Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

به نظر از اینجا به بعد ماجرا باید شاهد تغییراتی در تصمیمات سران قوا باشیم. چراکه مجموع زیان انباشته 3 خودروساز بزرگ کشور بر اساس ترازنامه گزارش‌های 12 ماهه از مرز (170) همت گذر کرده و ادامه این وضعیت منجر به توقف تولید، مشکلات از بابت دریافت تسهیلات به دلیل بزرگ شدن بدهی به شبکه بانکی، تعطیلی کارخانه‌ها، بیکار شدن طیفی وسیعی از شاغلین این صنعت و درنهایت بی‌ثباتی جدی‌تر بازار خودرو خواهد شد.

پیش‌بینی وضعیت بورس 30 خرداد 1402

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات چهارمین روز کاری هفته می‌رویم که بازار روز گذشته در یک فضای تردید بین خرید و فروش قرار داشت. از یکسو گزارش ضعیف خودروسازان، به تعویق افتادن عرضه دیگنیتی در بورس کالا و فضای پرعرضه روزهای اخیر را در ذهن داشت و از سوی دیگر بحث تجدید ارزیابی دارایی‌ها، ثبات نرخ ارز و تحولات سیاسی را می‌دید و تقابل همین اتفاقات سبب تردید برای حرکت رو به جلو یا ادامه عقبگرد قیمت‌ها بود. در همین راستا شروع بازار بد نبود و حتی شاخص‌ها نیز سبزپوش شدند اما نبود انگیزه و نقدینگی کافی موجب شد تا در یک ساعت پایانی بازار عرضه‌های بیشتر و عقبگرد شاخص‌ها را داشته باشیم.

اما امروز درخصوص 2 موضوع خاص بحث می‌کنیم. موضوع اول گزارش خودروسازان است. تقریبا این موضوع بر همگان روشن بود که خودرو و سایپا در دوره 12 ماهه بواسطه قیمت‌گذاری دستوری به زیان‌های سنگین می‌رسند و حتی از یک ماه پیش زیان 105 تومانی خودرو در فضای مجازی بین سهامداران دست به دست می‌شد ! خیلی وارد این موضوع که چرا نهاد ناظر جلوی درز اطلاعات نهانی را نمی‌گیرد، نمی‌شویم، چراکه موضوع بحث امروز نیست.

به نظر با این گزارش‌ها، سیلی آبداری به گوش تمام ارکانی که نرخ‌گذاری دستوری را به این صنعت تحمیل نمودند (از وزارت صمت و دولت گرفته تا مجلس و شورای رقابت و تعزیرات حکومتی، نواخته شد. یک محاسبه ساده نشان می‌دهد که ایران‌خودرو در سال 1401 به ازای فروش هر دستگاه خودرو بطور متوسط 52 میلیون تومان زیان شناسایی کرده است ! شرکت در این سال 610 هزار دستگاه تولید کرد و 32 همت زیان شناسایی کرد. در واقع همین محاسبه ساده عمق فاجعه را نشان می‌دهد و خوب است بدانید که این رقم از جیب سهامداران به جیب دلالان رفته و لذا با جسارت تمام می‌توان گفت که عاملین و مسببین این وضعیت قطع به یقین از این رانت منتفع می‌شوند !

به نظر از اینجا به بعد ماجرا باید شاهد تغییراتی در تصمیمات سران قوا باشیم. چراکه مجموع زیان انباشته 3 خودروساز بزرگ کشور بر اساس ترازنامه گزارش‌های 12 ماهه از مرز (170) همت گذر کرده و ادامه این وضعیت منجر به توقف تولید، مشکلات از بابت دریافت تسهیلات به دلیل بزرگ شدن بدهی به شبکه بانکی، تعطیلی کارخانه‌ها، بیکار شدن طیفی وسیعی از شاغلین این صنعت و درنهایت بی‌ثباتی جدی‌تر بازار خودرو خواهد شد. رویداد دوم این است که این شرکت‌ها می‌بایست به سمت اصلاح ساختار اعم از فروش دارایی‌های غیرمولد و تجدید و ... گام بردارند و از این رو به نظر قسمت ترسناک ماجرا که انتشار گزارش‌های 12 ماهه بود، تمام شده باشد.

اما موضوع دوم، بحث تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها است. گویا تمایلاتی ...

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24