Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس 24: با توجه به در پیش بودن فصل تابستان و افزایش تقاضای فصلی بنزین ، مدتی هست که روند قیمت بنزین نسبت به قبل بهبود پیدا کرده است، ولی در خصوص گازوییل از زمان تحریم گازوییل روسیه شاهد این هستیم، که کرک این فرآورده عمدتا با کاهش مواجه شده است.

پنج دلیل برای افزایش نرخ قابل توجه فرآورده های ویژه پالایشی

بورس24 : با توجه به در پیش بودن فصل تابستان و افزایش تقاضای فصلی بنزین ، مدتی هست که روند قیمت بنزین نسبت به قبل بهبود پیدا کرده  است، ولی در خصوص گازوییل از زمان تحریم گازوییل روسیه شاهد این هستیم، که کرک این فرآورده عمدتا با کاهش مواجه شده است.
 در بورس کالا عمدتا فرآورده هایی که شرکتهای پالایشی عرضه می کنند رقابتی چندانی دیده نمی شود، ولی از مهمترین آنها می توان به لوبکات اشاره کرد که چون بیشتر مصرف آن داخلی می باشد و نرخ گذاری آن معمولا کنترل شده است ، به همین علت تقریبا به قیمت پایه معامله شده است.
بین سایر فرآورده ها بیشترین رقابت بر روی وکیوم باتوم Vacuum Batuum(VB))  ( (بوده است، که ماده اولیه تولید قیر می باشد، که ناشی از ته ماند برج تقطیر در خلاء در پالایشگاه است. نفت خامی که در پالایشگاه در برج تقطیر به انواع مختلفی از مواد تبدیل میشود و این مواد در نقطه جوش های متفاوتی حاصل می گردند، دارای ته ماندی شبیه قیر یا همان وکیوم باتوم است. از دلایل رقابت در وکیوم باتوم باید اشاره کرد که یک سری عوامل سبب بالا بودن رقابت در این حوزه شده است:
1)    با توجه به پایین آمدن کرک نفت کوره،  قیمت قیر به تناسب آن پایین نیامده است.
2)     قیمت پایه در بورس کالا با دلار نیما ثبت می‌شود در حالی‌که قیر صادراتی با دلار آزاد به فروش می‌رسد.
3)     میزان عرضه در بورس کالا به دلیل تعهدات به شهرداری محدود است.
4)    با فرا رسیدن فصل گرما و استفاده از قیر در آسفالت و اوج گرفتن تقاضای قیر در دو کشور چین و هند که عمده قیر صادراتی کشور به این دو مقصد است، به نظر می‌رسد این شدت رقابت کماکان ادامه دار باشد.
5)    دلیل نوسان داشتن رقابت در بازه های زمانی نیز به دلیل محدودیت هایی است که توسط بورس کالا برای خریداران وکیوم باتوم اعمال می‌شود، که در بازه ‌های زمانی مختلف امکان خرید از مقدار معینی داده نمی‌شود که سبب کاهش تقاضا می‌شود.

در جداول پایین، رقابت بورس کالای وکیوم باتوم در چند شرکت پالایشگاهی حاکی از آن است که آخرین معامله هایی که انجام شده است در محدوده 14 تا 16 میلیون تومن بوده است که نسبت به قیمت پایه 60 تا 90 درصد به بالا رقابت شده است.
به طور کلی، در برآیند کرک ها در ابتدای این هفته شاهد کاهش نسبت به هفته گذشته بوده ایم.
در این هفته شاهد ، افت 1.9 دلاری شاخص کرک اسپرد پالایشی ها بوده ایم که به دنبال آن :
رشد 0.3 دلاری کرک اسپرد نفتا
رشد 0.9 دلاری قیمت میانگین هر بشکه نفت
افت 1.3 دلاری کرک اسپرد نفت سفید
افت 1.7 دلاری کرک اسپرد بنزین
افت 0.3 دلاری کرک اسپرد وکیوم باتوم

1

2

3

4

5

در تصاویر زیر روند کرک فرآورده های پالایشی با نفت سنگین و نفت سبک از سال 1400 تا 25 فروردین 1402 را نشان می دهد :

6

7

در سال گذشته میانگین شاخص کرک اسپرد فرآورده های نفتی ۱۴۰۱ حدود ۲۰ دلار بوده است.

که اگر فرض شود، کرک اسپرد های فصل بهار تکرار نشود و میانگین این شاخص در سال ۱۴۰۲ با کاهشی ۳۰ تا ۳۵ درصدی همراه خواهد شد. با این حال اگر به رشد ۳0 تا ۴۵ درصدی نرخ تسعیر دلار صادراتی شرکت های پالایشگاهی امید داشته باشیم ، افت احتمالی در میانگین کرک اسپردها را جبران خواهد کرد و پالایشگاهی ها در سال ۱۴۰۲ سود ساز خواهند بود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24