Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

برای امروز احتمالا بازاری نوسانی، کم‌عمق اما مثبت داشته باشیم. چراکه به هر جهت هنوز ترس از اتفاقات اخیر از بین نرفته و از طرف دیگر در پایان معاملات روز گذشته توقف سیل عظیمی از نمادها (بیش از 100 نماد) جهت برگزاری مجامع سالانه را داشتیم. لذا باید امیدوار بود اخبار مجامع، تحولات روزهای پایانی هفته و انتشار گزارش‌های 3 ماهه بتواند خشاب خریداران را برای بازار هفته پیش رو پُر کند ...

پیش‌بینی وضعیت بورس 28 تیر 1402

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات آخرین روز کاری هفته می‌رویم که بالاخره بازار پس از 8 روز مشت و لگدی که از فروشندگان و مسببین ماجرای اخیر خورده بود، با گونه‌هایی کبود، گوش‌های شکسته، بینی خونین و چشمانی نیمه بسته بلند شد و روی پای لرزان و بی‌اختیار خود ایستاد و اولین کندل مثبت جدی خود را پس از 8 کندل نزولی قوی ثبت کرد. حجم و ارزش معاملات بازار دیروز تقریبا برابر با دوشنبه و در حدود 7 همت بود که اگرچه رقم قابل قبولی نیست اما به هر جهت با توجه به فضای بازار و همچنین موج توقف نمادها، رقم بدی نبود. برخی معتقدند توقف نماد سایپا، برداشته شدن فشار فروش از سر خودرویی‌ها و نزدیک شدن به زمان انتشار گزارش‌های 3 ماهه باعث بهبود روند بازار شده و برخی دیگر خبر انتشار اوراق تبعی از سوی صندوق توسعه و برگزاری جلسه میان رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس و برخی اخبار ریز و درشت صبحگاهی نظیر اصلاح نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی را عامل بهبود وضعیت بازار می‌شمارند. هر چند که بدون تعارف معتقدیم حاضرین این جلسه، خود عاملین، مسببین و متهمین اصلی ریزش 600 هزار واحدی بازار از 17 اردیبهشت بودند !!

یکی دستور ترمز رشد بازار را داد. هر ابزاری که زیر دستش بود از "کاهش حد اعتباری گرفته تا فعال کردن حقوقی‌ها و صندوق‌های با درآمد ثابت در سمت فروش" را به خط کرد تا ترمز رشد بازار را به هر نحوی و هر شکلی بگیرد و البته سر آخر هم موفق بود اما ایشان و سازمان عریض و طویلشان هیچ برنامه‌ای برای جلوگیری از افت بی‌رویه قیمت‌ها نداشتند و به سکوت خبری قابل تاملی رفتند. در طول سالهای اخیر هرگز سابقه نداشته که رئیس سازمان بورس در مقابل افت‌های اینچنینی سکوت کند اما رئیس فعلی مدتی است که روزه سکوت دارد !!

اما متهم شماره یک سقوط 600 هزار واحدی شاخص و افت بیش از 40 درصدی قیمت‌ سهام که از قضا صبح روز گذشته خبر از ارائه پیشنهاد اصلاح آئین‌نامه تعیین نرخ خوراک به هیات دولت را داد و اعلام کرد که می‌بایست برای نرخ خوراک فرمولی 3 یا 5 ساله تهیه شود، فردی نیست جزء وزیر محترم اقتصاد و امور دارایی که مجری و طراح اصلی اتفاقات اخیر است. وی زمانی نماینده مجلس شورای اسلامی بود و در آن زمان بشدت مخالف دست‌درازی دولت به جیب شرکت‌ها و قیمت‌گذاری دستوری بود اما زمانی که وزیر شد، تمام آن شعارها و آرمان‌ها را زیر پا گذاشت و به همراه همکارانش در هیات دولت مامور شد تا نه به شکل پنهان، بلکه کاملا آشکار و در روز روشن جیب شرکت‌ها را خالی کند ! صد رحمت به دولت‌های گذشته که دست‌کم با احتیاط و یواشکی دست در جیب شرکت‌ها می‌کردند اما دولت فعلی هیچ ابایی از این رفتار و تصمیمات خود نداشته، از بالا تا پائین اقتصاد را زخمی کرده و صریح و شفاف و به شکل گسترده به جیب شرکت‌ها دست‌درازی می‌کند و متاسفانه درکی هم از تبعات این تصمیمات و جیب‌بری خود ندارد !!

و متهم ردیف آخر، کسی نیست جزء رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس !! نماینده‌ای که صبح روز گذشته اعلام کرد وضعیت فعلی بازار سرمایه به صلاح کشور نیست و باید تصمیمات مهمی برای پیگیریِ مطالبات مردم اتخاذ شود !! (وضعیت بازار سرمایه سالها است که به صلاح کشور نیست) وی سالهاست که در مجلس حضور دارد. با تریبون آشنا بوده و اتفاقا به ماجرا و تصمیمات دولت و اثراتش بر بازار سرمایه بهتر از تمام فعالین قدیمی بورس، واقف است ! او بارها مخالفت خود با قیمت‌گذاری دستوری و سرکوب نرخ ارز نیما را اعلام کرده و آشنا به اقتصاد آزاد است. پورابراهیمی می‌دانست افزایش نرخ خوراک و سوخت و تصمیمات دولت چه آسیب و صدماتی به صنعت پتروشیمی کشور و در نهایت بازار سرمایه وارد می‌کند اما با چند مصاحبه کوچک مخالفت خود را ابراز کرد و در نهایت به همراه همکارانش در مجلس مجوز بریدن سر بازار را برای دولت صادر کرد تا چنین افتضاحی به بار آید. بالاخره انتخابات مجلس در راه است و امتیازهایی بین دولت و مجلس رد و بدل می‌شود !!

حال همین افراد در جلسه‌ای فوق‌العاده گرد هم آمدند تا در مورد علل نوسانات اخیر بازار سرمایه (بخوانید ریزش 40 - 50 درصدی) صحبت کنند. بعد از 250 هزار واحد ریزش از واژه فوق‌العاده هم استفاده می‌کنند ! واقعا چه فکری در مورد سهامداران کرده‌اید ؟! فعالین بازار به خوبی عوامل ریزش را می‌شناسند و به خوبی دلایل ریزش را می‌دانند ! کار به جایی رسید که روز دوشنبه برخی از تریدرها در تالار سعادت‌آباد سیستم معاملات خود را ترک کردند. گویا این اتفاق در آبان سال گذشته هم رخ داده بود و اتفاقا از همان مقطع بود که بازار برگشت ! به طور جد معتقدیم ...

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24