Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

حدود 70 تن شمش طلا در این شرکت نهفته است پارس تامین یکی از شرکت های هلدینگ سرمایه گذاری صدر تامین است که به عنوان یک صندوق پروژه به زودی در بازار سرمایه عرضه اولیه خواهد شد.

ارزش دارایی های یکی از زیرمجموعه های «تاصیکو» طی یک سال 4.5 برابر شد

بورس24 : پارس تامین یکی از شرکت های هلدینگ سرمایه گذاری صدر تامین است که به عنوان یک صندوق پروژه به زودی در بازار سرمایه عرضه اولیه خواهد شد.

این شرکت با توجه به ذخائر کم نظیر طلا و طرح های توسعه در دست اجرا این پتانسیل را دارد که بزرگترین معدن و شرکت تولید کننده طلا در کشور باشد و بر اساس آمار یک شرکت همواره رشد یابنده در طول یک دهه پیش رو باشد.

محمد نبی نوری مدیرعامل پارس تامین درباره آخرین وضعیت طرح های توسعه ای و عملکرد مالی این شرکت به بورس24 این طور توضیح داد وگفت: شرکت پارس تامین در استان سیستان شهرستان های تفتان، خاش و میرجاوه مستقر است و این معدن یکی از بزرگترین ذخائر کشور است که گواهی کشف و پروانه بهره برداری اخذ کرده است.

بر اساس ذخائر اولیه برنامه احداث کارخانه با ظرفیت تولید  443 کیلو گرم شمش در سال کلید خورد و اکنون  بیش از 65 درصد پیشرفت داشته است و انتظار داریم تا 31 شهریور ماه سال جاری اولین تولید این کارخانه عرضه شود و عملا وارد فاز تجاری تولید محصول شویم.  

نوری در ادامه گفت: بر اساس اقدامات صورت گرفته حدودا 240 کیلومتر مربع  پروانه اکتشاف اخذ شده است و  محدوده های ارزنده ای را در اختیار داریم، با توجه به برنامه هایی که اجرایی شده است انتظار داریم تا 200 هزار متر حفاری اکتشافی داشته باشیم و حفاری هایی نیز که تاکنون اجرایی شده است نتایج اولیه بسیار امیدوار کننده ای را در برداشته است. بر اساس مغزه گیری های انجام شده انتظار داریم به ذخائر خوبی دست پیدا کنیم و هم راستا با اکتشاف طلا اقداماتی نیز در بخش اکتشاف مس و مولیبدن نیز در دست اقدام است.  

البته اکتشافات اخیر ما نیز ذخائر خوبی را در پی داشته و حفاری های جدید کمک می کند تا ذخائر ما روبه افزایش باشد و استنباط ما این است که با پایان اقدامات اکتشافی به یکی از معادن بزرگ کلاس جهانی تبدیل شویم.

مدیر عامل پارس تامین گفت: بر اساس  پروانه بهره برداری اولیه  24 میلیون تن ذخیره ماده معدنی طلا داریم. گواهی کشف احتمالی  48 میلیون تن که پروانه بهره برداری نیز بر اساس همین مفروضات صادر شده است اما بر اساس اکتشافاتی که تاکنون اجرایی کردیم  به بالغ بر 60 میلیون تن ذخیر قطعی رسیدیم و با تکمیل اکتشاف به اهدافی  که  مد نظر ماست یعنی ذخیره کلاس جهانی دست خواهیم یافت، تمام شواهد و قرائن نیز همین را نشان می دهد و اکتشافات ما هم  در حوزه هایی که اجرایی شده  راندمان حدود صددرصدی داشته است.

محدوده های پر پتانسیلی هم داریم که در این مناطق نیز فعالیم و با توسعه حفاری ها نتایج آنها هم قابل توجه خواهد بود.

نوری در پاسخ به این سوال که آیا ذخیره 60 میلیون تن قطعی تمام طلا خواهد بود یا خیر گفت: 60 میلیون تن ذخیره معدنی بر اساس استانداردهای موجود هر یک تن 1.3 گرم ماده معدنی دارد اگر 60 میلیون تن را با عیار 1.3 که عیار اقتصادی است در نظر بگیرید حدود 70 تن شمش طلا خواهد بود و روش استحصال استخراج نسبت باطله برداری و  ... همگی محاسباتی دارد و حدود 1میلیارد دلار سرمایه گذاری برای این فعالیت مورد نیاز است.

مدیر عامل پارس تامین در خصوص سرمایه گذاری هایی که تاکنون اجرایی شده است گفت: بالغ بر هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری تا کنون اجرایی شده است و تا  سال 1413 برنامه های ما توسعه ای است اما نکته قابل توجهی که این سرمایه گذاری دارد این است که تلاش ما عدم خروج نقدینگی به منظور پیشبرد اهداف توسعه ای است البته تقسیم سود 90 درصدی داریم که به حساب سرمایه برگشت داده خواهد شد و بر اساس برنامه هایی که داریم در آینده قطعا یکی از معادن بزرگ کلاس جهانی خواهیم بود  که در دنیا ارزش سهام شرکت های مشابه ما بر اساس نتایج گمانه های حفاری تغییر خواهد کرد.

این سرمایه گذاری فرصت بسیار خوبی است و در دنیا سرمایه گذاری در شرکت های معدنی از مطمئن ترین سرمایه گذاری هاست که در حال حاضر سرمایه گذاران «تاصیکو» از آن بهره مند هستند.

مدیر عامل پارس تامین در خصوص توسعه کارخانه های طلا نیز گفت: با توجه به مطالعات و انجام اکتشافات جدید این امکان را داریم که ظرف مدت شش ماه ظرفیت کارخانه 443 کیلو را دوبرابر کنیم این کارخانه با هدف تبدیل ماده معدنی پر عیار ایجاد شده است و برنامه توسعه آن نیز در دستور کار است.

کارخانه 5 میلیون تن خوراک یا 5 تولید 5 تن شمش در سال نیز در دستور کار ماست که  مطالعات اولیه آن انجام شده IRR بسیار مناسبی دارد  NPV بسیار قابل توجهی دارد و بر اساس همین  NPV ارزش شرکت پارس تامین متحول خواهد شد.

برنامه احداث 5 میلیون تن خوراک در سال که از خوراک با عیار 1.3 تغذیه می کند و این امکان را دارد تا سالانه 5 تن طلا تولید کند. انتظار داریم طی سه سال به بهره برداری برسد، در پایان 1407 حدود 6 تن تولید طلا داشته باشیم و اگر باز هم توسعه اکتشافات نهایی شود امکان توسعه کارخانه 5 میلیون تنی را نیز داریم.

نوری به مزیت های این معدن نیز اشاره کرد و گفت: ظرفیت تولید مس در اکتشافات ما هست و خوشبختانه پهنه معدنی که اکتشاف کردیم هیچ عنصر مزاحم و خطرناکی  مثل آرسنیک، تیتانیوم و ... به خاطر مورفولوژی در منطقه کمترین آلایندگی را دارد در مطالعاتی که در تست های فرآوری داشتیم هیچگونه عنصر مزاحم نداشتیم.

مدیر عامل پارس تامین در خصوص سایر طرح های توسعه ای شرکت هم گفت: با توجه به سیاست های شستا و شرکت سرمایه گذاری صدر تامین به منظور سرمایه گذاری در مناطق کمتر برخوردار در استان ایلام یک پروژه تولید کاغذ از آهک داریم و در طرح اولیه سالانه 5 هزار تن کاغذ سنگ می خواهیم تولید کنیم، این طرح دوستدار طبیعت است و بعد از به نتیجه رسیدن طرح برنامه های توسعه ای هم خواهیم داشتیم.

در خصوص نقره هم یک پروژه داریم که مطالعات اولیه و تست های فرآوری و تخمین ذخیره و اکتشافات و ... را انجام داده ایم. این پروژه هم پروژه خوبی است و  ذخیره خوبی در اکتشافات اولیه داشتیم.

در این پروژه شرکت مجری طرح هست و با توجه به استراژی شرکت سرمایه گذاری صدرتامین این پروژه نیز پس از اجرای کامل و راه اندازی به شرکت توسعه معادن پارس تامین منتقل خواهد شد.

نوری به رشد شاخص های مالی شرکت هم اشاره داشت و گفت: یکی از موارد مهمی که پارس تامین در سال های اخیر با آن روبرو بوده است، روند صعودی ارزش دفتری  شرکت بوده است در سال 1399 ارزش دفتری  شرکت نسبت به سال 98 رشد 5 برابر داشته است و  در سال 1400 این میزان دو برابر و در سال 1401 به 6 برابر رشد داشته است و انتظار داریم در سال 1402 این میزان به 4 برابر رشد کند که این روند نشان دهنده روند جهشی شرکت است.  

وی ادامه داد: سرمایه ثبتی شرکت هم از سال 1399 تا سال 1400 در حدود 23 برابر شده است و در سال 1401 سرمایه شرکت 5 برابر شد و 1402 انتظار داریم سرمایه شرکت سه برابر شود.

مدیر عامل پارس تامین گفت: نکته مهم در خصوص پارس تامین این است که  از سال 1392 تا 1400 کل دارایی های شرکت 177 میلیارد تومان بوده که در صورت مالی 1401 به 817 میلیارد تومان رسیده و رشد 4.5 تا  5 برابری داشته است و در عرض 8 سال رشد آرامی داشتیم که مجموع دارایی های ما در سال 1401 تقریبا 4.5 برابر شده و اگر یک شرکتی یک سال یا دو سال رشد مداوم داشته باشد روند بهبود مستمر را طی می کند و در کمتر شرکتی در دنیا شاید این اتفاق افتاده باشد. این روند مستمر است و انتظار داریم در بازه سال های 1402 تا 1413 این تداوم رشد بر اساس استراتژی تعریف شده ادامه داشته باشد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24