Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

مدیر عامل تامین سرمایه کیمیا در گفت و گویی از آخرین عملکرد شرکت و برنامه ها و استراتژی این تامین سرمایه رونمایی کرد.

«تکیمیا» کدام مجوزها را از سازمان بورس دریافت کرد؟

بورس24 : مدیر عامل تامین سرمایه کیمیا در گفت و گویی از آخرین عملکرد شرکت و برنامه ها و استراتژی این تامین سرمایه رونمایی کرد.

آخرین وضعیت بازگشایی نماد

مهرداد فرح‌آبادی مدیر عامل شرکت تامین سرمایه کیمیا در گفتگو با خبرنگار با خبرنگار بورس24 اعلام کرد:  در سوم آبان ماه سال ۱۴۰۱ پذیره نویسی  شرکت در فرابورس ایران انجام شد و در مدت زمان بسیار کوتاهی ۸۰۰ میلیارد تومان یعنی در حدود ۴۰ درصد از سهام شرکت مورد اقبال و استقبال اهالی  بازار سرمایه قرار گرفت و حدود ۱۸۰ هزار نفر در این پذیره نویسی شرکت کردند. شرکت  در آذر ماه سال ۱۴۰۱ در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید و در نهم اسفند ماه مجوز فعالیت‌مان را از سازمان بورس اوراق بهادار دریافت کردیم.

وی گفت: برای باز گشایی نماد شرکت ، تقریبا تمامی اسناد، مدارک، اطلاعاتی که باید از سمت ما به نهادهای ذی‌ربط ارسال شود، ارسال  و پیگیری‌های لازم هم انجام شده است، و انشاالله در آینده‌ای نزدیک شاهد باز شدن نماد این شرکت هستیم.

فرح‌آبادی افزود: تا پایان سال ۱۴۰۱ ، ۳ مجوز فعالیت مشاور عرضه، فعالیت مشاور پذیرش و مجوز سبدگردانی را هم از سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت کردیم که این‌ها جز مجوز‌های اساسی و پایه‌ای برای شرکت‌های تامین سرمایه به حساب می‌آیند که اصطلاحا بتوانند هم در حوزه اصلی و حوزه محوری تامین سرمایه‌ها ، یعنی حوزه تامین مالی و هم اصطلاحا در حوزه سرمایه‌گذاری‌شان که مدیریت پرتفوی‌ و  اداره دارایی‌ها و ثروت اشخاص هستند، فعالیت کنند ،  تا پایان سال ۱۴۰۱ در همان مدت کوتاه اسفندماه توانستیم قرارداد بسیار خوبی را با شرکت ملی صنایع مس ایران منعقد کنیم و بحث ارزیابی طرح‌ها و پروژه‌ها‌ی شرکت ملی مس  برای اولین بار به صورت اختصاصی واگذار شده است، در بحث ارزیابی طرح‌ها و شرکت‌های تامین سرمایه کیمیا در سامانه کدال اطلاع رسانی شده است.

وی افزود:  در همان دوره تقاضای انتشار ۵ هزار میلیارد تومان اوراق سلف موازی استاندارد به بورس کالای ایران ارسال شد و همچنین تقاضای صندوق ۳ هزار تنی کاتد هم به سازمان بورس ارسال شد که پیگیر این موضوعات هم هستیم.

وی گفت: در سال ۱۴۰۲ هم باتوجه به برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفت، برنامه‌های مفصلی را  برای شرکت تامین سرمایه‌ کیمیا در دستور کار داریم، از جمله   راه‌اندازی انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری ، صندوق‌های سرمایه‌گذاری به عنوان ابزارهای مکمل در شرکت‌های تامین سرمایه محسوب می‌شوند و  به تامین مالی پروژه‌ها و طرح‌ها کمک می‌کنند، در ۲۹ فروردین ماه سال جاری الحمدالله موفق شدیم ۲ موافقت اصولی، موافقت اصولی صندوق با درآمد ثابت قابل معامله ETF و صندوق بخشی قابل معامله را از سازمان بورس دریافت کنیم که در حال حاضر مراحل تکمیلی آن‌ها در دست اقدام است و انشاالله مجوز تاسیس آن را هم دریافت می‌کنیم.

بازوی تامین مالی در ملی مس خواهیم بود

فرح‌آبادی گفت: حوزه‌های تامین مالی پروژه‌های ملی  جز حوزه‌های اصلی و محوری شرکت محسوب می‌شود، شرکت ملی صنایع مس ایران در حدود ۱۵ هزار میلیارد یورو پروژه در اختیار دارد و حدود ۵-۶ میلیارد یورو از این پروژه‌ها در  کوتاه مدت و  دوره‌های کمتر از ۲ سال نیازمند منابع لازم هستند. از طرفی بحث افزایش ظرفیت تولید کاتد یکی از موضوعات اساسی در شرکت ملی صنایع مس ایران محسوب می‌شود و این شرکت بنا دارد که تا سال ۱۴۰۶ تولید کاتد را به ۱ میلیون تن برساند و تمامی ظرفیت‌ها و تمامی امکانات شرکت،  در راستای رسیدن به این هدف  تجهیز شده است. از این رو شرکت تامین سرمایه کیمیا هم از این قاعده مستثنی نیست و به عنوان بازوی تامین مالی شرکت ملی صنایع مس ایران  تلاش  می‌کند که پروژه‌ها به بهره‌برداری برسند ،  از این رو یکی از ابزار‌هایی که به خوبی در بازار سرمایه طراحی شده است و می‌تواند به  هدف شرکت صنایع ملی مس ایران کمک کند، شرکت‌های پروژه هستند.

شرکت پروژه محور از جنس «مس» دیگر در راه است

وی ادامه داد:  شرکت تامین سرمایه کیمیا برای نخستین بار موفق شد در پایان سال گذشته موافقت اصولی شرکت پروژه اکسیر مس را از نهادهای ذی‌ربط دریافت کند  و امیدواریم در آینده نزدیک اولین مجوز تأسیس و راه‌اندازی شرکت پروژه را برای فاز ۳ تغلیظ سنگون دریافت کنیم.

وی در خصوص پروژه اکسیر مس گفت: فرآیند تولید مس اساسا ۴ گام اساسی را طی می‌کند، شناسایی پهنا، باطله برداری، کشف زمین‌هایی که عیارهای خوبی را مستعدی دارند ، فاز تغلیظ ،  فاز ذوب  و فاز چهارم فاز پالایش است. از این ۴ فاز،  فاز تغلیظ  بالاترین ارزش افزوده را داشته و در تمام  شرکت‌های مس دنیا جز سودآور‌ترین پروژه‌ها محسوب می‌شوند.

به گفته وی، شرکت ملی صنایع مس ایران برای اینکه بتواند عموم مردم وسرمایه‌گذاران را در پروژه‌های سودآور خود سهیم کند، یکی از بهترین پروژه‌های خود  پروژه تغلیظ فاز سوم سونگون را  به مشارکت گذاشته است .

فرح‌آبادی گفت:   بالغ بر ۵ میلیارد تن ذخایر قطعی مس در این منطقه وجود دارد و باتوجه به کشفیات و اکتشافاتی که در سال گذشته  انجام شده،  یکی از بزرگترین‌ اکتشافات در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا با عیار بسیار بالایی  محسوب می‌شود.

این  پروژه‌های بسیار سودآور، منجر به تولید کنسانتره با عیار ۲۴ درصد می‌شوند. فاز ۳ تغلیظ سونگون  پروژه تقریبا ۵۸۱ میلیون دلاری است که یکی از پروژه‌های بزرگ ملی مس محسوب می‌شود .

پذیره نویسی اکسیر مس ، به زودی

وی افزود:  به زودی  ۲۰ درصد   این شرکت پروژه از بازار سرمایه تامین مالی می‌شود. تاکنون ۲۰ درصد پروژه راه‌اندازی شده و تا کنون  حدود ۹۳ میلیون دلار  سرمایه‌گذاری شده است و ۱۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۳، ۵۴۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۴ و ۳۶۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۵ نیاز به سرمایه گذاری دارد.  ۸۰ درصد  از این سرمایه گذاری طبیعتا توسط  شرکت ملی مس تامین خواهد شد و ۲۰ درصد آن هم از عموم سرمایه‌گذاران در قالب پذیره نویسی دریافت می‌شود.

وی گفت: در این پروژه اقدامات خوبی انجام شده  و در خصوص موارد حقوقی و  مالی مصوبات و  مجوزات لازم هم اخذ شده است  امیدواریم در آینده‌ای نزدیک مجوز تأسیس آن را از سازمان بورس دریافت کنیم و مراحل پذیره نویسی آن را طی کنیم.

شرکت پروژه بازوی متعادل ساز بازار

فرح‌آبادی گفت:  ما امسال به جز این شرکت پروژه یک شرکت پروژه دیگر به صورت جدی در دستور کار داریم که انشاالله بتوانیم  به  سرانجام برسانیم.

فرح ‌‌آبادی گفت: اعتقاد راسخی وجود دارد که شرکت‌های پروژه،  می‌توانند به وضعیت بازار کمک کرده و   منابع را به سمت بازار اولیه و  تولید کارخانه‌ها  سوق داده و  ایجاد اشتغال ، درآمدهای با ثبات ارزی ، ارزش افزوده برای  منطقه و شرکت‌ها نمایند و یکی از بهترین ابزارهای متعادل سازی بازار هستند.

از هر روش تامین مالی ارزان قیمتی استفاده می‌کنیم

وی گفت: بعضی از شرکت‌های پروژه هم مانند سایر اشخاص حقوقی امکان تامین مالی از حوزه‌های مختلفی را از جمله افزایش سرمایه، اخذ وام و تسهیلات و انتشار اوراق دارند در نتیجه  هرگاه اگر نیاز باشد و تامین مالی ارزان قیمتی از محل انتشار اوراق هم توجیه داشته باشد، در دستور کار قرار خواهد گرفت .

وی افزود:  زمان تکمیل این پروژه ۴ ساله بوده و تامین مالی آن را  می‌توانیم از محل تسهیلات ،  انتشار اوراق و افزایش سرمایه‌ انجام دهیم.

فرح ‌آبادی گفت: تامین سرمایه کیمیا طی  ماه نخست فعالیت خود   بستر‌های کاری لازم، جهت اخذ مجوز‌ها و ایجاد زیرساخت‌ها  را فراهم کرده است ،  مجوز سبدگردانی ظرفیت خوبی را برای ما ایجاد و  درآمدهای خوبی را برای ما به همراه داشت.

کفایت سرمایه خوبی داریم

وی افزود:   از سویی منابع شرکت در اوراق با درآمد ثابت  بوده  و  برنامه داریم در آینده  انتشار اوراق شرکتی داشته باشیم ، از طرفی دیگر کفایت سرمایه شرکت  بسیار مناسب است و  براساس دستورالعمل کفایت سرمایه‌ها نصاب بدهی و تعهدات‌مان صفر است و اصلا بدهی نداریم  در نتیجه  برای پذیرش تعهدات و ریسک‌هایی که در این صنعت وجود دارد،شرایط بسیار مناسبی در اختیار است.

 وی در خصوص سیاست تقسیم سود شرکت گفت: ما به عنوان هیئت مدیره تلاش‌مان بر این است که سود در شرکت باقی بماند تا  بتواند کفایت سرمایه بهتری برای ما ایجاد کند،   ولی اینکه چه سیاستی برای توزیع سود وجود دارد، همه چیز  به تصمیم سهامداران در مجمع مرتبط است.

وی افزود: شرکت تامین سرمایه کیمیا با  ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه اسمی، در حال حاضر  از نظر طول عمر، در بین ۱۲ شرکت از نظر سرمایه اسمی رتبه چهارم را در اختیار دارد ، طبیعتا همین اهتمام و نگاه ویژه سهامداران خصوصا سهامداران عمده، نشان دهنده جایگاه و اهمیت ویژه آن در این صنعت  در  تامین مالی حوزه معادن است.

وی گفت:  ما به عنوان  شرکت تامین سرمایه تامین مالی تخصصی حوزه معادن ، علی الخصوص تامین مالی هوشمند معادن را در دستور کار داریم و براساس اساسنامه‌‌ محدود به تامین مالی در حوزه معادن نیستیم و در سایر حوزه‌ها هم می‌توانیم ورود پیدا کنیم و حسب مورد اگر ارزش افزوده خوبی وجود داشته باشد سرمایه گذاری داشته باشیم.

«تکیمیا» سهمی با نگاه  بلند مدت

فرح آبادی گفت:  همانطور که در شرکت مادر همین نگاه وجود دارد،  اعتقادمان این است که،  تکیمیا جزو سهام ارزشمند و کم ریسک  بازار بوده  باتوجه به برنامه‌ها و پروژه‌های که در شرکت ملی مس وجود دارد، تصور درآمد‌های پایدار و بلند مدت برای این شرکت دور از انتظار نیست.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24