Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

مستوفی گفت: نرخ تورم نزدیک به 50 درصد رسیده  که ناشی از رشد پایه پولی، مطالبات بانک مرکزی از دولت، کسری بودجه، اختلالات متعدد در روند تولید و جذب سرمایه‌گذاری، نبود ارتباطات بانکی جهانی و... است که عمده آنها ریشه از نبود نگاه کارشناسانه و رویکرد سیاسی دولت ناشی می شود.

رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران: سیاست های دولت تورم زاست

بورس24 : مستوفی گفت: نرخ تورم نزدیک به 50 درصد رسیده  که ناشی از رشد پایه پولی، مطالبات بانک مرکزی از دولت، کسری بودجه، اختلالات متعدد در روند تولید و جذب سرمایه‌گذاری، نبود ارتباطات بانکی جهانی و... است که عمده آنها ریشه از نبود نگاه کارشناسانه و رویکرد سیاسی دولت ناشی می شود.

فریال مستوفی، رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران با اشاره به روند پرشتاب صعودی نرخ تورم به خبرنگار بورس24 اظهار داشت: نرخ تورم برای خانوارهای ایرانی در هر ماه، روند صعودی داشته و رشد را تجربه می کند؛ این موضوع شامل واحدهای اقتصادی و تولیدی نیز شده و بخش خصوصی  با تورم نرخ مواد اولیه، انرژی، دستمزد، حمل و نقل و... روبه روست.

وی این روند رو به رشد پرشتاب نرخ تورم را ناشی از سیاست های دولت عنوان کرد و گفت: نرخ پایه پولی در مهر سال جاری نسبت به اسفند سال گذشته 6.8 درصد رشد داشته که ناشی از مطالبات بانک مرکزی از دولت است و تا زمانی که بخش دولتی این استقرار را در بدنه تولید وارد نکند، رشد پایه پولی همچنان ادامه داشته و میزان تورم افزایش می یابد.

این فعال بخش خصوصی انتشار پول از سوی دولت، به دلیل کسری بودجه را عامل دیگری تورم زا دانست و تصریح کرد: گردش پول در اقتصاد ایران کاملا مصنوعی بوده و نمی تواند به کاهش نرخ تورم و افزایش نرخ تولید کمک کند.

 رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران گفت: دولت چنان بزرگ و فربه شده که هر چه استقراض کند و یا به درآمد دست یابد، به این بدنه عریض و طویل تزریق کرده به طوری که در کمترین بازه زمانی محو می شود و فرصتی برای سرمایه گذاری در مولدهای اقتصادی پیدا نمی کند.

وی دولت و اقتصاد ایران را منزوی برشمرد و تصریح کرد: کشور ما حتی در برنامه، معاملات و مبادلات اقتصادی کشورهای همسایه کمرنگ و حذف شده  به طوری که نبود ارتباطات تجاری بین المللی، کاهش تولید ناخالص داخلی را رقم زده و رشد اقتصادی ایران به کمتر از یک درصد رسیده است.

مستوفی اقتصاد ایران را بیمار و دور از استاندارهای پایه ای دانست  یادآور شد: دولت خواهان نیست تا برای سالم سازی اقتصاد کشور، هزینه کند به طوری که امروزه همه کشورها اعم از افغانستان و پاکستان نیز سالهاست به عضویت کارگروه اقدام مالی علیه پولشویی درآمده و سوئیفت در آن ها برقرار شده است؛ اما  دولت های ایرانی همچنان از این سالم سازی دوری کرده و روند تولید و سرمایه گذاری را با مشکلات متعدد روبه رو ساخته و تورم نیزهمچنان رشد پرشتابی را تجربه می کند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24