Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پالایشگاه نفت تبریز امروز با حضور اکثریت سهامداران تشکیل شد.

مجمع «شبریز» 227 تومان سود تقسیم کرد

بورس24 : مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پالایشگاه نفت تبریز امروز با حضور اکثریت سهامداران تشکیل شد.

در این مجمع 227 تومان سود نقدی به ازای هر سهم تقسیم شد.

مدیرعامل شبریز در مجمع گفت: سود شبریز حدود 300 میلیون دلار است و براساس نرخ ارز بانک مرکزی تسعیر می شود که قطعا تفاوت نرخ ها تفاوت زیادی در میزان سود شرکت دارد.

از جمله معزلات پالایشگاه افزایش قیمت گاز ( در دو هفته 180 میلیارد تومان قبض گاز شده است)، نرخ دستوری تسعیر ارز، مشکلات تامین نفت خام و برداشتن تخفیف آن است.

پالایشگاه تبریز تنها پالایشگاه کشور است که بنزین آن یورو 5 است.

رئیس مجمع گفت: سوددهی ما از این دو پارامتر تاثیر می‌پذیرد. ‌گران شدن خوراک و افزایش نرخ تسعیر در عملکرد سودآوری شرکت اثرگذار است.

اختلاف قیمت بین محصولات گازوییل و بنزین یورو ۲ و یورو ۵ است، که به ۱۰ دلار می‌رسد.

در گذشته که پالایشگاه‌ها به بخش خصوصی واگذار شد، تخفیف ۵درصدی نفت خام از اجزا جدانشدنی آن بود در حال حاضر که صحبت از حذف آن است به معنای کاهش سود پالایشگاه ها است. از طرف دیگر اگر ما بخواهیم پروژه کیفی‌سازی را انجام دهیم، باید یک تشویق مازاد هم داده شود؛ نه اینکه ۵ درصد تخفیف که حق پالایشگاه است نیز برداشته شود.

عرضه پتروشیمی تبریز در مراحل مقدماتی خود است و تلاش می کنیم امسال انجام شود.

خبر تکمیلی...

جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پالایشگاه نفت تبریز با حضور اکثریت سهامداران، اعضای هیئت مدیره، مدیرعامل، نماینده سازمان بورس و بازرس قانونی برگزارشد.

سود خالص 300 میلیون دلاری شبریز

در ابتدای این جلسه مدیرعامل شرکت گزارشی از هیئت مدیره را قرائت کرد و بیان داشت: شرکت پالایشگاه نفت تبریز در سالی که گذشت با چالش های زیادی رو به رو شد و تلاش کرد تا آن ها را پشت سر بگذارد. توسعه و تداوم کسب و کار، ارتقا و توسعه مستمر سطح رضایتمندی ذینفعان، توسعه زنجیره تولید و تحول و تعالی سازمانی از جمله اهداف کلی شرکت است.

وی افزود: سود شبریز حدود 300 میلیون دلار است و براساس نرخ ارز بانک مرکزی تسعیر می شود که قطعا تفاوت نرخ ها تفاوت زیادی در میزان سود شرکت دارد. پروژه واحد بنزین‌سازی بعد از خصوصی‌سازی به اتمام رسیده و تسویه نفت گاز و تولید بنزین یورو ۵ نیز از اقدامات انجام‌شده است.

وی خبر داد: طرح جامع شرکت پالایش نفت تبریز در حال پیشرفت است تا خوراک صنایع پایین دستی را تولید کند.

مدیرعامل شرکت با اشاره به اقدامات وزارت نفت در خصوص قانون بودجه بیان داشت: شرکت ملی پالایش و پخش مکلف است پیش نویس دستورالعمل اجرایی بند (ر) را با همکاری شرکت‌های پالایش نفت جهت جمع‌بندی و ابلاغ ظرف مدت یک ماه به معاونت برنامه‌ریزی جهت جمع‌بندی و ابلاغ ارائه نماید. ملاک در ارائه تخفیف قیمت خوراک در سال ۱۴۰۲ اختصاص از سود خالص آخرین سال مالی قبل از سال ۱۴۰۲ است.

پروژه کیفی سازی در پالایشگاه تبریز

وی ادامه داد: شرکت ملی پالایش و پخش مکلف است طی یک ماه  کیفی‌سازی شرکت‌های پالایش نفت را با برنامه زمان‌بندی در سال ۱۴۰۲ تهیه و تعهد شرکت‌های پالایش نفت در اجرای طرح‌ها را از آنها دریافت کند.

این مقام مسئول همچنین خاطر نشان کرد: طبق الزام تخصیص حداقل ۴۰ درصد از سود سال جاری شرکت به اندوخته طرح توسعه براساس بند قانون بودجه ۱۴۰۲، اعتبار مورد نیاز طرح جامع کاهش نفت کوره و افزایش تولید فرآورده‌ها با ارزش ۱۷۰۰ میلیون یورو معادل ۶۸۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری مورد نیاز این طرح است.

مدیرعامل پالایشگاه تبریز با اشاره به معزلات شرکت بیان داشت: از جمله معزلات پالایشگاه افزایش قیمت گاز ( در دو هفته 180 میلیارد تومان قبض گاز شده است)، نرخ دستوری تسعیر ارز، مشکلات تامین نفت خام و برداشتن تخفیف آن است. پالایشگاه تبریز تنها پالایشگاه کشور است که بنزین آن یورو 5 است.

 وی گفت: مجددا تاکید می کنم سوددهی ما از این دو پارامتر تاثیر می‌پذیرد. ‌گران شدن خوراک و افزایش نرخ تسعیر در عملکرد سودآوری شرکت اثرگذار است. ضمن اینکه اختلاف قیمت بین محصولات گازوییل و بنزین یورو ۲ و یورو ۵ است، که به ۱۰ دلار می‌رسد.

مخالف حذف 5 درصدی تخفیف نفت خام هستیم

لطفی رئیس مجمع در پاسخ به سوال سهامداران در خصوص برداشته شدن تخفیف نفت خام از طرف دولت گفت: در گذشته که پالایشگاه‌ها به بخش خصوصی واگذار شد، تخفیف ۵ درصدی نفت خام از اجزا جدانشدنی آن بود در حال حاضر که صحبت از حذف آن است به معنای کاهش سود پالایشگاه ها است. از طرف دیگر اگر ما بخواهیم پروژه کیفی‌سازی را انجام دهیم، باید یک تشویق مازاد هم داده شود؛ نه اینکه ۵ درصد تخفیف که حق پالایشگاه است نیز برداشته شود.

عرضه پتروشیمی تبریز به کجا رسید؟

وی همچنین در خصوص عرضه پتروشیمی تبریز در بورس به سهامداران پاسخ داد: عرضه پتروشیمی تبریز در مراحل مقدماتی خود است و تلاش می کنیم امسال انجام شود ما نمی توانیم تمام 10 درصد سهم مورد نیاز را به بازار عرضه کنیم چرا که سیت های ما را تحت تاثیر قرار می دهد و باید سایر سهامداران پتروشیمی تبریز نیز همکاری کنند.

در ادامه بازرس قانونی گزارش خود را قرائت کرد و اظهار نظر مقبول نسبت به صورت های مالی ارائه کرد.

در پایان نیز به ازای هر سهم 227 تومان سود بین سهامداران تقسیم شد و این موضوع به تصویب مجمع عموم عادی سالیانه شرکت رسید.

لازم به ذکر است که سهامداران حقیقی با این میزان تقسیم سود مخالف بودند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • محمد فولادوند
    محمد فولادوند

    عالی

    10 ماه پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24