Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

مهدی خطیبی مدیر عامل شرکت ایران خودرو در خصوص آخرین وضعیت واگذاری تودلی‌های این شرکت به خبرنگار بورس ۲۴ گفت: در مورد واگذاری سهام تودلی ها،آنچه که مربوط به ما بود، این بود که،از کانون کارشناسان درخواست کارشناس برای ارزشگذاری کنیم و نسبت به قیمت‌گذاری سهام اقدام کنیم که ۱۰۰ درصد این کار را انجام دادیم و آگهی هم انجام شد، نتایج هم به اطلاع سازمان گسترش نوسازی رساندیم ، از این پس مابقی در اختیار ما نیست...

یکسال از وعده واگذاری تودلی ها گذشت ؛ اعلام آخرین وضعیت فرآیند واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا در « ورنا ، وساپا و خگستر»

بورس24 : سال ۴۰۱ روبه پایان است در حالی که، اواسط فروردین ماه، وزیر صمت عنوان کرد که  بومی‌گزینی از اصول دولت است و به دنبال واگذاری ایران خودرو و به دنبال آن سایپا به بخش خصوصی هستیم ،   پس از آن رئیس سازمان خصوصی سازی در واکنش به صحبت‌های وزیر، آزادسازی سهام دولتی در وثیقه بانک ها، بازپرداخت تسهیلات سهام درونی خودروسازها (تودلی) ، اصلاحات و شفافیت مالی این شرکت‌ها و تجمیع سهام صندوق بازنشستگی کشوری، سهام درونی خودروسازها و سهام دولتی ایران خودرو و سایپا برای عرضه را، سه پیش شرط واگذاری خودروسازان دانست.

اول تودلی ها، بعد سهام دولت

از طرفی تاکید کرد که، دولت در سایپا ۵ درصد و در ایران‌خودرو ۱۷ درصد سهام دارد و آنچه که مدنظر است، سهام تودلی دولت در شرکت‌های زیرمجموعه این دو خودروساز است که باید تا آخر سال مطابق تفاهم‌نامه با وزارت صنعت، این سهام تودلی به صورت بلوکی و از طریق بورس واگذار ‌شود.همچنین واگذاری سهام دولت به روش بلوکی و یکجا و از طریق بازار سرمایه خواهد بود.

خودرو و سایپا حق رای ندارند ، اگر...

رئیس سازمان خصوصی سازی، در موارد متعددی عنوان کرد، در صورتی که تا پایان سال جاری ، این واگذاری ها انجام نشود، ایران خودرو و سایپا حق رای در مجامع شرکتهای زیر مجموعه خود را ندارند.

و حالا پس از گذشت ۱۱ ماه، با وجود تلاش های زیادی که بیشتر آن در حد تئوری بوده و هنوز عملی نشده، نتیجه مزایده های ایران خودرو و سایپا مشخص نشده و همچنان عرضه تودلی ها در هاله ابهام است.یک سالی است که ایران خودرو و سایپا درصدد عرضه سهام تودلی‌های خود هستند تا به این صورت مراتب خصوصی سازی و واگذاری این دو غول خودروسازی انجام شود.

 اما با توجه به نحوه قیمت گذاری و کارشناسی سهام تودلی از جمله سرمایه گذاری سایپا ،  گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو و چند شرکت زیر مجموعه دیگر هنوز عدد شفافی از قیمت سهام این شرکت ها افشا نشده است این در حالی است که باید پروسه واگذاری تا پایان سال ۱۴۰۱ به نتیجه برسد از قراری وزارت اقتصاد تکلیف کرده بود که سهام تودلی ایران خودرو یعنی سهامی که خگستر و تعاونی خاص در ایران خودرو دارد تا آخر سال تکلیف شود وگرنه این شرکت ها در مجمع حق رای ندارند ، ولی همچنان تعیین تکلیف خاصی تا این مقطع انجام نشده و البته این موضوع به مفهوم این نیست که واگذاری ها کلا از دستور کار خارج شده است.

ایران خودرو مدعی است که تمام مراحل قانونی کار را از کارشناسی و ارزشگذاری سهام تا آگهی مزایده را به درستی انجام داده و ریش و قیچی در اختیار سازمان گسترش است، بالاخره این واگذاری امسال انجام می‌شود؟

منتظر سازمان گسترش هستیم،ما مشکلی برای عرضه نداریم

مهدی خطیبی مدیر عامل شرکت ایران خودرو در خصوص آخرین وضعیت واگذاری تودلی‌های این شرکت به خبرنگار بورس24 گفت: در مورد واگذاری سهام تودلی ها،آنچه که مربوط به ما بود، این بود که،از کانون کارشناسان درخواست کارشناس برای ارزشگذاری   کنیم و نسبت به قیمت‌گذاری سهام اقدام کنیم که ۱۰۰ درصد این کار را انجام دادیم و آگهی هم انجام شد، نتایج هم به اطلاع سازمان گسترش نوسازی رساندیم ، از این پس مابقی در اختیار ما نیست.

وی افزود: حتی برای واگذاری شرکت‌های زیر مجموعه هم که تکلیف شده بود، در هیات مدیره مصوب کردیم و انجام دادیم،اینکه چرا خریدار نیامده ارتباطی به ما ندارد همچنین اینکه چرا دو پاکتی که به دست ما رسیده بود ، به نتیجه نرسید باز هم به ما ارتباطی ندارد.

به گفته وی، تا جایی که اطلاع دارم دولت و وزارت صمت مصمم هستند و به طور حتم پیگیر رفع موانع و موضوعاتی که وجود دارد هستند، قطعا" اگر کار راحتی بود تا امروز حتما انجام می‌شد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24