توجه به پیش­‌بینی­ هایی که شده، امسال را از لحاظ تولید و فروش چگونه می­بینید؟

اگر قطعی گاز ادامه دار باشد، از لحاظ میزان تولید نمیتوانیم زیر 70درصد ظرفیت اوره تولید کنیم و با تولید زیر 70درصد سیستم‌ها متوقف می­‌شوند، در نتیجه باید بالاتر از 70درصد تولید نماییم.

*در مورد طرح­های کیان، همت و سایر طرح­ هایی که در دستور کار دارید توضیح بدهید؟

ما طرح­های بسیار خوبی داریم،  در پروژه همت که یک طرح خاص است با استفاده از گازهای  فلر، اوره تولید می­کنیم، که  با ظرفیت یک میلیون در سال به عنوان فاز 4 پردیس در دستور کار قرار دارد .نفت و گاز پارسیان، در منطقه، نخستین شرکتی است  که شروع کننده این پروژه است ،این  طرح با حدود 300 میلیون یورو هزینه انجام می­‌شود و طرح کم هزینه و با بازدهی سرمایه بسیار خوبی است.

طرح کیان که طرح الفین بزرگی است با یک میلیون تن اتیلن است در دو فاز  احداث خواهد شد.   فاز اول آن با 7.1 میلیارد یورو  و فاز دوم آن با هزینه 2.3 میلیارد یورو انجام می­ شود. این طرح در فاز اول حدود 60  درصد پیشرفت داشته و برآورد می شود  که  در مرداد 1402 راه­ اندازی می شود که بازده بسیار خوبی برای هلدینگ دارد.

طرح ستاره پارس برای تکمیل زنجیره متانول است و ارزش افزوده بالایی برای متانول ایجاد می­‌کند. این طرح یک میلیارد یورویی است و  طبق پیش­ بینی  شهریور آینده به بهره­ برداری میرسد.

از 48 طرح،  پیشران دولت  که رئیس جمهور مشخص کرده، طرح های همت و ستاره پارسیان هم در لیست هستند.  طرح­‌های هلدینگ نفت و گاز پارسیان  در کل دو نوع است، طرح­های مستقل شامل طرح های پتروپالایشی که صنعت نفت رایزنی می­‌کند و طرح­های درون مجتمعی مانند، فاز دو آمونیاک کرمانشاه، طرح توسعه تبریز یا طرح پالایشگاه تبریز که برای شرکت افزایش ظرفیت ایجاد می­‌کند. این طرح­ها  هم ظرفیت و هم تنوع محصول را در سال های آینده ارتقاء میدهد

*در مورد افزایش سرمایه نیز توضیح بدهید.  برای کدام یک از طرح­ها بیشتر در نظر دارید این افزایش سرمایه را انجام دهید و از چه محلی  انجام می دهید؟

ما بحث اصلاح ساختار مالی از جمله برنامه افزایش سرمایه را در دستور کار داریم و پیشنهاد آن را به غدیر داده­ ایم، که حدود حداقل 100درصد از محل سود انباشته  انجام شود. امیدواریم موافقت شود، این اصلاح ساختار مالی موجب میشود که پول آن  در پروژه­ ها مصرف  شود .

*بالاخره چالش اوره به کجا رسید و آخرین برنامه دولت چیست؟

بر طبق مصوبه­ سال 1398 هیئت وزیران ، قرار بود کل اوره کشور را ‌)حدود 5.2 میلیون تن ) تامین کنیم و طبق مصوبه، مابه تفاوت نرخ بازار بورس کالا و کیلویی 700 تومانی که به کشاورزان می­دهیم، به ما پرداخت کنند که از سال 98 تا کنون هیچ وجهی به ما پرداخت نشده است.  متاسفانه می­بینیم که بهای تمام شده اوره  4هزار تومان یا بیشتر است در حالی که آن را 700 تومان می­فروشیم، با این اوصاف  قاچاق اوره در کشورهای همسایه وجود دارد که همان اوره یارانه­ ای ما است.

*راهکار جلوگیری از فساد چیست؟

راهکار، فروش در بورس کالا است. دو پیشنهاد در بودجه مطرح شده است ابتدا اینکه اوره را از سال آینده به قیمت بازار آزاد بورس کالا به کشاورز بفروشیم یعنی ملاک عرضه و تقاضا باشد و دولت یارانه را طوری دیگر در صنعت کشاورزی مدیریت کند که از لحاظ کشت، مصرف اوره و جایگزینی کودها،  مدیریت و فساد حذف و این سرمایه  در داخل کشورخرج شود. که در این صورت سود خوبی برای اوره سازان در سال آینده رقم خواهد خورد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24