Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس 24: بورس اوراق بهادار، پایان تعطیلات را با خبری جنجالی از نرخ تسعیر ارز خوراک پتروشیمی‌ها، شروع کرد و هم همه‌هایی را برجای گذاشت.

چه شرکت های پتروشیمی از تسعیر ارز دستوری آسیب بیشتری می پذیرند؟زاگرس ، شپدیس ، نوری یا مارون؟؟

بورس24 : بورس اوراق بهادار، پایان تعطیلات را با خبری جنجالی از نرخ تسعیر ارز خوراک پتروشیمی‌ها، شروع کرد و هم همه‌هایی را برجای گذاشت.

این خبر در حالی از سوی انجمن صنایع پلیمر ایران منتشر شده که در روز شش فروردین این انجمن در وب‌سایت خود به نقل از سعید زمان‌زاده، نائب رییس اول انجمن ملی پلیمر ایران نوشته بود: «ساز و کار قیمت‌گذاری محصولات پایه پتروشیمی تغییر کرد و قیمت مبنا به جای ارز 28هزار و500 تومان، بیش از 36 هزار تومان شد؛ این در حالی است که در جلسات متعدد آقای وزیر بارها تاکید کرده‌اند که حداقل در سه ماه اول سال 1402 هیچ برنامه‌ای برای تغییر قیمت وجود نخواهد داشت».

با تمام این گمانه زنی ها ، رئیس کل بانک مرکزی در نامه‌ای به جواد اوجی، وزیر نفت، نرخ تسعیر ارز برای خوراک پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها در سال ۱۴۰۲ را معادل هر دلار ۲۸۵۰۰ تومان اعلام کرد.

بر این اساس نرخ تسعیر پایه معاملات محصولات پتروشیمی‌ها در بورس کالا و انرژی نیز معادل ۲۸۵۰۰ تومان است.

بدیهی است کلیه ارز صادرکنندگان پتروشیمی‌ها و فرآورده‌های نفتی، روغنی و قیر در مرکز مبادله ارز و طلای ایران و بر اساس نرخ کشف شده مبتنی بر عرضه و تقاضا خواهد بود.

احتمالا" بر این اساس است که اگر قیمت پایه محصولات پتروشیمی با دلار ۲۸٥٠٠ تومانی تعیین شد و در مقابل، نرخ خوراک پتروشیمی‌ها هم با دلار ۲۸٥٠٠ تومانی تعیین گردید، و با رقابتی که در بورس کالا رخ می دهد عملا"  رشد قیمت پایه تا قیمت پایانی را خواهیم داشت و به نفع پتروشیمی‌ها خواهد بود و در نهایت منجر به رشد سودآوری این شرکت‌ها خواهد شد.

در واقع ، دو سناریو وجود دارد که در سناریوی اول،  ارز حاصل از صادرات اگر با نرخ شناور صورت گیرد ، عملا برای شرکت های صادرات محور بسیار عالی است. در این بین دلار صادراتی صنایع بالادست، طبق بخشنامه بانک مرکزی با نرخ 36500 تومان در بازار مبادله به فروش می‌رسد ، واضح و مبرهن است که حدود نیمی از تولید پتروشیمی ها صادراتی است.

در این میان دولت با مصوبه قیمت پایه 28500 برای عرضه بورس کالا عملا خوراک پتروشیمی ها را ارزان در نظر گرفته است در حالی که نرخ متوسط محصولات صادراتی و داخلی نرخ کشف شده این صنایع با نرخ نزدیک به مبادله ارزی به فروش می‌رسد.

سناریوی دوم، اگر شرکت های صادراتی با نرخ ارز 28500 تسعیر شوند، تمام نظریه های فوق نقض می شود و عملا به سود شرکت های داخلی خواهد بود زیرا اگر نرخ خوراک با دلار پایین تسعیر شود با رقابت در بورس کالا به نفع این شرکت ها خواهد بود.
با توجه به کاهش قیمت جهانی گاز از 31 سنت به حدود 7.5 سنت، این که شرکت ملی گاز چه نرخی را برای مجتمع‌هایتروشیمی که گاز دولتی مصرف می‌کنند، محاسبه نمایید با در نظر گرفتن دلار 28500 تومان در هاله ای از ابهام می‌باشد، اما تحلیل را بر این فرض استوار کرده‌ایم که قیمت گاز با نرخ سقف 5000 تومان سال 1401 برای مجتمع‌ها امسال هم ثابت باشد.

در ابتدا، در جدول زیر لیست شرکت‌هایی که خوراک دولتی دریافت می‌کنند را آورده ایم :

1

در این حین ما به تحلیل اختصاری چند پتروشیمی با در نظر گرفتن اثر نرخ تسعیر ارز برای خوراک پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها در سال ۱۴۰۲ که معادل هر دلار ۲۸۵۰۰ تومان است پرداخته‌ایم.

به این ترتیب، در این گزارش تلاش بر این است تا ، پارامترهایی که خبرهای چند روز گذاشته بر آن ها تاثیر خواهد گذاشت در یک شرکت را به اختصار مورد بررسی قرار گیرد :

2

همان طور که در جدول بالا ذکر شده است، دلار داخلی محصول متانول، زاگرس 25000 تومان می‌باشد که با تصویب دلار 28500 تومان، تاثیر چندانی با توجه به سهم 8 درصد از فروش داخلی بر کل فروش زاگرس ندارد.

اما با توجه به درصد چشمگیر صادرات متانول زاگرس ، اگر نرخ شناور بر صادرات داشته باشیم به سود زاگرس و اگر در سامانه دلار توافقی به تعادل برسد ، فرق چندانی برای زاگرس نخواهد داشت.

3

4

5

با توجه به محاسبات صورت گرفته در جداول بالا تقریبا می توان گفت ، مصوبه‌ی جدید تاثیر چندانی بر گزارشات آینده‌ی پتروشیمی‌ها ندارد ، زیرا دلار داخلی آن ها با توجه به درصد داخلی به کل فروش تقریبا در محدوده‌ی 28000تومان است و دلار صادراتی هم اگر با دلار توافقی 40000 تا 42000 در نظر بگیریم ، شرکت ها تقریبا در همین محدوده قیمت فروش را انجام می‌دهند.

به طور کلی باید توجه داشت پتروشیمی‌هایی که فروش داخلی در بورس کالای بیشتری دارند، به علت رقابت در بورس کالا می‌توانند از قیمت پایه فاصله گرفته و سود ساز باشند ولی شرکت های پتروشیمی که تامین کننده خوراک بین مجتمعی می‌باشند به علت این که جای رقابت قیمتی وجود ندارد ،احتمالا سود دهی کمتری را در آن ها شاهد باشیم.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24