Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

چکیده تحلیل 10 مدیری که در دولت مسئولیت دارند...

منظور رئیسی درباره عملکرد صحیح بورس چه بود؟

بورس24 : شب گذشته خبری در رسانه های رسمی منتشر شد مبنی بر این که در حاشیه برگزاری جلسه هیات دولت سید ابراهیم رئیسی از وزیر اقتصاد با اشاره به تاثیر بازار بورس بر سایر بازار ها ، بر مدیریت وزیر اقتصاد در هماهنگ کردن همه بخش های مرتبط برای عملکرد صحیح این بازار تاکید کرده است.

استباط های زیادی از این اظهارات می شود.همواره اظهار نظر سیاسیون درباره بازار سهام دستاویزی برای افت و خیزهای این بازار بوده است.

برخی می گویند به رئیس جمهور خبر داده اند که روزی 15 همت پول جدید وارد بورس شده و گردش دارد و این رویداد شاید به رخدادی مشابه تابستان 99 منتهی شود و تا مدت ها مردم را به زیان فرو ببرد.

عده دیگری هم معتقدند که منظور او کنترل نرخ های محصولات در بورس کالاست ، اتفاقی که این روزها در حال رخ دادن است و قیمت بسیاری از محصولات با اهمیت مثل شمش فولاد و کاتد مس با دلاری به مراتب پائیین تر از دلار ثبیت شده 38 هزار تومانی برای این روزها در حال عرضه است.به عنوان مثال کاتد مس دیروز با دلار 32 هزار تومان در بورس عرضه شد.

در میانه دو نظریه فوق درباره تفسیر منظور رئیسی درباره بورس گزینه نظارت بر عرضه محصولات در بورس کالا به ویژه آنجایی که از تاثیر بورس بر سایر بازارها سخن می گوید ، قوی تر است.چون بورس بر اساس متغیر مهم نقدینگی نگرانی ندارد و حتی وارد فاز حباب هم نشده است.

چرا!؟

طبق برآوردهای به عمل آمده، ارزش دلاری بازار سرمایه (بورس و فرابورس) بر مبنای دلار 51 هزار تومانی بازار آزاد به 196 - 197 میلیارد دلار رسیده است. ذکر این نکته ضروی است که طی 2 – 3 ماه پیش رو شرکت‌ها راهی مجمع خواهند شد و لذا ارزش دلاری بازار از ناحیه تقسیم سود (احتمالا به اندازه 20 تا 25 میلیارد دلار) تعدیل خواهد شد. بالاترین رقم در مرداد سال 1399 (موسوسم به سقف 99 )نیز 417 میلیارد دلار بوده و این یعنی اختلاف ارزش دلاری امروز بازار با 32 ماه گذشته بدون بحث تقسیم سود در مجامع، منفی 53 درصد و با در نظر گرفتن تقسیم سود در مجامع 60 درصد است. این یعنی اگر قرار باشد مجموع ارزش سهام در تابلوهای بورس و فرابورس به پیک سال 99 بازگردد، می‌بایست ارزش دلاری بازار بین 100 تا 120 درصد تقویت گردد !!

البته که بخشی از رشد دوره رونق قبلی ناشی از تشکیل حباب قیمتی بود و این نکته را هم باید مدنظر داشت که طی 32 ماه گذشته شرکت‌های جدیدی وارد بازار سرمایه شده‌اند و طبیعی است که بخشی از رشد ارزش دلاری اخیر نشات گرفته از ورود سهام جدید است. بنابراین خروجی تفسیر فوق این است که ارزش دلاری بازار قابلیت رسیدن به سطوح 240 - 250 میلیارد دلار را (با در نظر گرفتن تعدیل ارزش بازار پس از تقسیم سود مجامع) داشته و از نظر قیمتی نگرانی خاصی وجود ندارد.

نکته مهم دیگر اینکه طی روزهای اخیر جریان نقدینگی با قدرت بیشتری به حرکت درآمده و در همین راستا تراز نقدینگی حقیقی‌ها به شدت مثبت شده است. بسیاری معتقدند جریان پولی فوق که اینچنین بی‌محابا در حال ورود و خرید است، مبنای خاصی از تحلیل و ارزش‌گذاری در ذهن خود دارد. طبق آخرین آمار به دست آمده، هنوز خبری از ورود پول عموم جامعه نبوده و لذا نقدینگی فوق را می‌توان نقدینگی هوشمند نامید. این پول احتمالا" محاسبات دقیقی به روی تورم و اختلاف نرخ دلار فعلی و دلار محاسباتی شرکت‌ها داشته و به دنبال انتفاع حداکثری از اتفاقات پیش رو در اقتصاد کشور است و مثل 99 مردم از همه قشری در بورس نیستند مگر دارندگان سهام عدالت که در مقطع فعلی اجازه فروش ندارند.

در حالی که سال 99 از رئیس جمهور روحانی گرفته تا ناصر همتی که بانک مرکزی را اداره می کرد و بسیاری دیگر از چهره ها یکصدا مردم را تشویق به بورس می کردند و همان زمان برخی تحلیل گران این تشویق ها را سیاستی در راستای مهار نقدینگی در بورس قلمداد می کردند. اتفاقی که نه تنها با موفقیت رخ داد و موفقیت بزرگی به نام از بین رفتن ثروت را هم در پی داشت که به لحاظ کلی و برای کنترل همه بازارهای ملتهب آن دوران ، دستاورد بزرگی به شمار می رفت و البته امکان راضی نگاه داشتن عده زیادی از سهامداران عدالت (49 میلیون نفر) از محل فروش بخشی از سهام و نقد شدن دارایی که 15 سال قابل تبدیل به هیچ چیزی نبود.

خبرنگار بورس24 از شب گذشته با دست کم 10 مدیر میانی که در دولت رئیسی مسئولیت دارند صحبت کرده و نتیجه حاصله این بود که منظور رئیس دولت عدم گرانی کالا و خدمات است و لاغیر ؛ این دولت با رشد آرام و پیوسته سهام در بورس و فرابورس مشکلی ندارد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24