Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

از آبان 1400 تا کنون در هیچ ماهی خالص جریان نقدینگی منفی نبوده است آیا در سال های اخیر خالص نقدینگی از بازار سرمایه خارج شده است؟ مدیر نظارت بر بورسهای سازمان بورس به این پرسش مهم پاسخ می دهد.

آمار رسمی و باورنکردنی از ورود پول به بورس/ یک مقام نظارتی: حقیقی ها ۸۰ همت پول تازه شارژ کردند

بورس24 : آیا در سال های اخیر خالص نقدینگی از بازار سرمایه خارج شده است؟ مدیر نظارت بر بورسهای سازمان بورس به این پرسش مهم پاسخ می دهد.

امیر مهدی صبایی مدیر نظارت بر بورسهای سازمان بورس در پاسخ به این سوال که آیا در سال های اخیر خالص نقدینگی از بازار سرمایه خارج شده است؟ توضیحاتی ارائه کرد که می خوانید:

در سال 1401 بالغ بر 39 هزار میلیارد تومان خالص سهام انتقال یافته از حقیقیها به حقوقیها بوده است، اما به اشتباه در بین برخی فعالین بازار و برخی رسانه ها، از واژه «خروج پول» برای تبیین این وضعیت استفاده می شود. به عبارتی آنچه که اتفاق می افتد، خالص انتقال سهام از حقیقی به حقوقی و بالعکس هست، که در اشتباهی رایج، به آن عنوان خروج/ورود پول به بازار اطلاق می گردد. از طرفی در سال 1401 در مجموع خالص خرید سهام توسط صندوقهای بازارگردانی و صندوق های حمایتی تثبیت و توسعه، بالغ بر 28.7 هزار میلیارد تومان بوده، لذا بدیهی است که با قرار گرفتن صندوق های مذکور در سمت خرید در روزهای منفی، بخشی از سهام متعلق به حقیقی ها به این صندوق ها (که دارای شخصیت حقوقی هستند) منتقل می شود، لذا بخشی از خالص انتقال سهام از حقیقیها به حقوقیها، به فعالیت مستمر صندوقهای حمایتی و بازارگردانها، مربوط می شود. در هر حال در سال گذشته بالغ بر 39 هزار میلیارد تومان خالص سهام انتقال یافته از حقیقیها به حقوقیها بوده که بخشی از آن ناشی از تحرکات صندوقهای حمایتی و بازارگردانها می باشد.

اما برای اینکه بدانیم واقعا در بازار سرمایه ورود/خروج پول اتفاق افتاده یا خیر، باید به مجاری اصلی ورود/خروج نقدینگی رجوع کنیم. اصلی ترین مجاری برای ورود/خروج نقدینگی، حساب کارگزاریها محسوب می شود. در واقع اشخاص برای ورود نقدینگی و خرید اوراق بهادار، باید وجه نقد را به حساب کارگزاریها واریز کنند، و برای خروج نقدینگی، درخواست وجه کرده و مبلغ نقد مورد نظر را از کارگزاریها دریافت نمایند. در سال 1401 مجموعاً بالغ بر 81 هزار میلیارد تومان تزریق نقدینگی از طریق حساب کارگزاریها به بازار سرمایه بوده، که بخش قابل توجهی از آن در ماه های آذر و اسفند 1401 صورت پذیرفته است. این رقم برای سالهای 1400 و 1399 به ترتیب مبالغ 15و 63 هزار میلیارد تومان بوده است.

لازم به ذکر است از ابتدای سال 99 تا کنون، در 10 ماه از 36 ماه (که داخل بازه زمانی شهریورماه 99 تا نهایتا آبان ماه 1400 قرار دارد)، شاهد خالص خروج ماهانه نقدینگی از بازار سرمایه بودیم، و از آبان 1400 تا کنون در هیچ ماهی خالص جریان نقدینگی منفی نبوده است. به هر ترتیب با وجود جریان نقدینگی منفی در برخی ماه های سال، همان گونه که اشاره شد، برآیند خالص جریان نقدینگی، در کلیه سه سال اخیر مثبت بوده است. ضمناً آخرین ماه خالص خروج نقدینگی، مربوط به آبان 1400 می باشد. البته بدیهی است جریان ورود و خروج روزانه نقدینگی در بازار سرمایه امری عادی تلقی می شود، و مهم جمع جبری و خالص جریان نقدینگی است که ارقام مربوط به آن تشریح گردید.

خاطر نشان می سازد روند ورود نقدینگی به بازار سرمایه در فروردین ماه نیز ادامه یافته که عمده سهم آن متعلق به اشخاص حقیقی است.

سازمان بورس و اوراق بهادار با اتخاذ سیاستهایی از جمله تنوع ابزارهای مالی متناسب با ذائقه و ریسک پروفایل سرمایه گذاران، افزایش عرضه های اولیه سهام شرکتها، تعمیق بازارهای مختلف از جمله بازار بدهی برای تامین مالی ناشران و بنگاه ها، تسهیل برای ورود شرکتهای دانش بنیان و شرکتهای سهامی پروژه و ...، تقویت نظارت هوشمند بر فعالیت نهادهای مالی خدمات دهنده با هدف ارتقا سلامت بازار سرمایه و ...، تلاش دارد تا با افزایش اعتمادسازی به بازار سرمایه، ورود جریان مستمر و قابل اتکا نقدینگی به بازار که در ماه های اخیر رشد داشته، به صورت منطقی و پیوسته ادامه یافته، و در جهت افزایش کارایی بازار، به نحو صحیحی در سطح کلان اقتصاد تخصیص یافته، تا به نوبه خود در راستای تحقق شعار سال جدید یعنی «مهار تورم» و «رشد تولید» گام بلندی برداشته باشد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24