Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

مجمع عمومی عادی سالیانه ایران خودرو دیزل با حضور بیش از 66 درصد سهامداران امروز برگزار شد.

«خاور» 4 محصول جدید در راه دارد

بورس24 : مجمع عمومی عادی سالیانه ایران خودرو دیزل با حضور بیش از 66 درصد سهامداران امروز برگزار شد.

در این مجمع بر اساس رای سهامداران ایران خودرو دیزل به ازای هر سهم خاور ۱۲ تومان سود نقدی تعلق گرفت.

با توجه به نظر هیات مدیره و سهامدار عمده و با تاکید بر بنده ه اساسنامه، سود انباشته به سرمایه تبدیل شده که مزیت مالیاتی نیز  ایجاد کرده تاشرایط به نفع و سود بیشتر سهامداران خاور رقم زده شود.

مهم ترین موارد مطرح شده در مجمع «خاور» به شرح زیر است:

*ون و پیکاپ، کامیون سنگین و کامیون سبک از جمله خودروهایی خاور هستند  که مشمول افزایش نرخ در خرداد ماه سال جاری شده اند به طوری که افزایش قیمت اتوبوس 14 درصد، ون و پیکاپ 15 درصد، کامیون سنگین 15 درصد و کامیون سبک 11 درصد به شمار می رود.

*ایران خودرو دیزل هم‌اکنون ۳۲ درصد بازار را در اختیار دارد.

*نسل جدید محصولات ایران خودرو دیزل در راه است.

*مهر سال آینده از 4 محصول جدید خاور رونمایی می شود.

*رشد تولید خاور از ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد 2 برابری را تجربه کرده به طوری که  نسبت به سال ٩٩ نیز بمیزان رشد تولید به ١٠ برابر رسید.

*همچنین سود عملیاتی این شرکت در سال گذشته  ٨.۵ هزار میلیارد تومان شد  که این عدد در سال ١۴٠٠ معادل ٢ هزار و ٢٩٩ میلیارد تومان بود به طوری که ارزش حقوق مالکانه در سال گذشته مثبت ١۴ هزار میلیارد به شمار می رود و  این عدد در آبان سال ٩٩ حدود منفی ۵ هزار میلیارد تومان اعلام شد.

*در سال جاری 2 هزار دستگاه اتوبوس برقی توسط خاور ساخته می شود.

*با توجه به برنامه های تولید انبوه اتوبوس برقی حمل و نقل شهری، امکان صادرات این محصول وجود دارد.

*مذاکرات ایران خودرو دیزل با نهادهای مالی و بانکی به جهت همکاری بوده و شامل اخذ تسهیلات نمی شود.

*در سال گذشته رشد صنعت خودرو سازی نسبت به شاخص بازار سرمایه ۴۸ درصد و خاور ۲۲۹ درصد بود.

*این سهم از سال ۹۹ تا سال گذشته در بازار سرمایه ارتقاء ۴درصدی از منظر ارزش داشت.

*بدهی ایران خودرو دیزل در سال ۹۹ معادل ۶هزار و ۴۷۴ میلیارد تومان بود که این میزان هم اکنون ۲۱۸ میلیارد تومان است.

*تحریم ها بر روند تولید و سودسازی خاور تاثیر نداشته و آسیب این شرکت از سمت دلالان بوده که هم اکنون رقیب این مجتمع تولیدی به شمار می روند.

*محموله ۱۵۰ میلیون یورویی ایران خودرو دیزل از چین طی۴ هفته آینده به این شرکت وارد می شود.

*با توجه به تولید بیش از ظرفیت خطوط تولید خاور ، تفاهم‌نامه‌ای با سایت زرین خودرو منعقد شد تا از ظرفیت تولیدی آن استفاده شود و محصولات با برند ایران خودرو دیزل به بازار وارد  شود.

*در بودجه سال جاری ایران خودرو دیزل مقرر است تا ۲۵هزار دستگاه تولید کند.

*باید  ۳۲۱ هزار دستگاه خودروی سنگین اسقاط شده و سالانه ۲۰ هزار دستگاه وارد بازار شود بنابراین خاور نگرانی از فروش بازار ندارد.

*پنج کرسی مدیریتی سرمایه‌گذاری سلیم را خاور تعیین کرده است.

*ایران خودرو دیزل توانست ۴۰۰ میلیارد تومان درآمد غیر عملیاتی اخذ کند که ناشی از مدیریت منابع مالی و بنگاه داری به شمار می رود از این رو ورود به سهامداری شرکت هایی همچون ایدم به رها نشدن پول و ایجاد درآمد کمک کرده است.

تکمیلی...  

ایران خودرو دیزل در سال جاری برنامه افزایش سرمایه از محل سود انباشته و یا تجدید ارزیابی را  داشته و به ازای هر سهم خاور نیز 12 تومان سود تقسیم شد.

سهم 32 درصدی بازار

امروز چهارشنبه (14 تیرماه)، مجمع عمومی عادی سالیانه ایران خودرو دیزل با حضور بیش از66 درصد سهامداران خاور آغاز شد و هیات مدیره این شرکت گزارشی از عملکرد و صورت های مالی قرائت کردند. 

بر همینن اساس اعلام شد؛ اتوبوس، ون و پیکاپ، کامیون سنگین و کامیون سبک از جمله خودروهایی خاور هستند  که مشمول افزایش نرخ در خرداد ماه سال جاری شده اند به طوری که افزایش قیمت اتوبوس 14 درصد، ون و پیکاپ 15 درصد، کامیون سنگین 15 درصد و کامیون سبک 11 درصد به شمار می رود.

هم اکنون ایران خودرو دیزل هم‌اکنون ۳۲ درصد بازار را در اختیار دارد. همچنین به زودی نسل جدید محصولات ایران خودرو دیزل در بازار عرضه خواهد شد.

نوبرانه های خاور

بر اساس اعلام مدیرعامل خاور، مقرر بوده تا ظرفیت تولید پیکاپ ایران خودرو دیزل در سال جاری، به 6 هزار دستگاه برسد. در حال حاضر ظرفیت تولیدی روزانه خاور روزی 50 الی 60 دستگاه است.

همچنین مهر سال آینده از 4 محصول جدید دیگر خاور رونمایی می شود. با تاکید بر صورت های مالی، میزان تولید خاور از ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد 2 برابری را تجربه کرده به طوری که  نسبت به سال ٩٩ نیز به میزان رشد تولید به ١٠ برابری رسید. 

همچنین سود عملیاتی این شرکت در سال گذشته  ٨.۵ هزار میلیارد تومان شد  که این عدد در سال ١۴٠٠ معادل ٢ هزار و ٢٩٩ میلیارد تومان بود. به طوری که ارزش حقوق مالکانه در سال گذشته مثبت ١۴ هزار میلیارد به شمار می رود و  این عدد در آبان سال ٩٩ حدود منفی ۵ هزار میلیارد تومان اعلام شد.

پیشتازی از صنعت و شاخص

در سال جاری توسط ایران خودرو دیزل 2 هزار دستگاه اتوبوس برقی ساخته می شود. از سویی دیگر و با توجه به برنامه های تولید انبوه اتوبوس برقی حمل و نقل شهری، امکان صادرات این محصول وجود دارد.

یادآور می شود؛ تمامی قراردادهای اتوبوس برقی خاور به صورت ارزی بوده و  تنها ۱۰درصد ریالی است که حذف بخش ریالی نیز به وزارت کشور پیشنهاد شده  و در مسیر تصمیم گیری قرار دارد.

بر اساس  نظر هیات مدیره خارو هم اکنون مذاکرات ایران خودرو دیزل با نهادهای مالی و بانکی به جهت همکاری بوده و شامل اخذ تسهیلات نمی شود. قابل ذکر است، در سال گذشته رشد صنعت خودرو سازی نسبت به شاخص بازار سرمایه ۴۸ درصد و رشد خاور ۲۲۹ درصد بود.

این سهم از سال ۹۹ تا سال 1401 در بازار سرمایه ارتقاء ۴درصدی از منظر ارزش داشت.

دلالان رقیب

بر اساس صورت های مالی، بدهی ایران خودرو دیزل در سال ۹۹ معادل ۶هزار و ۴۷۴ میلیارد تومان بود که این میزان هم اکنون ۲۱۸ میلیارد تومان است.

در این مجمع مدیر عامل ایران خودرو دیزل تاکید کرد؛ تحریم ها بر روند تولید و سودسازی خاور تاثیر نداشته و آسیب این شرکت از سمت دلالان بوده. به طوری که هم اکنون رقیب این مجتمع تولیدی به شمار می روند.

این شرکت در بخش زنجیره تأمین با  بنز و ZF همکاری می کند. در پاسخ به سهامداران اعلام شد؛ محموله ۱۵۰ میلیون یورویی ایران خودرو دیزل از چین طی۴ هفته آینده به این شرکت وارد می شود.

از سویی دیگر و با توجه به تولید بیش از ظرفیت خطوط تولید خاور، تفاهم‌نامه‌ای نیز با سایت زرین خودرو منعقد شد تا از ظرفیت تولیدی آن بهره جست اما  محصولات با برند ایران خودرو دیزل به بازار وارد  شود. 

توسعه بازار داخلی و خارجی 

با اشاره بر سیاست های سودآوری خاور، در بودجه سال جاری این شرکت مقرر است تا حداقل ۲۵ هزار دستگاه تولید شود. البته این شرکت تولیدی در سال جاری ۹۰۰ میلیون یورو نیاز ارزی دارد.

از سویی دیگر ایران خودرو دیزل برای تولید محصولات برقی در حال مذاکره با شهاب خودرو  بوده به طوری که  در سال جاری تنوع محصولات برقی این شرکت را شاهد خواهیم بود.

خاور به جهت توسعه و ایجاد سود به ترکمنستان و کویت صادرات دارد و امسال به عربستان و عراق نیز صادرات خود را اغاز خواهد کرد. از سویی دیگر ایران خودرو دیزل برای صادرات به کشورهای منطقه CIS مذاکراتی را انجام داده که روند آن تا اخذ نتیجه مطلوب ادامه دارد.

با توجه بر اینکه باید هر سال  ۳۲۱ هزار دستگاه خودروی سنگبن اسقاط شود و سالانه ۲۰ هزار دستگاه وارد بازار شود، بنابراین خاور نگرانی از فروش محصولات  و متقاضی در بازار ندارد.

درآمد بنگاه داری

با توجه به سیاست بنگاه داری این مجموعه تولیدی، پنج کرسی مدیریتی سرمایه‌گذاری سلیم را خاور تعیین کرده است. 

همچنین ایران خودرو دیزل توانست ۴۰۰ میلیارد تومان درآمد غیر عملیاتی اخذ کند که ناشی از مدیریت منابع مالی و بنگاه داری به شمار می رود از این رو ورود به سهامداری شرکت هایی همچون ایدم به رها نشدن پول و ایجاد درآمد کمک کرده است.

در سال مالی مورد گزارش، خاور ۷۷ درصد

در سال مالی مورد گزارش، خاور ۷۷ درصد از سهم شرکت ایدم را خریداری کرده به طوری که برنامه توسعه و سرمایه‌گذاری در این شرکت را دارد. در پاسخ به سهامداران خاور اعلام شد؛ خریداری ایدم به دلیل نیاز ایران خودرو دیزل به سرمایه‌گذاری در موتور است.

هم اکنون ایدم روزانه ۴۷ موتور به خاور تحویل می ‌دهد و انتظار خاور این است که به روزی ۹۰ دستگاه برسد. 

افزایش سرمایه و تقسیم سود 

خاور در سال جاری برنامه افزایش سرمایه مجدد از محل سود انباشته را دارد و در صورت امکان  افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی را محقق می سازد. در پایان  و بر اساس رای سهامداران ایران خودرو دیزل نیز به ازای هر سهم خاور ۱۲ تومان تعلق گرفت.

یادآور می شود؛ با توجه به نظر هیات مدیره و سهامدار عمده و با تاکید بر بنده ه اساسنامه، سود انباشته به سرمایه تبدیل شده که مزیت مالیاتی نیز  ایجاد کرده تا شرایط به نفع و سود بیشتر سهامداران #خاور  رقم زده شود. 

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24