Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس 24 : آخرین داده های بانک مرکزی از تغییرات قیمت مسکن در تهران به ابتدای زمستان سال گذشته مربوط می شود که میانگین بهای فروش آپارتمان در آن، در نزدیکی کانال ۶۰ میلیون تومان در هر مترمربع قرار گرفته بود. از آن موقع تا کنون هیچ گزارش یا اطلاعات مستندی درباره متوسط قیمت فروش واحدهای مسکونی معامله شده در بازار مسکن شهر تهران اعلام یا منتشر نشده است. با این حال از آنجا که یک هم حرکتی بین تغییرات قیمت دلار و قیمت مسکن همواره وجود داشته است و در عین حال طی ماه های پایانی سال گذشته و ماه اول امسال بازارهای سهام و سکه و دلار رشد قیمت قابل توجهی را به خود دیدند، با جمیع جهات می شود اینطور برآورد کرد که متوسط قیمت واحدهای مسکونی در شهر تهران چیزی در حول و حوش ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان است. چنین سطحی از قیمت آپارتمان برای یک خریدار متقاضی به معنای سلب کامل قدرت خرید مسکن است!

خلع سلاح خریداران در بازار مسکن

بورس24 : آخرین داده های بانک مرکزی از تغییرات قیمت مسکن در تهران به ابتدای زمستان سال گذشته مربوط می شود که میانگین بهای فروش آپارتمان در آن، در نزدیکی کانال ۶۰ میلیون تومان در هر مترمربع قرار گرفته بود.

از آن موقع تا کنون هیچ گزارش یا اطلاعات مستندی درباره متوسط قیمت فروش واحدهای مسکونی معامله شده در بازار مسکن شهر تهران اعلام یا منتشر نشده است.

با این حال از آنجا که یک هم حرکتی بین تغییرات قیمت دلار و قیمت مسکن همواره وجود داشته است و در عین حال طی ماه های پایانی سال گذشته و ماه اول امسال بازارهای سهام و سکه و دلار رشد قیمت قابل توجهی را به خود دیدند، با جمیع جهات می شود اینطور برآورد کرد که متوسط قیمت واحدهای مسکونی در شهر تهران چیزی در حول و حوش ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان است.

چنین سطحی از قیمت آپارتمان برای یک خریدار متقاضی به معنای سلب کامل قدرت خرید مسکن است!

این همان علتی است که می شود رکود و رخوت کنونی بازار معاملات را با آن تشریح کرد و توضیح داد.

در هفته های گذشته از شدت مراجعه تلفنی و حضوری به بنگاه های املاک کاسته شده است و به همین خاطر طبق گفته مشاوران روند رشد قیمت های فروش نیز کند و کندتر شده است.

مشاوران املاک می گویند ثبات نسبی قیمت ارز بر تغییرات قیمت مسکن تاثیر گذاشته است.

از طرفی آن هایی که قصد سرمایه گذاری ملکی دارند نگرانی هایی برای آینده بازار فروش ملک بخاطر سطح خیلی بالای قیمت های کنونی دارند و چون چشم انداز بازار مسکن را رکودی برای خود ارزیابی می‌کنند، ادامه رشد قیمت را مثل روال سال های اخیر متصور نیستند. این برداشت از آینده قیمت مسکن بر رفتار سرمایه گذاران اثر کاهشی گذاشته است.

قیمت مسکن از سال ۹۶ تا کنون ۱۵ برابر شده است.

برخی افراد حاضر در صحنه معاملات مسکن تکرار چنین رشدی را غیرقابل تحقق می دانند اما کارشناسان اقتصادی با ارزیابی از متغیرها و معادلات موثر بر قیمت مسکن معتقدند هر چقدر متغیرهای تورم ساز در بیرون بازارها در مسیر تحریک قیمت حرکت کنند، بازارهای مختلف از جمله بازار مسکن نیز به این کنش، واکنش مثبت نشان خواهند داد.

در عین حال رابطه نسبی قیمت بین بازارهای دلار و سکه و مسکن باعث می شود شوک قیمتی هر یک بازار به بازارهای دیگر سرایت کند.

عواملی همچون برجام، تحولات اجتماعی، میزان فروش نفت، رشد مثبت یا منفی نرخ دلار‌ و همچنین رونق یا رکود بازار سهام از جمله عوامل کلیدی موثر بر روند حجم معاملات مسکن و قیمت آپارتمان در سال جاری هستند.

قیمت واقعی مسکن سال گذشته افت کرد!

به عبارت دیگر رشد قیمت اسمی از تورم عمومی‌ کمتر بود. برای سال جاری یک پیش بینی آن است که قیمت مسکن به میزان‌ تورم رشد کند.اما رونق خرید بسیار بعید است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24