Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

شرکت عطرین نخ قم ( نماد نطرین ) در صنعت نساجی فعال بوده و به تولید انواع نخ¬های یکسره (فیلامنتی) پلی استر می پردازد.

مروری بر طرح های توسعه «نطرین»

بورس24 : از طرح توسعه جدید نطرین خبر دارید؟شرکت عطرین نخ قم ( نماد نطرین ) در صنعت نساجی فعال بوده و به تولید انواع نخ¬های یکسره (فیلامنتی) پلی¬استر می پردازد. همان طور که می دانید، پس از غذا، منسوجات (پوشاک) اولویت دوم نیاز بشر می باشد. این صنعت از سه بخش اصلی تبدیل مواد اولیه به الیاف یا نخ ، تبدیل نخ به پارچه و تبدیل پارچه به منسوجات به خصوص پوشاک تشکیل شده است. شرکت عطرین نخ قم به جهت دارا بودن تکنولوژی روز و ماشین آلات پیشرفته ، یکی از خوشنام ترین برندهای  فعال در بازار نخ شناخته می شود.

عایدی هر سهم سهامداران این شرکت در دوره مالی 1401 ، 358 ریال محاسبه شده است. سرمایه ثبت شده شرکت طی دو سال گذشته تغییری نداشته است ( 775 میلیارد ریال ).

در این دوره ، درآمد های عملیاتی (Operating Income  )  شرکت با رشد 84% از 1.632 به تقریبا 3.000 میلیارد ریال رسیده است. علاوه بر آن سود ناخالص (Gross Profit  ) واحد تجاری نیز با افزایش 119 میلیارد ریالی نسبت به مقطع مقایسه ای ، از 492 به 612 میلیارد ریال رسیده است. گفتنی است که حاشیه سود ناخالص (Gross Margin ) شرکت در دوره 1401 ، 20% محاسبه شده است.  تغییرات سود ناخالص در سنوات گذشته به شرح زیر می باشد:

ن
افزایش تنوع محصولات ، تمایز بیشتر در بازار ، اندیشه صادرات ، افزایش میزان تولید و به تبع آن افزایش سود شرکت و سهامداران محترم ، هیئت مدیره شرکت را بر آن داشت که در خصوص طرح توسعه شرکت مطالعات عمیق و دقیقی را در سال ۱۴۰۱ کلید بزنند‌.
پس از تشریک مساعی ، برگزاری جلسات متعدد در سطوح مختلف مدیریت و کارشناسی و مطالعات تخصصی از سه منظر فنی ، بازار و مالی ، سرانجام نخ های تکسچره ( DTY ) به عنوان یکی از پرمصرف ترین نخهای یکسره پلی استر ( با سهمی بالای ۵۰ درصد در سبد مصرف نخ های فیلامنتی پلی استر در صنایع پایین دستی ) کاندیدای طرح توسعه شرکت شدند.

به منظور نزدی کتر شدن ویژگی های الیاف مصنوعی به الیاف طبیعی و مناسب ساختن فیلامنت های مصنوعی برای تولید منسوجات ، از روش های مختلفی استفاده میشود که یکی از رایج ترین آنها روش تکسچر ایزینگ است ، که طی آن نخ  DTY (DRAW TEXTURED YARN)‌ به روش تاب مجازی تولید میشود .‌نخ DTY در چهار گروه اصلی اینتر مینگل ، کومینگل ، ساده و تابیده در بافندگی مورد استفاده قرار میگیرد .

به منظور اجرای طرح توسعه شرکت ، خرید سه ماشین تکسچر ایزینگ با تکنولوژی روز OERLIKON BARMAG آلمان  در هیئت مدیره شرکت تصویب  و پس از مذاکرات خارجی ، ماشین الات مربوطه با جمعا حدود ۷۰۰ پوزیشن جهت خرید انتخاب شده اند.
با نصب و راه اندازی ماشین آلات فوق پیش بینی می شود ، مقدار وزنی فروش به طور متوسط ماهیانه حدود ۵۰۰ تن و میزان ریالی فروش به طور متوسط ماهیانه حدود ۴۵۸ میلیارد ریال افزایش یابد و انواع نخهای DTY نرمال ، میکرو ، ملانژ و صفرتاب به سبد محصولات شرکت اضافه و ورود به بازارهای جدید در صنایع پایین دستی از جمله بازار پوشاک ، پتو ، فرش ، دستکش ، پارچه های فاستونی ، پارچه های لباس ورزشی ، گردباف ، پارچه های شانل و  پرده ای ،، محقق شده و دایره مصارف نخ های تولیدی شرکت عطرین وسعت بیشتری پیدا کند.

از جمله تولیدات دیگر ماشین آلات فوق می توان به انواع نخهای لاکرا اشاره کرد که در تولید پارچه های البسه مردانه و زنانه ، لباس زیر ، جوراب و انواع پارچه جین و توری استفاده می شوند.

از نقاط قوت ماشین آلات فوق تنوع بسیار زیاد در تولیدات می باشد ؛ به طوریکه در طرح کنونی بیش از ۲۰ نوع نخ در برنامه تولید  قرار خواهد گرفت که با توجه به انعطاف پذیری وتوانایی بالای ماشین آلات ،  تا سه برابر تعداد کنونی از نظر تنوع (‌حسب تقاضای بازار و توجیه اقتصادی)‌  امکان تولید انواع نخ تکسچره و لاکرا وجود دارد.

شایان ذکر است انتخاب ماشین آلات ، به گونه ای هوشمندانه از بهترین برند روز اروپایی انجام شده ، که به لحاظ دوبل بودن ، جهت تولیدات نخ های چند لا ، با افت تولید مواجه نخواهیم شد.

در دوره مالی  1402 واحد تجاری با هدف  متنوع سازی و گسترش سبد محصولات و نهایتا  افزایش سود خود اقدام به خرید سه ماشین تکسچرایزینگ (مبدل نخ POY  به DTY )  کرده است. پس از بهره برداری کامل از این ماشین آلات ، حداقل 20 نوع محصول جدید ( انواع نخ های تکسچره ( DTY  ) ولاکرا در ظرافت و رنگ های مختلف  ) به سبد محصولات شرکت اضافه خواهد شد.( ماشین اول : حداقل چهار نوع محصول ، ماشین های دوم و سوم : حداقل 16 نوع محصول ) مدیریت واحد تجاری زمان بهره برداری از ماشین ها را زمستان 1402 اعلام کرده است.

لازم به ذکر است که مجموع سرمایه گذاری در این طرح توسعه ، حدود 1.000 میلیارد ریال برآورد شده است. پس از بهره برداری کامل ماشین آلات افزایش تولید حدود 6000 تن در سال پیش بینی می گردد. (افزایش ظرفیت تولید و فروش به 500 تن ماهیانه). بر اساس برآورد های اولیه ، درآمد عملیاتی و سود واحد تجاری پس از اجرای این طرح توسعه سالیانه به ترتیب حدوداً به میزان 5.500 میلیارد ریال و 458 میلیارد ریال بیشتر خواهد شد. ( سود خالص دوره جاری : 277 میلیارد ریال )

در دوره مالی 1401 ، هزینه های اداری تشکیلاتی (Generally and Adminstrative Costs ) در اکثر واحد های تجاری رشدی بیشتر از نرخ تورم داشته و اثر نامطلوبی بر سود عملیاتی شرکت ها داشته است. تیم مدیریتی شرکت نطرین با اعمال کنترل های اثربخش ، مانع رشد بیش از حد این هزینه ها شده است. نتیجه کنترل اثربخش این هزینه ها ، افزایش ناچیز 34 میلیارد ریالی آنها بوده است ( هزینه های شرکت داری دوره 1402 : 95 میلیارد ریال ).

ماحصل فعالیت های عملیاتی این بنگاه اقتصادی در دوره 1401 ، سود عملیاتی 550 میلیارد ریالی بوده که نسبت به مقطع مشابه بیانگر رشد  114 میلیارد ریالی است ( سود عملیاتی دوره 1400 : 435  میلیارد ریال ). گفتنی است که در این مدت به ازای هر 100 ریال درآمد عملیاتی ، 18 ریال سود عملیاتی کسب شده است ( Operating Margin  ).

در این دوره ، به ازای هر 100 ریال دارایی به کار گرفته شده در عملیات اصلی این مجموعه تولیدی ، 56 ریال سود عملیاتی عاید شرکت شده است (ROCE ). این نسبت در مقایسه با دوره 1400 ، 18% بهبود یافته است ( نسبت مذکور برای دوره 1400 : 47 ریال ). روند تغییرات سود عملیاتی در سنوات گذشته به شرح زیر می باشد:

ذگ

مدیریت واحد تجاری شرایط تورمی اقتصاد کشور را فرصتی طلایی جهت تزریق منابع مالی ارزان قیمت به ساختار سرمایه شرکت با هدف تامین مالی طرح های توسعه در دست اجرا برشمرده و در دوره 1401 همانند دوره قبلی ، اقدام به اخذ تسهیلات بانکی به میزان 1.812 میلیارد ریال با نرخ 18% کرده است. در انتهای اسفند 1401 ، 83% بدهی های جاری شرکت را تسهیلات بانکی تشکیل داده و مانده این سرفصل 1.340 میلیارد ریال گزارش شده است. شایان ذکر است که ریسک ناشی از عدم پرداخت هزینه مالی نیز به خوبی توسط مدیریت پیش بینی و کنترل شده ؛ به گونه ای که هزینه مالی دوره 1401 تنها معادل 9% درآمد عملیاتی بوده است.

ارقام مندرج در صورت جریانات نقدی بیزینس از بهبود چشمگیر وضعیت نقدینگی شرکت حکایت دارند. بسیاری از سرمایه گذاران سازمانی و حقیقی اهمیت ویژه ای برای سرفصل " وجوه نقد عملیاتی " قائل هستند ؛ چرا که مدیریت بیزینس به این سرفصل گره خورده است. در دوره 1401 ، وجوه نقد عملیاتی شرکت نطرین با ثبت جهش تقریبا دو برابری به 502 میلیارد ریال رسیده است. نمایان شدن رقم مثبت 502 میلیارد ریال در صورت جریان وجوه نقد ، نگرانی از بابت ریسک های مالی بیزینس برای سهامداران باقی نمی گذارد.
دارایی های مشهود هر مجموعه تولیدی بدون شک مهمترین فاکتور تداوم و توسعه عملیات آن مجموعه در نظر گرفته می شود. تیم مدیریتی نطرین نیز نگاه ویژه ای به این دارایی ها داشته و در دوره 1401 ، 112 میلیارد ریال معادل 41% سود خالص دوره را در دارایی های مشهود سرمایه گذاری کرده است.

واحد مالی شرکت برای دوره 1401 ، ذخیره مالیاتی (Tax Provision  ) معادل 40 میلیارد ریال در نظر گرفته است. با عنایت به رقم مالیات برآوردی ، عملکرد واحد تجاری در دوره 1401 به سود خالص 277 میلیارد ریالی ختم شده که نسبت به مقطع مقایسه ای ، 52 میلیارد ریال افزایش را نشان می دهد. توجه فرمایید که در این دوره ، عایدی عملیاتی هر سهم با افزایش 38% از 450 ریال دوره 1400 به 620 ریال رسیده است.

آنالیز تولید و فروش :

در دوره 1401 تقریبا 3.000 میلیارد ریال درآمد از محل فروش محصولات (انواع نخ ) عاید شرکت شده است. بخش اعظم درآمد شرکت از محل فروش سه محصول نخ سفید FDY 150   (783 میلیارد ریال ) ، نخ DLY 800 (503 میلیارد ریال ) و نخ سفید FDY 800 (328 میلیارد ریال ) حاصل شده است. آنالیز تناژ تولید و فروش این محصولات به شرح زیر است:
1)    تناژ تولید و فروش نخ سفید FDY 150 نسبت به مقطع مقایسه ای تغییر چندانی نداشته و در دوره 1401 ، 1.127 تن از این محصول تولید شده است. در این دوره ، 1.117 تن از این محصول در بازار داخل به نرخ موزون 668 میلیون ریال در هر تن فروخته شده و درآمدی معادل 747 میلیارد ریال به همراه داشته است. نرخ فروش این محصول نسبت به مقطع مقایسه ای ، افزایش 79 میلیون ریالی در هر تن را نشان می دهد. همچنین در این دوره ، 48 تن از این محصول در بازارهای صادراتی به نرخ هر تن 754 میلیون ریال عرضه شده و درآمدی معادل 36 میلیارد ریال به همراه داشته است. مدیریت واحد تجاری در بودجه عملیاتی دوره 1402 ، تولید و فروش 1.200 تن از این محصول را به نرخ 683 میلیون ریال به ازای هر تن در بازار داخلی پیش بینی کرده که در صورت تحقق ، 820 میلیارد ریال  درآمد عاید شرکت خواهد شد. همچنین تولید و فروش 100 تن از این محصول نیز در بازار های صادراتی پیش بینی شده که در صورت فروش با نرخ برآوردی 780 میلیون ریالی ، 78 میلیارد ریال درآمد صادراتی مورد انتظار خواهد بود. لازم به ذکر است که در جدیدترین گزارش ماهانه  منتهی به خرداد 1402 ، نرخ فروش هر تن ، 877 میلیون ریال گزارش شده که نشان دهنده پتانسیل بالای تعدیل مثبت بودجه و شناسایی سود بالاتر از انتظار است. ظرف سه ماه ابتدایی دوره 1402 ، با فروش 312 تن از این محصول 24% بودجه فروش پوشش داده شده است. نرخ فروش داخلی این محصول ظرف 3 ماهه گذشته نوساناتی به شرح زیر داشته است:

3

2)    در دروه 1401 ، بیشترین سود ناخالص از محل فروش نخ DLY 75/36  حاصل شده است. در این دوره ، 466 تن از این محصول تولید و فروخته شده که بیانگر افزایش 57% (معادل 170 تنی ) تناژ تولید و فروش می باشد. نرخ فروش موزون این محصول در دروه 1401 ، 1.080 میلیارد ریال در هر تن گزارش شده که نسبت به مقطع مقایسه ای ، 170 میلیون ریال در هر تن افزایش داشته است. درآمد شرکت از محل فروش این محصول 503 میلیارد ریال گزارش شده که با احتساب 296 میلیارد ریال بهای تولید ، 207 میلیارد ریال سود ناخالص به همراه داشته است (حاشیه سود ناخالص : 41% ). در بودجه عملیاتی 1402 ، تولید و فروش 510 تن از این محصول به نرخ 1.088 میلیارد  ریال پیش بینی شده که در صورت عملیاتی شدن ، 555 میلیارد ریال درآمد به همراه خواهد داشت. در گزارش ماهانه خرداد 1402 ، نرخ فروش هر تن از این محصول ، 1.289 میلیارد ریال گزارش شده و در نخستین فصل سال ، 192 تن ( معادل 38% از بودجه سالانه  ) از این محصول تولید و فروخته شده است که با توجه به فروش فراتر از انتظار فصل بهار ، احتمال تعدیل مثبت این محصول نیز بالا است.

3)    در ارتباط با نخ سفید FDY 800  نیز تناژ تولید و فروش تغییر بااهمیتی را نسبت دوره قبلی را نشان نمی دهد و در این دوره با فروش 403 تن به نرخ 815 میلیون ریالی ، درآمدی معادل 328 میلیارد ریال عاید واحد تجاری شده است. نرخ فروش محصول نسبت به مقطع مقایسه ای ، افزایش 20% را ثبت کرده است. در بودجه دوره 1402 ، تولید و فروش 480 تن از این محصول به نرخ هر تن 822 میلیون ریال برآورد شده که در صورت تحقق ، 395 میلیارد ریال درآمد عاید شرکت خواهد شد. مطابق با اخرین گزارش عملکرد ماهانه ، نرخ فروش هر تن از این محصول در خرداد 1402 ، 1.016 میلیارد ریال گزارش شده که مبین تفاوت با اهمیت نسبت به نرخ پیش بینی شده در بودجه می باشد. شایان ذکر سات که در فصل بهار ،  با ثبت فروش 139 تنی ، 29% بودجه فروش مقداری پوشش داده شده است.

4)    ماده اولیه اصلی خطوط تولیدی شرکت ، نخ بوده که بخش عمده آن از بازارهای وارداتی تامین می شود. مواد اولیه وارداتی کیفیت به مراتب بالاتری از مواد داخلی داشته و در نتیجه محصولات نهایی به استاندارد های جهانی نزدیک تر خواهند بود ؛ فلذا واحد تجاری قادر به حضور فعال تر دربازارهای بین المللی خواهد بود. در دوره 1401 ، مجموعا 3.549 تن نخ خریداری شده که 3.070 تن آن ( معادل 87%)  از بازار های بین المللی تهیه شده است.  نرخ هر تن نخ وارداتی در دوره 1401 با افزایش 33% نسبت به مقطع مشابه به 487 میلیون ریال رسیده است.

5)    واحد های بافندگی مشتریان اصلی شرکت بوده و بیشتر آنها در استانهای اصفهان ، یزد ، تهران ، گیلان ، خراسان ، مازندران و آذربایجان متمرکز شده اند. محصولات شرکت تابع قیمت گذاری دستوری نیست و عواملی همچون عرضه و تقاضای داخلی ، بهای تمام شده محصولات ، کیفیت محصولات تولیدی ، رتبه اعتباری مشتریان و محصولات جایگزین قیمت فروش کالا ها را تعیین می کنند.

تناژ تولیدی شرکت در دوره 1401 ، 3.620 تن گزارش شده است. بودجه عملیاتی دوره 1402 با فرض تولید و فروش 4.070 تن نخ تهیه شده است. در صورت تحقق  این بودجه ، شاهد افزایش 500 میلیارد ریالی درآمد عملیاتی و شناسایی 3.500 میلیارد ریال درآمد برای دوره 1402 خواهیم بود. سود ناخالص دوره 1402 نیز 722 میلیارد ریال برآورد شده که با توجه به عملکرد فراتر از انتظار شرکت در فصل بهار ، شرکت قابلیت سود سازی به مراتی بیشتری داشته و بلاشک اهالی بازار سرمایه با انتشار گزارشات فصل های آتی این طلایه دار صنعت نخ غافلگیر خواهند شد.
تحلیل حساسیت سود هر سهم دوره 1402 به شرح زیر ارائه شده است:

س

جدول فوق با فرض :
1)    تولید و فروش 4.500 تن محصول
2)    میانگین نرخ فروش 93 میلیون تومانی محصولات
3)    هزینه های دستمزد مستقیم و سربار به ترتیب 40 و 50 میلیارد تومانی
4)    هزینه مالی 42 میلیاردی تهییه شده است.
در تاریخ نگارش این مقاله ، اهم اطلاعات تابلوی سهم به شرح زیر می باشد:
قیمت پایانی : 9.860 ریال
ارزش بازار : 7.641 میلیارد
نسبت p/s : 2.35
بازدهی از ابتدای اسفند ماه : 53%
نمودار قیمت سهم نیز به شرح زیر تحلیل شده است:
نمودار سهم به منطقه حمایتی بسیار معتبری رسیده است. به جهت تلاقی فیبو 38% ، میانگین متحرک بلندمدت 100 روزه در این منطقه ، بسیاری از معامله گران محدوده قیمتی 1.000 تومان را سطحی پر پتانسیل جهت بازگشت قیمت در نظر می گیرند. در صورت ادامه روند صعودی ، نخستین مقاومت در سر راه سهم، سقف قبلی یعنی 1.350 تومان می باشد.

5

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24