Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

در دهه ابتدایی تیر ماه، گزارش عملکرد تولید و فروش خرداد را خواهیم داشت و به‌ نظر مهمترین اتفاق این ماه همین گزارش‌ها باشد. چراکه تحلیلگران با در دست داشتن اطلاعات فروش خرداد و روشن شدن کل درآمد 3 ماه نخست سال می‌توانند برآورد نسبی از سود شرکت‌ها در کواتر نخست داشته و حتی تخمینی از P/E-forward سال 1402 داشته باشند.

پیش‌بینی وضعیت بورس 31 خرداد 1402

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات آخرین روز کاری هفته می‌رویم که بازار روز گذشته تحت تاثیر تحرکات غیرمطلوب یکساعت پایانی بازار دوشنبه، با رگه‌های از عرضه و عقبگرد شاخص‌ها آغاز به کار کرد و اگرچه در نیمه دوم بازار سمت تقاضا به کمک حمایت از برخی از نمادهای مورد توجه بهتر شد و شاخص با رنگ سبز به کار خود خاتمه داد اما عدم صدور سیگنال مثبت از ناحیه حجم و ارزش معاملات (کمتر از 10 همت و زیر میانگین 30 روزه) نشان می‌دهد که بازار هنوز انگیزه کافی برای تغییر مسیر را بدست نیاورده است.

طی روزهای اخیر طیف دیگری از شرکت‌ها که هنوز گزارش‌های 12 ماهه خود را منتشر نکرده بودند، سهامداران را در جریان سود سال 1401 قرار دادند. در این گزارش‌ها، بانکها نیز دست پُر بودند. برخی از فلزی‌ها گزارش‌ها نسبتا خوبی منتشر کردند و خودروسازان نیز طبق اخباری که از یک ماه پیش دست به دست میشد و بواسطه حضور قدرتمند دلالان، زیان جدی را به سهامداران خود تحمیل نمودند. بنابراین پرونده گزارش‌های 12 ماهه تقریبا مختومه شده است.

اما شنبه هفته آتی که بازار را آغاز می‌کنیم، برابر است با سوم تیر و این یعنی فصل بهار با تمام فراز و نشیب‌ها و کم و کاستی‌هایش خاتمه یافته و بازار به امید اتفاقات داغ‌تر و تحولات مثبت به مصاف فصل گرم تابستان می‌رود. بسیاری معتقدند بازار در تابستان باری دیگر به روند صعودی باز خواهد گشت و خاطرات تلخ یک ماه و نیم اخیر به فراموشی سپرده خواهد شد. بنابراین شاید بد نباشد، مختصر نگاهی به تحولات پیش رو داشته باشیم.

در دهه ابتدایی تیر ماه، گزارش عملکرد تولید و فروش خرداد را خواهیم داشت و به‌ نظر مهمترین اتفاق این ماه همین گزارش‌ها باشد. چراکه تحلیلگران با در دست داشتن اطلاعات فروش خرداد و روشن شدن کل درآمد 3 ماه نخست سال می‌توانند برآورد نسبی از سود شرکت‌ها در کواتر نخست داشته و حتی تخمینی از P/E-forward سال 1402 داشته باشند. از نظر بنیادی این مهمترین اتفاق است و می‌تواند عاملی برای بسته شدن کف قیمت در بسیاری از سهام باشد.

در دهه دوم تیر باری دیگر تحولات سیاسی و اقتصادی برجسته خواهد شد و بازار نوسانات ارز و تصمیمات دولت و بانک مرکزی درخصوص دلار و نرخ سود و قیمت‌گذاری صنعت خودرو را دنبال خواهد کرد. همچنین شرکت‌های بیشتری راهی مجمع خواهند شد و اخبار مجامع و تقسیم سود عاملی برای تعدیل P/E و جذابیت قیمت‌ها و ارزش دلاری خواهد شد.

و اما دهه پایانی تیر، دورانی است که بسیاری معتقدند بازار تغییر مسیر را آغاز خواهد کرد. چراکه در این 10 روز اخبار درخصوص تجدید ارزیابی و شفافیت بیشتر بازار به اوج خواهد رسید و شرکت‌ها به مصاف انتشار صورت‌های مالی 3 ماهه می‌روند و طبق روال سودهای محقق شده بصورت اطلاعات نهانی در کف بازار دست به دست خواهد شد و در نتیجه روند معاملات سر و شکل بهتری خواهد گرفت.

در بررسی وضعیت شاخص، بسیاری معتقدند اصلاح قیمتی تقریبا خاتمه یافته و نهایت افت بازار در بدترین حالت (در شاخص کل 50 - 60 هزار واحد و در شاخص هم‌وزن 30 - 40 هزار واحد) خواهد بود اما هنوز اصلاح زمانی خاتمه نیافته و لذا نزدیک‌ترین سناریو برای 2 – 3 هفته پیش رو، روندی نوسانی و حرکات رفت و برگشتی تا پُر شدن ظرف زمان خواهد بود.

اما به سراغ بازار برویم. بازاری که آغاز ضعیفی داشت اما هر چه به پایان نزدیک‌تر شد فضای بهتری گرفت و البته در این بین رنج مثبت در پالایشی‌ها هم بی‌تاثیر نبود. برای امروز نیز بازاری نوسانی مشابه بازار روز گذشته مدنظر است. چراکه قرار گرفتن در روزهای پایانی هفته و نگرانی از بابت اخبار سیاسی، عاملی برای احتیاط در رفتار معامله‌گران خواهد بود.

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24