Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

بورس 24: بانک آینده از جمله بانک های تجاری خصوصی کشور بوده که با 275 شعبه در سراسر کشور، به ارائه خدماتی از قبیل سپرده گذاری ، تسهیل فرآیند تامین مالی از طریق اعطای تسهیلات متنوع ، نقل و انتقال حواله جات ارزی و ... مشغول بوده و از نامی آشنا در صنعت بانکداری برخوردار است که بیانگر سرمایه اجتماعی قوی این بانک می باشد.

10 نکته مهم درباره بانک آینده

بورس24 : بانک آینده از جمله بانک های تجاری خصوصی کشور بوده که با 275 شعبه در سراسر کشور، به ارائه خدماتی از قبیل سپرده گذاری ، تسهیل فرآیند تامین مالی از طریق اعطای تسهیلات متنوع ، نقل و انتقال حواله جات ارزی و ... مشغول بوده و از نامی آشنا در صنعت بانکداری برخوردار است که بیانگر سرمایه اجتماعی قوی این بانک می باشد.

بانک با سرمایه اولیه 800 میلیارد تومان در سال 1391 از ادغام موسسه اعتباری صالحین ، ‌مؤسسه اعتباری آتی و بانک تات تشکیل شد و دو سال بعد پس از اخذ مجوز از بانک مرکزی ، فعالیت عملیاتی خود را آغاز کرد. در سال 1395 ، سرمایه شرکت با افزایش 100% از محل آورده نقدی به 1.6 همت رسید.

پتانسیل تجدید ارزیابی فقط از محل سرمایه گذاری ها ؛240 همت

بررسی یادداشت های توضیحی صورت های مالی دوره 1401 مبین تفاوت کم سابقه 240 هزار میلیارد تومانی ارزش روز سایر سرمایه گذاری های بانک نسبت به ارزش دفتری آن ها است که خبر از پتانسیل بسیار بالای این بانک در سود سازی از محل منابع حاصل از واگذاری دارایی ها ( مصوبه خروج از بنگاه داری ) و یا افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها و درنهایت بهبود نسبت کفایت سرمایه می دهد. گفتنی است که مدیریت شرکت پیگیر اخذ مجوز عرضه بخشی از این دارایی ها از طریق دو صندوق املاک و مستغلات در بورس است. همچنین برنامه افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها نیز در دستور کار هیات مدیره شرکت است.

ایران مال

بانک آینده مالک بزرگترین مرکز خرید تجاری خاورمیانه یعنی " ایران مال " می باشد (مالکیت 99.9%).  این مرکز خرید در منطقه 22 تهران واقع شده و بدون شک مهمترین دارایی مشهود بانک می باشد. ارزش روز ایران مال با استناد به گزارش رسمی کارشناسان دادگستری ، بالغ 255 هزار میلیارد تومان برآورد شده است و تاکنون تقریبا 70% آن به بهره برداری رسیده است. برندینگ ایران مال نیز 1.6 همت ارزشگذاری شده است.

فرمانیه مال

از دیگر دارایی های ارزشمند بانک می توان به فرمانیه مال ( شرکت ارزش آفرینان آینده ) اشاره کرد که مالکیت 100% سهام آن در اختیار بانک است. ارزش روز این مجتمع تجاری نیز 32.4 همت تعیین شده است.

دو دارایی ارزنده بانک نیز در پاییتخت معنوی کشور واقع شده است ، یکی مشهد مال و دیگری هتل روتانا. به گفته مدیر عامل ، پروژه مشهد مال ارزشی 64 هزار میلیارد تومانی داشته و 49% آن متعلق به بانک آینده است. همچنین ارزش کارشناسی هتل روتانا نیز 24.5 همت تعیین شده است. همانطور که ملاحظه می فرمایید ، دارایی های بسیار ارزشمندی در دل بانک نهفته است و در صورت فروش این دارایی ها و تمرکز نقدینگی حاصل از آن در فعالیت های عملیاتی ، صورت های مالی آتی بانک زیر و رو خواهد شد و شاهد تحولات اساسی در عملیات بانک خواهیم بود.

وآیند مالکیت 44% شرکت ستاره تابناک هشتم توس را نیز در اختیار دارد. ارزش روز خالص دارایی های این شرکت ، 58.6 همت تعیین شده و سهم بانک آینده 25.8 همت محاسبه شده است.  99.9% از سهام گروه مالی اقتصادی آینشرکت راسا راه استوار نیز در اختیار بانک بوده و ارزش روز خالص دارایی های این شرکت نیز 17.22 همت برآورد شده است.
در ادامه لیست بلند بالای دارایی های بانک می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1)    شرکت آرین پردیس دانا ( خالص ارزش دارایی ها:  17.1 همت )
2)    شرکت بورس انرژی ( 11.5 همت )
3)    گروه مالی اقتصادی آینده ( 7.6 همت )
4)    توسعه ساختمانی سامان ( 7.1 همت )
5)    توسعه عمران فردا گستر ( 4.7 همت )
6)    سرمایه گذاری گسترش فردای ایرانیان ( 2.77 همت )
7)    بازرگانی همراه عرشیا ( 2.5 همت ) و ....

مدیریت واحد تجاری به تازگی موفق به اخذ مجوز فعالیت های ارزی شده است. این امر نه تنها تاثیر چشمگیری بر سودآوری آتی بانک خواهد داشت ، بلکه دامنه فعالیت بانک را نیز به منظور اجرای هر چه بهتر رسالت اجتماعی خود گسترش می دهد. به گفته مدیریت ، محور فعالیت های ارزی این بنگاه اقتصادی ، رفع مشکلات معیشتی مردم خواهد بود. به عنوان مثال ، با اعطای تسهیلات به واحد های خودروسازی ، از تعطیلی خطوط تولیدی آن ها جلوگیری شده و امروزه این واحد ها از مشتریان بزرگ بانک به شمار می روند. طی چند ماه اخیر ، گردش ارزی بانک به 600 میلیون دلار رسیده و از همین محل تقریبا 230 میلیارد تومان سود شناسایی شده است. لازم به ذکر است که مجموع سود مبادلات ارزی 12 ماهه دوره 1401 ، 141 میلیارد تومان گزارش شده است.

علاوه بر صنعت خودرو ، اقداماتی به منظور ورود به حوزه تامین دارو نیز انجام شده است. درهمین راستا تفاهم نامه ای بین بانک آینده و وزارت بهداشت در حال امضا می باشد که در صورت نهایی شدن ، شرکت عامل تامین دارو درکشور خواهد شد. همچنین مذاکراتی با واردکنندگان بزرگ غلات جهت تامین ارز مورد نیاز آنها نیز صورت گرفته است که در نهایت زمینه متنفع شدن سهامداران و عموم مردم را فراهم می کند.

اقدامات مثبت و سازنده ای در خصوص افزایش درآمد های غیرمشاع که عموما از محل صدور ضمانت نامه و LC می باشد ، توسط مدیریت انجام شده است و در دوره 1401 ، گردش مالی این بخش به بیش 88 همت رسیده است. نکته قابل تامل آن است که در فصل بهار 1402 ، فعالیت های این بازوی درآمدی به طرز باورنکردنی رشد یافته و گردش بخش LC به تقریبا 87 همت رسیده است ( معادل 12 ماهه 1401 ).

از دیگر تغییرات اساسی دوره 1401 می توان به برگشت بیش از 22 همتی ذخایر مطالبات مشکوک ‌الوصول اشاره کرد که این امر تاثیر بسیار مطلوبی بر سرمایه در گردش و نقدینگی شرکت خواهد داشت و دست مدیریت را در اجرای طرح های آتی بازتر خواهد کرد. گفتنی است که با توجه به آنکه بخش اعظم مطالبات بانک بابت تامین مالی پروژه های نزد خود بانک می باشد ؛ به همین دلیل ابهامی در خصوص وصول آنها وجود نداشته و نگرانی از این بابت برای سهامداران باقی نمی ماند.

عملکرد تیم سرمایه گذاری بانک در دوره 1401 نسبت به مقطع قبلی بهبود چشمگیری داشته است. سود و زیان سرمایه گذاری های بانک در این دوره با جهش 4.5 برابری نسبت به مقطع مقایسه ای به 180 میلیارد تومان رسیده است. علاوه بر آن ،  مبلغ 591 میلیارد تومان درآمد از محل سرمایه گذاری در اوراق بدهی شناسایی شده که به هیچ وجه قابل مقایسه با رقم مقایسه ای دوره 1400 ( مبلغ 29 میلیار تومان ) نمی باشد. همچنین درآمد سود سهام دریافتی از شرکتها و صندوق های سرمایه گذاری نیز در این دوره با ثبت پرواز 7.9 برابری نسبت به مقطع مقایسه ای به 127 میلیارد تومان رسیده است.

در بخش فعالیت های کارمزدی نیز شاهد رخ نمایی عملکرد عالی مدیریت هستیم. مجموع درآمد های کارمزدی در دوره 1401 با جهش 2 برابری به 874 میلیارد تومان رسیده است.  

در دوره 1401 ، مجموعا 21.7 همت درآمد از محل تسهیلات اعطایی شناسایی شده که بخش اعظم آن از محل تسهیلات مشارکت مدنی ( 13.7 همت ) و فروش اقساطی ( 6.3 همت ) حاصل شده است.

سپرده های سرمایه گذاری بانک در دوره 1401 با افزایش 60 همتی نسبت به مقطع مقایسه ای به 327 همت رسیده است. بخش اعظم این سپرده ها از نوع سپرده های دو ساله می باشد. شایان ذکر است که عملیات جذب سپرده در بانک نیز به نحو احسنی انجام شده و مجموع سپرده های مشتریان حقیقی و حقوقی بانک در دوره 1401 با رشد 33 همتی نسبت به مقطع مقایسه ای به 334 همت رسیده است.

تغییرات مثبت و بنیادی مذکور ، در نتیجه به کارگیری صحیح و بهینه ریکاوری پلن هیات مدیره رخ داده است. هدف این پلن بدین شرح بیان شده است: " هر فعالیتی در شرکت باید به افزایش سود هر سهم بیانجامد ". تداوم اقدامات اثربخش مدیریت ، تحولات اساسی در وضعیت مالی و عملیاتی بانک و در نهایت منفعت تمام ذی نفعان بانک را به دنبال خواهد داشت.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24