Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت ملی مس ایران با حضور 76 درصد سهامداران تشکیل شد.

مجمع «فملی» 480 ریال سود تقسیم کرد

بورس24 : مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت ملی مس ایران با حضور 76 درصد سهامداران تشکیل شد.

این مجمع 480 ریال سود نقدی تقسیم کرد که معادل 60 درصد سود شرکت است.

مهم ترین موارد مطرح شده در مجمع به شرح زیر است:

*برنامه نهضت پیشرفت و تحول صنعت مس ایران

تولید مس کاتد ۱ میلیون تن

صادرات سالیانه ۱۰ میلیارد دلار

سود خالص ۵ میلیارد دلار

*بر اساس نهضت پیشرفت و تحول صنعت مس ایران  صادرات را به ۱۰ میلیارد دلار و سود خالص را به بیش از پنج میلیارد دلار افزایش دهیم

*سرمایه‌گذاری لازم برای اجرای طرح های توسعه تا سال ۱۴۰۶ بالغ بر ۱۵ میلیارد یورو برآورد شده است.

*قرار داد ۹ پروژه با مبلغ ۲.۵ میلیارد یورو در سال ۱۴۰۱ منعقد شده است.  این قرار داد ها در راستای تولید یک میلیون تن مس محتوی معدنی است.

*رتبه ۵ جهانی را در داشتن ذخایر مس در اختیار داریم.

*رتبه ۱۴ تولیدکنسانتره را در جهان در اختیار داریم

*ثبت بالاترین رکورد میزان عملیات اکتشاف سلحی زمین شناسی ، ژئوشیمی و ژئوفیزیک سالانه طی یک دهه اخیر در مجموع به وسعت یکصد و ده هزار هکتار ۱۱۰۰ کیلومتر مربع

*رکورد بالاترین میزان حفاری روزانه با ثبت متراز ۱۱۴۸ متر حفاری اکتشافی

*انجام اکتشافات موفق با حفر عمیق ترین کمانه اکتشافی به عمق ۱۵۷۵ متر برای اولین بار در اکتشافات من در سایت معدن مس سرچشمه

*معرفی تعداد ۳۶ آنومالی جدید در اطراف معادن فعال شرکت مس

*افتتاح نخستین آزمایشگاه مرجع معدن و صنایع معدنی منطقه شمال غرب با همکاری دانشگاه تبریز با سرمایه گذاری  ۳۰۰ میلیارد تومان

*دستیابی به رکورد بالاترین میزان منابع زمین شناسی و ذخایر معدنی در تاریخ شرکت ملی صنایع مس ایران

*مجموع منابع زمین شناسی اندازه گیری شده نشان داده شده و استنباط شده شرکت ملی صنایع می ایران در سال ۱۴۰۱ با در نظر گرفتن آستانه عیاری ۱۵ درصد با افزایش ۱۲ درصدی از ۱۷۱۰۲ میلیون تن به ۱۹۱۷۹ میلیون تن ارتقاء یافته که میزان ۲.۰۷ میلیارد تن نسبت به سال قبل داشت

*کل استخراج شرکت ۱۲۲ درصد نسبت به برنامه رشد داشت.

*میزان مصرف قراضه کارخانجات ذوب  در سال گذشته  نسبت به مدت مشابه  ۱۶۱۱۴ هزار تن معادل ۱۴ درصد رشد داشته است

*ارزش بازار ملی مس در اوایل اردیبهشت به ۵۲۵ هزار میلیارد تومان هم رسید.

* درصد بازدهی سهام نشان می دهد که سال گذشته ۶۵ درصد بوده است.

*سود عملیاتی شرکت از ۴۷ هزار میلیارد تومان به ۵۰ هزار میلیارد تومان رسید

*درآمد عملیاتی شرکت از ۸۰ هزار میلیارد تومان به ۸۸ هزار میلیارد تومان رسید

تکمیلی... 

مجمع عمومی عادی سالیانه ملی مس ایران با حضور ۷۶ درصد سهامداران برگزار شد. به گزارش خبرنگار بورس24 ، مجمع شرکت ملی مس ایران ۴۸۰ ریال معادل ۶۰ درصد سود تقسیم کرد.

هیات رئیسه مجمع: 

امیر خرمی شاد
 روح الله سلحشور
 محمدرضا درخشنده
 اکبر قلی‌پور پاشا

علی رستمی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران  در مجمع شرکت گفت:با توجه به قرارگیری کشور بر روی کمربند جهانی مس، ایران جزو یکی از کشورهای پرپتانسیل مس در جهان است. با توجه به اینکه حدود ۷ درصد اکتشافات صورت گرفته است و با ۱۹.۲ میلیارد تن ذخایر مس، ایران در رتبه پنجم از لحاظ ذخایر جهانی مس قرار گرفته است.در تولید کنسانتره مس در رتبه ۱۴ و در تولید کاتد مس در رتبه ۱۷ قرار داریم.

وی گفت: عمده اکتشافات مس در استان کرمان و آذربایجان شرقی انجام شده لذا لازم است سرمایه‌گذاری در حوزه اکتشافات در سراسر کشور افزایش یابد.

رستمی گفت:  یکی از اولویت‌های شرکت ملی مس ایران در حوزه اکتشاف بوده است که اکتشافات ما به بیش از ۲۰۰ هزار متر رسید و هدف ما این است که بیش از ۳۵۰ هزار متر حفاری اکتشافی انجام دهیم. لازم به ذکر است که در سال ۱۴۰۱ هزینه‌های اکتشافی نیز دو برابر شده است.

وی گفت: اهم فعالیت‌های اکتشافی شرکت مس شامل؛ ثبت بالاترین رکورد عملیات حفاری اکتشافی سالانه در تاریخ شرکت ملی صنایع مس ایران به میزان ۲۰۰۳۳۲ متر، ثبت بالاترین رکورد میزان عملیات اکتشاف سطحی زمین‌شناسی ، ژئوشیمی و ژئوفیزیک) سالانه طی یک دهه اخیر در مجموع به وسعت یکصد و ده هزار هکتار (۱۱۰۰ کیلومتر مربع)، رکورد بالاترین میزان حفاری روزانه با ثبت متراز ۱۱۴۸ متر حفاری اکتشافی، انجام اکتشافات موفق با حفر عمیق‌ ترین گمانه اکتشافی به عمق ۱۵۷۵ متر برای اولین بار در اکتشافات می در سایت معدن مس سرچشمه، معرفی تعداد ۳۶ آنومالی جدید در اطراف معادن فعال شرکت مس، افتتاح نخستین آزمایشگاه مرجع معدن و صنایع معدنی منطقه شمال غرب با همکاری دانشگاه تبریز با سرمایه گذاری ۳۰۰ میلیارد تومان، دستیابی به رکورد بالاترین میزان منابع زمین‌شناسی و ذخایر معدنی در تاریخ شرکت ملی صنایع مس ایران بوده است.

اقدامات مس در سال گذشته 

رستمی گفت:  در سال گذشته، تولید تمامی اقلام شرکت ملی مس افزایش داشته است. تولید کنسانتره مس به یک میلیون و ۲۳۴ هزار و ۸۷۷ تن و تولید کاتد مس به ۳۰۰ هزار و ۱۰ تن افزایش یافت، در حالی که میزان خرید قراضه در این شرکت ۱۶ هزار تن نسبت به سال قبل آن کاهش پیدا کرد.شرکت ملی مس ایران در تولید کنسانتره طلا و نقره و مولیبدن نیز رشد تولید داشته است. 

مدیر عامل «فملی» گفت: در سال ۱۴۰۱ با کاهش نرخ مس در بازارهای جهانی مواجه بودیم که خوشبختانه با تدابیر هیات مدیره توانستیم کاهش نرخ را با روش‌های دیگری جبران کنیم.

رستمی افزود: سود عملیاتی شرکت ملی مس در سال ۱۴۰۱ به ۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.  با توجه به پروژه‌های توسعه‌ای شرکت، ۸۰۰ نفر نیروی انسانی به استخدام این شرکت درآمده است.

وی گفت: در سال گذشته هزینه‌‌های استخراج شرکت با توجه به افزایش میزان استخراج و افزایش هزینه‌ های برداشت نیز افزایش یافته است. 

صادرات ۱۰ میلیارد دلاری مس

رستمی با اشاره به  نهضت پیشرفت و تحول صنعت مس ایران  گفت: در سال گذشته با هدف افزایش تولید، درآمد و اشتغال‌زایی این نهضت تعریف شده و امیدواریم بتوانیم با حمایت دولت، بتوانیم این برنامه را محقق کنیم و صادرات را به ۱۰ میلیارد دلار و سود خالص را به بیش از ۵ میلیارد دلار افزایش دهیم.

مهمترین پروژه های شرکت 

وی گفت: افتتاح پروژه فلوتاسیون سرچشمه با ظرفیت ۷۰هزار تن کنسانتره و کارخانه هیپ لیچینگ سونگون با ظرفیت ۳هزار تن کاتد، از مهم‌ترین پروژه‌های سال ۱۴۰۱ بودند.از مجموع پهنه‌های کشور، اکتشافات تنها در دو استان کرمان و آذربایجان شرقی و آن هم در شهرستان‌های سرچشمه و شهربابک، ورزقان و سونگون انجام شده است. در صورت توسعه اکتشافات می‌توانیم از رتبه پنجم فعلی به رتبه دوم جهان در ذخایر مس برسیم و این چشم‌انداز توسعه شرکت است. 

سال جاری دو پروژه کارخانه تغلیظ درآلو و دره‌زار به افتتاح می‌رسند که در مجموع ۲۵۰هزار تن ظرفیت کنسانتره مس خواهند داشت.

فاینانس می‌ گیریم 

وی گفت: در بودجه سال جاری برای طرح‌های توسعه‌ای ۵۲ همت منابع برای  فروش  داخلی و ۶۱ همت برای فروش صادراتی  در نظر داریم.

به گفته وی،  برای چشم‌انداز یک میلیون تنی پنج ساله، ۱۵ میلیارد یورو اعتبار پیش‌بینی شده که ۵ میلیارد از منابع داخلی شرکت، ۲ میلیارد از صندوق توسعه، ۲ میلیارد تأمین مالی داخلی و ۶ میلیارد دلار فاینانس چین است. 

رستمی گفت: با صندوق توسعه ملی برای تأمین اعتبار مزبور توافق کرده‌ایم. در بخش تأمین مالی از بازار سرمایه، به زودی اولین شرکت سهامی عام پروژه را در بورس عرضه می‌کنیم. درخصوص فاینانس چین در چارچوب توافق ۲۵ ساله مشغول مذاکره هستیم.

احداث ۸ کارخانه تغلیظ در برنامه

به گفته وی، ۸ کارخانه تغلیظ پیش‌بینی شده است. کارخانه‌ های موجود ظرفیت ۱۰۰ تا ۱۵۰هزار تنی دارند. برای رسیدن به چشم‌ انداز به سمت احداث کارخانه‌ های ۴۰۰ هزار تنی رفتیم که مناقصات برگزار شده و شرکت‌ هایی برای انتقال فناوری اعلام آمادگی کرده‌ اند و در حال پیشبرد برنامه هستیم.

وی گفت: تسهیلات ارزی شرکت فرعی سیکل ترکیبی کرمانیان به جهت محافظه‌کاری و جلوگیری از نمایش سود واهی مبلغ با نرخ ارز مرکز مبادلات تسعیر شده، اما این به معنای پذیرش موضوع نیست و شرکت ادعای کاهش مبلغ به نرخ رسمی را تا رسیدن به نتیجه و رعایت حقوق سهامداران پیگیری خواهد کرد و مجمع هیئت مدیره را مکلف به پیگیری موضوع می‌ کند. 

دلیل افزایش مالیات چه بود؟ 

رستمی گفت: دلیل افزایش مالیات سال گذشته، افزایش فروش داخلی بوده است. به دلیل چالش‌های موجود در مورد نرخ ارز محصولات صادراتی، صرفه فروش داخلی با نرخ های رقابتی بیشتر است. از این رو شرکت میل بیشتری به فروش داخلی دارد که منجر به عدم استفاده از معافیت‌ های مالیاتی صادرات و افزایش مبلغ مالیات در سال ۱۴۰۱ شده است.

مصوبات مجمع 

روزنامه‌های دنیای اقتصاد و جهان صنعت به عنوان روزنامه کثیرالانتشار انتخاب شدند. فملی ۴۸ تومان معادل ۶۰ درصد به ازای هر سهم، سود تقسیم کرد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24