Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس 24: شرکت های تامین سرمایه یا بانک های سرمایه گذاری ( Investment banks ) که در زمینه های تامین مالی ، مدیریت دارایی ، پذیره نویسی ، کارگزاری ، ارزیابی پروژه های سرمایه گذاری ، معامله گری ، سبدگردانی ، بازارگردانی و... فعالیت می کنند ؛ از زیرمجموعه های صنعت بانکداری محسوب می شوند.

«تکیمیا» در آستانه بازگشایی ؛ بدانید که چه سهمی در پرتفوی خود دارید...

سحر خوشحال - بورس24 : شرکت های تامین سرمایه یا بانک های سرمایه گذاری ( Investment banks ) که در زمینه های تامین مالی ، مدیریت دارایی ، پذیره نویسی ، کارگزاری ، ارزیابی پروژه های سرمایه گذاری ، معامله گری ، سبدگردانی ، بازارگردانی و... فعالیت می کنند ؛ از زیرمجموعه های صنعت بانکداری محسوب می شوند. رسالت اصلی این شرکت ها ، سهولت دسترسی بنگاه های اقتصادی به منابع مالی بیان شده و رونق فعالیت این شرکت ها را می توان معیاری برای رشد اقتصادی در میان مدت تلقی کرد ؛ چرا که رشد و بهبود شاخص های اقتصادی در پی توسعه فعالیت واحد های تجاری در سایه دسترسی سریع و آسان به منابع مالی امکان پذیر می باشد.
در حقیقت شرکت های تامین سرمایه به عنوان یک واسطه مالی بین ناشر اوراق بهادار و سرمایه گذاران شناخته می شوند. این شرکت ها با انتشار اوراق ، فرآیند تامین مالی را از جانب شرکت اصلی پیگیری کرده و پس از جمع آوری منابع آن را در اختیار شرکت قرار می دهد. همانطور که در بالا ذکر شد ، مدیریت دارایی سرمایه گذاران از دیگر حوزه های جذاب و سودده فعالیتی این شرکت ها می باشد. بانک های سرمایه گذاری با اخذ مجوز از سازمان های زیربط می توانند مدیریت دارایی های شرکت ها و صندوق های سرمایه گذاری را بر عهده گرفته و با به کارگیری نیروهای متخصص ، از محل سرمایه گذاری های کم رسیک و پربازده مجرای درآمدی مستمری داشته باشند.
از زمان آغاز به کار نخستین تامین سرمایه در ایران 15 سال می گذرد. در حال حاضر ، 11 شرکت تامین سرمایه در کشور مشغول به فعالیت بوده که از میان آنها 7 شرکت در بورس و فرابورس پذیرفته شده اند. عمده فعالیت بانک های سرمایه گذاری در ایران به حوزه انتشار اوراق بدهی محدود می شود. به طبع رشد انتشار اوراق دولتی در سنوات اخیر ، بخش قابل توجهی از فرآیند تامین مالی شرکت های بورسی از محل انتشار اوراق بدهی انجام شده است. گفتنی است که مجموع دارایی های تحت مدیریت شرکت های تامین سرمایه در دوره 1401 به 355 همت رسیده است.
تامین سرمایه کیمیا ، دوازدهمین بانک سرمایه گذاری کشور بوده که وابسته به غول مسی ایران یعنی فملی می باشد و از آن به عنوان بازوی تامین ملی فملی یاد می شود. پس از پذیره نویسی عمومی 40% سهام شرکت در آبان ماه 1401 به قیمت هر سهم 100 تومان و اسقبال گرم 180 هزار نفری اهالی بازار از این شرکت،  نماد معاملاتی "تکیمیا " در 12 تیر ماه 1402 به عنوان دویست و هشتادمین نماد فرابورسی در بازار پایه درج شد. سرمایه اسمی شرکت 2 همت بوده و 51% سهام شرکت در اختیار شرکت سرمایه گذاری گروه مالی کیمیا مس ایرانیان و 9% آن نیز در اختیار شرکت ملی مس می باشد. از نظر میزان سرمایه ، تامین سرمایه کیمیا در رتبه چهارم در بین 12 شرکت فعال در این صنعت ایستاده است.
شایان ذکر است که این شرکت به جهت ارتباط نزدیک با بزرگترین تولیئد کننده مس خاورمیانه یعنی فملی ، پتانسیل رشد بالایی دارد ؛ به عنوان مثال در اسفند ماه 1401 ، تنها چهار ماه پس از پذیره نویسی ، قراردادی یک ساله با موضوعیت بررسی و تحلیل پروژه های شرکت ملی مس بین دو شرکت منعقد شد. همچنین بر طبق گفته های مدیرعامل شرکت ، انتشار 5 هزار میلیارد تومان اوراق سلف موازی استاندارد کاتد مس در سال جاری در دستور کار مدیریت است. با توجه به طرح های توسعه فملی ( افزایش ظرفیت تولید کاتد ) و لزوم تامین مالی این طرح ها ، فعالیت های عملیاتی این بانک سرمایه گذاری به نحو چشمگیری رشد خواهد یافت.
علاوه بر همکاری نزدیک با فملی ، مجوز تاسیس یک شرکت پروژه محور نیز توسط این بانک سرمایه گذاری دریافت شده و به زودی تامین مالی 20% این شرکت از طریق بازار سرمایه انجام خواهد شد. شرکت پروژه محور اکسیر مس مدیریت فاز 3 تلغیظ سونگون را که از سود ترین پروژه های فملی می باشد را بر عهده خواهد داشت.
از دیگر مزیت های رقابتی این تامین سرمایه می توان به ساختار مالی سالم و بهینه آن اشاره کرد. شرکت فاقد هر گونه بدهی بوده     و نسبت کفایت سرمایه در سطح بسیار مطلوبی قرار دارد ؛ به همین دلیل شرکت آمادگی بالایی به منظور پذیرش تعهدات جدید دارد.
تیم مدیریتی شرکت ، پس از پذیره نویسی سهم در آبان ماه ، استارت قوی داشته و تا انتهای سال مالی 1401 ، سه مجوز سبدگردانی ، مجوز فعالیت مشاوران پذیرش و عرضه را دریافت کرده است. گفتنی است که فروردین 1402 ، ماه خوش یمنی برای این تازه وارد بازار سرمایه بوده است ؛ چرا که شرکت مجوز تاسیس دو صندوق سرمایه گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت ( قابل معامله ETF ) و صندوق سرمایه گذاری بخشی قابل معامله در بورس یا فرابورس را از سازمان بورس اوراق بهادار دریافت کرده است. شایان ذکر است که دریافت مجوز تاسیس صندوق سرمایه گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر سپرده کالایی ( قابل معامله ETF ) در دستور کار هیات مدیره قرار دارد.
با احتساب رشد متوسط سالانه 61% درآمد های عملیاتی ، صورت سود و زیان آتی شرکت به شرح زیر تهیه شده است: ارقام بر حسب واحد میلیون ریال بیان شده است.

ن

تغییرات سود هر سهم در جدول فوق ، توجه هر خواننده ای به خود جلب می کند. در دوره 1402 با در نظر گرفتن محافظه کارانه ترین سناریو ، در صورت تحقق حتی 50% از اعداد مذکور ، شاهد رشد 3 برابری سود هر سهم سهامداران خواهیم بود.
با عنایت به گزارش عملکرد ماهانه خرداد ماه 1402 در میابیم که شرکت موفق به پوشش کل درآمد سال مالی 1401 در نخستین فصل دوره 1402 شده است. ارزش درآمد های تجمیعی شرکت در مدت سه ماهه منتهی به خرداد 1402 بالغ بر 92 میلیارد تومان گردیده که معادل درآمد سال مالی قبل می باشد.
گزارش ارزشیابی شرکت در سه مدل تنزیل سود تقسیمی ( با فرض تقسیم 50% سود خالص ) ، تنزیل جریانات نقدی آزاد ( FCFE ) و روش p/e  توسط شرکت تامین سرمایه دماوند تهیه شده است و ارزش هر سهم شرکت نیز 260 تومان تعیین شده است. گزارش نهایی به شرح زیر است: تعداد سهام شرکت 20.000 میلیون است.

ت

مخلص کلام آن که با توجه به ساختار سرمایه بهینه ، ارتباط نزدیک با غول مسی و تیم مدیریتی قوی و پابه کار ، سهام این شرکت معیارهای بنیادی لازم و کافی جهت قرارگرفتن در گروه سهام های ارزنده و کم ریسک بازار با دیدگاه بلندمدت را دارا می باشد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24