Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

ارقام کلیدی از سبد هزینه کرد (دخل و خرج) خانوارها می گوید سال ۹۶ یکی از بهترین سال ها برای خانه دار شدن ایرانی ها بوده است.

سال خانه دار شدن، کی بود؟!

بورس24 : ارقام کلیدی از سبد هزینه کرد (دخل و خرج) خانوارها می گوید سال ۹۶ یکی از بهترین سال ها برای خانه دار شدن ایرانی ها بوده است.

در این سال از یک طرف قیمت مسکن بعد از رشد ابتدای دهه ۹۰ آرام گرفت و از طرف دیگر درآمد خانوارها رشد نسبتا خوبی داشت.

مطابق گزارشی که در مرکز آمار منتشر شده، با توجه به متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی در شهرهای کشور در سال ۱۳۹٤ که برابر ١٤٣٤٢ هزار ریال (متری کمتر از ۱.۵ میلیون تومان) بوده است، یک خانوار شهری با کل درآمد خود به‌طور متوسط قدرت خرید ١٩.٤ مترمربع زیربنا را داشت. فرض مهم آن است که خانوار تمام درآمد خود را پسانداز و صرف خرید مسکن نماید. این شاخص در سال ۱۳۹٦ به ٢٢.٨ مترمربع میرسد که افزایش آن علی‌رغم این‌که متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی به ۱۶۱۲۱ هزار ریال (متری ۱.۶ میلیون) رسیده است، ناشی از افزایش درآمد خانوارهای شهری و پیشی‌گرفتن نرخ تورم عمومی از تورم مسکن میباشد.

در فاصله سال ۹۴ تا ۹۶، قیمت میانگین مسکن در کشور حدود ۱۴ درصد رشد می‌کند؛ این در حالی است که درآمد خانوارهای شهری نزدیک به ۴۰ درصد افزایش می یابد. با توجه به اینکه در همین‌ فاصله زمانی، اقتصاد کشور شاهد تورم بسیار پایین (در مقایسه با سطح میانگین ۳۰ ساله خود) بود در نتیجه قدرت خرید مسکن خانوارها افزایش یافت.

در گزارش مرکز آمار اما قدرت خرید مسکن درآمد خانوارها از سال ۹۶ به بعد با پسرفت مواجه شده است.

براین اساس، متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی در سال ١٤٠٠ به ١١٨٠٨٧ هزار ریال (متری نزدیک به ۱۲ میلیون تومان) رسیده است و این شاخص (قدرت ملکی درآمد سالانه) به ٩.٥ مترمربع میرسد که کاهش آن ناشی از افزایش تورم بخش مسکن و عدم رشد درآمدها متناسب با نرخ تورم عمومی است.

کارشناسان اقتصادی برای سنجش توان خرید مسکن از شاخص دیگری استفاده می کنند. در این شاخص، هزینه های خانوار از کل درآمد کسر می شود و قدرت پس انداز (مابه التفاوت درآمد و هزینه)، مبنای قدرت خرید مسکن قرار می گیرد.

مرکز آمار در‌ گزارشی تحلیلی، این شاخص را محاسبه کرده است.

براین اساس، انجام محاسبات مشابه با فرض کسر هزینههای خوراکی خانوار از درآمد، تنها قدرت خرید ١٥.١ مترمربع در سال ١٣٩٤، قدرت خرید ۱۸ مترمربع در سال ۱۳۹٦ و  ٧.٤ مترمربع در سال ١٤٠٠ را داشته است. حال اگر کل هزینههای خانوار از درآمد کسر شود، خانوار در سال ۱۳۹٤ قدرت خرید ١.١ مترمربع، در سال ١٣٩٦ قدرت خرید ٢.٣ مترمربع و در سال ١٤٠٠ قدرت خرید ١.٧ مترمربع را دارد.

قدرت خرید زیر ۲ مترمربع با پس انداز به این معناست که ۲۵ سال طول می کشد که یک زوج‌ ایرانی با پس انداز سالانه اش بتواند یک آپارتمان ۵۰ مترمربعی خریداری‌کند!

تازه اگر در این‌فاصله‌ قیمت مسکن‌ جهش نکند!

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24