Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

در مجمع ایران خودرو، سهامداران خودرو برای انحلال این شرکت رای منفی دادند و خواهان اجرای  هر چه سریع تر طرح ها و برنامه ها برای خروج از زیان انباشته شدند.

رای منفی سهامداران ایران خودرو به انحلال شرکت

بورس24 : در مجمع ایران خودرو، سهامداران خودرو برای انحلال این شرکت رای منفی دادند و خواهان اجرای  هر چه سریع تر طرح ها و برنامه ها برای خروج از زیان انباشته شدند.

تولید محصولات بنزینی و برقی

دوشنبه (17 بهمن)  مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده ایران خودرو با حضور بیش از67 درصد از سهامداران خودرو برگزار شد و هیات مدیره این شرکت گزارشی از صورت های مالی، چگونگی عرضه خودرو در بورس و انتقاد از سیاست های شورای رقابت درخصوص جلوگیری این شیوه از فروش ارائه و بیان کردند.

بر همین اساس اعلام شد؛ در اسفندماه خودروی جدیدی از خانواده هایما به سبد محصولات ایران خودرو اضافه خواهد شد و به این ترتیب تعداد خودروهای هایما به چهار مدل شاسی بلند خواهد رسید.

خودرو و مپنا برای تولید ۵۰ دستگاه تارا برقی با یکدیگر قرارداد منعقد کرده اند.

همچنین مرحله دوم سایت لجستیک شرکت سمند ریل از زیرمجموعه های شرکت ایسیکو در این هفته به بهره برداری رسید.

سایت آپرین شرکت سمندریل با دارا بودن فضایی بالغ بر ۴۷هزار مترمربع، ۲۰هزار متر فضای مسقف و ۲۷هزار متر فضای باز در اختیار لجستیک ایران خودرو قرار گرفته و به بهره برداری رسیده است.

الیته ایران خودرو ۷۰ درصد از قراردادهای قطعه سازان را به روزرسانی کرد.

شفاف سازی مدیرعامل خودرو

مهدی خطیبی در این مجمع نیز اعلام کرد: در مورد خودرو هایما ۸S همان طور که قبلا نیز اعلام شد تولیدات ابتدایی محصولات به دلایل فنی قابل عرضه به بازار نیست و این خودروها به نام مجموعه سند می خورد و پس از شش ماه نگه داری به عنوان خودرو معیوب به فروش می رسد.

وی افزود: بر این اساس ایران خودرو تصمیم گرفت تا این خودروها را به قیمت پایه عرضه در بورس به برخی کارشناسان و مدیران شرکت عرضه کند و به عنوان مدیرعامل ایران خودرو نام من در فهرست دریافت کنندگان این خودرو نیست.

خطیبی تصریح کرد: گرچه به عنوان مدیرعامل و حتی به اذعان سهام داران بخش خصوصی این شرکت در چارچوب مصوبات هیات مدیره اختیار انجام این کار را داشته ام، اما برخلاف برخی ادعاها هیچ اهدای خودرویی صورت نگرفته است و با اتهامات مطرح شده همکاران ما در ایران خودرو از دریافت این خودروها امتناع کردند و سندی به نام آن ها صادر نشد.

وی با طرح این سوال که چرا در تلویزیون و رسانه ها به مردم اطلاعات غلط می دهیم، گفت: برای رفع این ابهام طی نامه ای به وزیر محترم صمت اعلام کردم که ایران خودرو با نگهداری این خودروها در پارکینگ متحمل ۱۲ میلیارد تومان زیان شده و با فروش این خودروها به شیوه مزایده نیز متحمل زیان بیش تری خواهد شد.

خطیبی درخصوص واگذاری خودرو به برخی خواص یا دستگاه های دولتی نیز گفت: تاکنون هیچ اهدایی صورت نگرفته که پس گرفته شود و با صداقت می گویم که در مورد دستور رییس جمهوری مبنی بر عدم عرضه خودروهای پرتیراژ که با شیوه قرعه کشی عرضه می شود، هیچ اقدامی مغایر با قانون صورت نگرفته است.در پی انتشار بدون هماهنگی نامه رئیس شورای رقابت در مورد نحوه عرضه خودرو در بورس، زیان ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی سهامداران خودرو به وجود آمد.

خریدار، مصرف کننده نهایی

هیات مدیره به پرسش یکی از سهامداران پاسخ داد: در عرضه بورسی خودرو بیش از ۸۰ درصد از خریدارن، مصرف کننده نهایی بوده و این بر خلاف قرعه کشی بود به طوری که با این مدل عرضه، خودروهای مربوطه از زیان خارج شدند.

از سویی دیگر مطالبات بالای ۱۲۰ روز سازندگان، در اولویت پرداخت های ساپکو قرار دارد.

همچنین شرکت خدمات پس از فروش ایران ‌خودرو (ایساکو)، در ارزیابی سالانه سازمان مدیریت صنعتی، در جمع ۱۰۰ شرکت برتر ایران قرار گرفت.

ایران خودرو عمده استانداردهای جدیدی که سازمان استاندارد تکلیف کرده را در محصولات جدید و به روز شده به کار می برد.

در نیمه های سال آینده دو محصول جدید ری را و محصول پروژه TF21 نیز وارد بازار می شود.

البته در هر 30 ثانیه یک دستگاه خودرو در ایران خودرو تولید می شود.

تارا در آزمون های اروپایی تصادف جانبی و روبرو با موفقیت روبه رو شد به طوری که  دنا پلاس، پژو207  و رانا نیز در همین مرکز به انتظار انجام آزمون هستند.

تولید انبوه پیشرانه EFP در دو نوع تنفس طبیعی با عنوان EFPNA و نیز توربو‌شارژ، با عنوان EFPTC، را در دستور کار قرار دارد.

درخصوص واگذاری خودرو به خواص، طبق دستور ریاست جمهوری، خودرو بدون قرعه کشی به هیچ شخصی واگذار نمی شود.

قرعه کشی متحجرانه

مدیر عامل خودر با انتقاد از شیوه فروش قرعه کشی تصرح کرد: قرعه کشی خودرو بر خلاف مصلحت این بنگاه اقتصادی بوده زیرا قرعه کشی یک روش قدیمی همراه با فساد است.

هیات مدیره این شرکت از تکالیف پی درپی که به صورت اداری ارائه و ابلاغ می شود، دل آزرده است.

از سویی دیگر ایران خودرو تلاش دارد و خواهان است تا خودرو را از طریق بورس عرضه کند.

خطیبی در مورد انتقادات برخی سهامداران حاضر در مجمع مبنی بر تاثیر منفی مصوبه اخیر شورای رقابت و قیمت گذاری دستوری بر زیان دهی این شرکت و از بین رفتن سرمایه آن ها گفت: موضوع رفع قیمت گذاری دستوری را دنبال کرده ایم چرا که با توجه به سهام داری یک چهارم جمعیت کشور از طریق بازار سرمایه و سهام عدالت در ایران خودرو و حجم ریالی سهم بازار ایران خودرو متعقدیم که انحصار یک یا چند جانبه در صنعت خودرو وجود ندارد، اما متاسفانه به نام انحصار قیمت گذاری دستوری موجه می شود.

لازمه دست‌یابی به تولید باثبات روزانه سه هزار دستگاه خودرو در سال آینده توجه ویژه به زیرساخت‌های حمل و لجستیک است.

تولید محصولات خودرو به سمتی می رود که مصرف کنندگان با افتخار محصول ساخت داخل را انتخاب کنند.

صنعت خودرو رقابت انحصاری دارد.

عرضه محصولات بهمن در بورس

در این مجمع اعلام شد که مدیریت خبهمن  نیز نامه شورای خودرو را رد کرده و به عرضه در بورس کالا ادامه می دهد.

همچنین مدیر عامل خودرو با تماس تلفنی با رئیس سازمان بورس، تصمیم گیری کرده تا نتیجه جلسه فردای شورای بورس صبوری کنند. شکایت به سازمان بازرسی کل کشور ارایه شده است.

ایران خودرو مقابل هر گونه قیمت گذاری خودرو ایستاده است.

یک چهارم سهامداران بازار سرمایه، سهامدار صنعت خودرو هستند.

به دنبال خروج از ماده ۱۴۱هستیم به طوری که بانی این ضرر چنیدن ساله  شورای رقابت است.

خطیبی در پاسخ به یکی دیگر از سهامداران اظهار داشت: در موضوع شورای رقابت قرار شد یک اقدام جمعی با همکاری سایپا و گروه بهمن داشته باشیم و یک نامه‌نگاری حقوقی شود تا ببینیم به چه نتیجه‌ای می‌رسیم اما مصمم هستیم این مسیر را تا پایان و احقاق حقوق سهامداران پیش ببریم.

برای اخذ مجوز  عرضه خودرو در بورس به مدت ۴ماه در وزارت صنعت، رفت و آمد کرده ایم.

مصمم بوده تا تکلیف این برنامه دستوری مشخص شود و یا عرضه خودرو تنها از طریق بورس باشد.

افزایش تولید تنها در محصولات سودده بوده و از سال آینده تولید محصولات تا زیان ده متوقف خواهد شد.

چگونگی خروج از ماده 141

محمدرضا فیض بخش رئیس هیات مدیره خودرو دستور دوم این جلسه را تکلیف سهام داران در مورد چگونگی خروج ایران خودرو از شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت اعلام کرد و گفت: در این زمینه سه راهکار وجود دارد، نخست آن که بتوانیم روش قیمت گذاری را اصلاح کنیم چرا که اصلاح قیمت شاه بیت خروج ایران خودرو از زیان دهی است، دوم این که بتوانیم با همکاری مدیران شاهد کاهش قیمت تمام شده محصولات باشیم و راهکار سوم پرداختن به موضوع صادرات از نظر وزنی و ارزشی برای حضور در بازارهای جهانی و رقابت پذیری است برای خروج از شمول اصل ۱۴۱ قانون تجارت است.

وی افزود: با قیمت گذاری دستوری مخالفیم و هیات مدیره ایران خودرو از تحمیل تکالیف اداری متعدد گریزان است. پیشنهاد ما آن است که میثاق قانون تجارت بین سهامداران، ایران خودرو و مصرف کنندگان اجرایی تا حقوق نزدیک به ۲۰ میلیون سهامدار بورسی و سهام عدالت ایران خودرو تامین شود.

یادآور می شود؛ در مجمع ایران خودرو، سهامدارانخودرو  نیز برای انحلال این شرکت رای منفی دادند و خواهان اجرای  هر چه سریعتر طرح ها و برنامه ها برای خروج از زیان انباشته شدند.

در مجمع دوم خودرو

گفتنی است، در مجمع دوم (عمومی فوق العاده) با دستور انتخاب اعضای هیات مدیره، برگزار شده پنج عضو هیات مدیره ایران خودرو شامل کارکنان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، سازمان مدیریت صنعتی، سرمایه گذاری سلیم، تدبیر سرمایه آراد و پویا نمایان رستا با رای اکثریت سهام داران انتخاب شدند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24