Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

نخستین نشست خبری ویژه عرضه اولیه سهام شرکت «صبا فولاد خلیج‌فارس» صبح روز جاری با حضور مدیران شرکت در فرابورس ایران برگزار شد.

تولید فولاد در «فصبا» تا سال ۱۴۱۰ به ۳ میلیون تن می رسد

بورس24 : نخستین نشست خبری ویژه عرضه اولیه سهام شرکت «صبا فولاد خلیج‌ فارس» صبح روز جاری با حضور مدیران شرکت در فرابورس ایران برگزار شد.

احسان دشتیانه مدیرعامل شرکت «صبا فولاد خلیج‌فارس» به تشریح بخشی از تاریخچه‌ شرکت پرداخت و گفت: این مجموعه که در منطقه ویژه صنعتی معدنی خلیج‌فارس در بندرعباس واقع‌شده در سال ۸۳ با هدف تکمیل زنجیره تولید فولاد و اهداف استراتژیک به ثبت رسید.

دشتیانه با اشاره به اینکه صبا فولاد خلیج‌فارس در حال بهره‌برداری از یک واحد مگامدول به ظرفیت ۱.۵ میلیون تن بریکت گرم اچ بی آی است، افزود: فصبا همچنین اولین تولیدکننده بلوکت گرم آهن اسفنجی با ظرفیت تولید 1.5 میلیون تن در سال است.

وی در تشریح مزیت‌های این مجموعه فولادی گفت: برخورداری از مزیت‌های مهمی مثل قرارگیری در منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس و بهره‌مندی از مزیت‌های زیرساختی این منطقه، نزدیکی به راه‌آهن و آب‌های آزاد و نزدیکی به معادن، این شرکت را به تولیدکننده‌ای استراتژیک تبدیل کرده است.

مدیرعامل صبا فولاد خلیج‌فارس در ادامه، سهامدار عمده این شرکت را صندوق بازنشستگی کشوری اعلام کرد و گفت: این صندوق به‌عنوان سهامدار عمده بعد از خروج سهامدار خارجی، وارد مجموعه «فصبا» شد.

هدف صادراتی این فولاد سازی کجاست ؟

وی با بیان اینکه بازار هدف صادراتی صبا فولاد خلیج‌فارس را شرکت‌های آسیایی و اروپایی تشکیل می‌دهند، افزود: مزیت صادراتی برای شرکت همیشه وجود دارد اما بر اساس کنترل‌های دولتی مثل همه شرکت‌های فولادی بعد از تأمین بازار داخل، اجازه صادرات داریم.

طرح های «فصبا» ...

به گفته دشتیانه طرح‌های توسعه‌ای متعددی برای مجموعه «فصبا» در دست اقدام است از جمله اینکه افزایش ظرفیت تولید به ۳ میلیون تن محصولات نهایی از گندله‌سازی تا محصولات تخت نورد شده در نظر گرفته‌شده است.

وی با اشاره به اهداف و چشم‌اندازهای صبا فولاد خلیج‌فارس افزود: اهداف این شرکت احداث یک واحد احیای مستقیم به ظرفیت ۱.۵ میلیون تن در سال برای فاز ۳ در افق ۱۴۰۷ و تکمیل زنجیره فولاد با تولید ۳ میلیون تن محصول نهایی با ارزش‌افزوده بالا در افق ۱۴۱۰ است.

به گفته دشتیانه، در سال جاری رکورد جدید تولید ماهانه 125 هزار و 213 تن در خرداد 1402 به ثبت رسید، همچنین رکورد جدید تولید روزانه 4468 تن نیز در فروردین امسال ثبت‌شده است.

وی سال مالی فصبا را 30 آذرماه عنوان کرد و گفت: نمودار مبلغ فروش نیز نشان می‌دهد 9100 میلیارد تومان در سال 1401 فروش داشتیم و فروش 6 ماهه هم تا امروز به 6 هزار میلیارد تومان رسیده است.

به گفته دشتیانه همچنین 120 میلیون دلار در سال 1401 مبلغ فروش صادراتی بوده است.

در ادامه نشست خبری ویژه شرکت صبا فولاد خلیج‌فارس، مدیرعامل فصبا، چشم‌انداز، مأموریت و برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت این شرکت را تشریح کرد و گفت: تولید 3 میلیون تن محصولات فولادی با ارزش‌افزوده بالا و افزایش سهم شرکت در تأمین حقوق بازنشستگان کشوری به ۸ درصد در افق ۱۴۱۰ از چشم‌اندازهای این مجموعه است.مأموریت این مجموعه تولید محصولات فولادی میانی و نهایی با ارزش‌افزوده بالاست.

این مقام مسئول در ادامه به برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت «فصبا» اشاره کرد و افزود: احداث واحد احیا مستقیم 2 با ظرفیت 1.76 میلیون تن در سال در افق 1404، تکمیل زنجیره فولاد با تولید 3 میلیون تن محصول نهایی در افق 1410، پایدارسازی تولید در گام اول و افزایش تولید در گام دوم از دیگر برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت این مجموعه است.

دشتیانه در خصوص نحوه تهیه مواد اولیه شرکت نیز گفت: مواد اولیه مجموعه عمدتا از بورس کالا خریداری می‌شود اما در صورتی که دسترسی به خرید از این محل وجود نداشته باشد، ماده اولیه را به‌صورت مستقیم از تولیدکننده دریافت می‌کنیم.

دشتیانه گفت: سیاست نهاد بازار سیاست‌گذار، باید این باشد که سرمایه به سمت تولید و بازار اولیه برود.

وی افزود:  یکی از روش‌های تامین مالی برای اجرای پروژه‌های توسعه‌‌ای  افزایش سرمایه از محل صرف سهام است، یعنی سهامدار قبلی ، سهام خود را نمی‌فروشد و افزایش سرمایه می‌دهد،  سهامدار جدید در این افزایش سرمایه شرکت می‌کند، سهامدار جدید با ورود نقدینگی،  در پروژه در سود آتی و در سود فعلی شریک می‌شود و با این روش   تامین مالی در بازار ثانویه برای بازار اولیه  انجام می‌شود.

۳۵ درصد از طرح توجیهی از بازار تامین می‌شود

وی گفت:  بر اساس طرح توجیهی ارزش فعلی پروژه‌، تقریبا ۹  تا ۱۰ هزار میلیارد تومان  است و تقریبا حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد آن را در این مرحله از بازار تامین می‌کنیم.احتمالا ما با توجه به پروژه‌های پیش رو، به ۳.۵ تا ۴ هزار میلیارد تومان نقدینگی نیازمندیم .

مدیر خدمات مالی تأمین سرمایه دماوند به‌عنوان ارزش‌گذار نماد «فصبا» نیز در نشست معارفه فصبا در خصوص ارزش‌گذاری سهام این شرکت به نکات لحاظ‌شده در تهیه این گزارش اشاره کرد و گفت: ارزش‌یابی این شرکت با هدف عرضه اولیه به چند روش مختلف انجام شده است.

شکری با اشاره به روش‌های ارزشگذاری برای «فصبا» افزود: سهم شرکت صبا فولاد خلیج‌فارس با روش‌های درآمدی از قبیل روش تنزیل سود تقسیمی، تنزیل جریان‌های نقد آزاد سهامداران، تنزیل جریان‌های نقد آزاد شرکت، روش نسبی شامل ضریب قیمت به سود و روش خالص ارزش روز دارایی، ارزشیابی شده است.

به گفته وی، برای ارزشیابی این مجموعه از صورت‌های مالی سالانه حسابرسی شده 5 سال اخیر شرکت، بودجه دریافتی، گزارش ارزیابی کارشناسان رسمی دادگستری از ارزش شرکت که در اردیبهشت سال 1402 تهیه شده، اطلاعات مندرج در سامانه کدال و سایر اطلاعات دریافتی از شرکت، استفاده شده است.

نماینده ارزشگذار «فصبا» گفت:  ارزش برآوردی سهام شرکت بر اساس مفروضات ، به مبلغ 18 هزار و 50 میلیارد تومان و ارزش هر سهم 3282 تومان برآورده شده است.

دومین نشست خبری ویژه عرضه اولیه سهام شرکت «صبا فولاد خلیج‌ فارس» با حضور نماینده سهامدار عمده این شرکت، مشاور پذیرش و عرضه و بازار گردان برگزار شد. 

احسان دشتیانه مدیر عامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس در ابتدای جلسه گفت:  این شرکت قرار است به روش صرف سهام عرضه شود، یعنی ابتدا  عددی را فرابورس برای کشف نرخ مشخص و  قبل از عرضه اعلام می‌کند و سپس افزایش سرمایه برای پروژه وطرح توسعه‌ای شرکت  انجام می‌شود .پس از اخذ مجوز سازمان ، سهامداران جدید در این افزایش سرمایه شرکت می‌کنند و سهامدار جدید شرکت می‌شوند. 

وی گفت: مزیت  این روش عرضه  نسبت به IPO معمولی این است که سرمایه‌ای که از طریق این افزایش سرمایه وارد شرکت می‌شود،   برای اجرای پروژه توسعه ای است.  عددی که سرمایه‌گذاران جدید وارد شرکت می‌کنند، همان لحظه به ارزش شرکت می افزاید. 

 دشتیانه گفت: این اهرم برای توسعه و اجرای این پروژه ، سود آور بوده و مشخصا   ایجاد  دارایی می‌کند . 

علیرضا هادی پور مشاور مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری به عنوان نماینده سهامدار عمده با اشاره به اینکه زیرمجموعه‌های خود را در قالب حاکمیت شرکتی راهبری می‌کنیم، گفت:از راهبردهای ما برای حفاظت از حقوق سهامداران خرد فصبا تلاش برای رسیدن به تولید اسمی یعنی 1.5 میلیون تن میلگرد در سال جاری است. 

وی گفت: حضور صبا فولاد و سایر شرکت‌ها در بازار سرمایه پشتوانه‌ای برای طرح‌های توسعه‌ای خواهد بود و منابعی که از بازار جمع می‌شود با نظر سهامدار عمده وارد حوزه توسعه‌ای شرکت می‌شود.

هادی پور افزود: افزایش سرمایه هم در قالب صرف سهام است تا منابع برای طرح‌های توسعه‌ای به داخل شرکت تزریق شود و برای سایر طرح‌های توسعه‌ای هم سهامدار عمده حمایت خواهد کرد.

وی در خصوص عرضه شرکت‌های زیرمجموعه گفت:  در حوزه فولادی و  پتروشیمی   دو شرکت  در شرف آماده‌سازی  برای عرضه اولیه هستند و انشاالله باتوجه به طرح‌های توسعه‌ای هم که در صندوق بازنشستگی کشور و به ویژه  در شرکت صبا انرژی تعریف شده است  از طریق همین صرف سهام ، نقدینگی  وارد شرکت‌ها می‌ شود تا بتوانند طرح‌های توسعه‌ای‌شان را  به نتیجه برسانند. 

به گفته  هادی پور، شرکت برای اخذ تسهیلات مختلف از حمایت و تضامین سهامدار عمده بهره‌مند است.همچنین تبدیل کردن تولید جاری به تولید پایدار از دیگر برنامه‌های مهم سهامدار عمده است.طرح‌های توسعه‌ای نیز با اجرا به افزایش سودآوری شرکت کمک می‌کند.

وی با اشاره به مزیت های صبا فولاد  گفت: شرکت در منطقه ویژه صنعتی معدنی خلیج فارس در بندرعباس نزدیک به اسکله بندر شهید رجایی واقع شده و در  سال ۸۳ با هدف تکمیل زنجیره تولید فولاد و اهداف استراتژیک برای صادرات محصول  به ثبت رسیده است. 
این منطقه برای تامین انرژی بهترین منطقه ایران برای توسعه فولاد است و ما تنها تولید کننده بریکت گرم در ایران و خاور میانه هستیم. 

در ادامه  مرادی مدیرعامل کارگزاری صبا جهاد و نماینده مدیر صندوق اختصاصی بازارگردانی ارزش‌آفرین صندوق بازنشستگی کشوری به عنوان مشاور پذیرش و بازارگردان، گفت: صندوق ارزش‌آفرین از سال 96 تاسیس شد. فعالیت خود را با نمادهای زیرمجموعه صندوق بازنشستگی آغاز کردیم و اکنون هم نزدیک به 20 نماد در این صندوق بازار گردانی می‌شود و طبق دستورالعمل بورس‌ها، تمام فعالیت‌ها بر اساس قوانین به بهترین شکل انجام می‌شود.

وی گفت: در مورد صبا فولاد خلیج‌فارس هم تمام تلاش ما بر این است که رویه‌ها حفظ شود و با پتانسیل‌های صبا فولاد، اطمینان داریم که مشکل خاصی نخواهیم داشت.

به گفته وی، پارامترهای بازارگردانی هم در زمان عرضه توسط فرابورس اعلام می‌شود.کارگزاری صندوق بازنشستگی کشوری، بازوی عملیاتی صندوق برای شرکت‌های زیرمجموعه بازار سرمایه است و تلاش می‌شود بهترین خدمات را به شرکت‌های مجموعه و کلیت بازار ارائه دهیم.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24