Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس 24: سنگ آهن گهر زمین ( نماد کگهر ) با سرمایه اسمی 2.5 هزار میلیارد تومانی ، ارزش بازاری معادل 1.240 هزار میلیارد دارد. قدرت سود سازی شرکت نسبت به سال مالی قبل شدت بیشتری گرفته است ؛ به گونه ای که در مدت 6 ماهه منتهی به خرداد 1402 با کسب 296 تومان به ازای هر سهم ، موفق به پوشش 65% سود هر سهم دوره قبلی شده است.

گزارشی که خیال سهامداران «کگهر» را بابت تداوم قدرت سودسازی راحت کرد

بورس24 : سنگ آهن گهر زمین ( نماد " کگهر" ) با سرمایه اسمی 2.5 هزار میلیارد تومانی ، ارزش بازاری معادل 1.240 هزار میلیارد دارد. قدرت سود سازی شرکت نسبت به سال مالی قبل شدت بیشتری گرفته است ؛ به گونه ای که در مدت 6 ماهه منتهی به خرداد 1402 با کسب 296 تومان به ازای هر سهم ، موفق به پوشش 65% سود هر سهم دوره قبلی شده است.
وضعیت نقدینگی این واحد بورسی بهبود قابل ملاحظه ای را نسبت به مقطع مقایسه ای نشان می دهد. در انتهای خرداد 1402 ، سرفصل خالص وجوه نقد عملیاتی در صورت جریانات نقدی 5.3 هزار میلیارد تومان گزارش شده که نسبت به مقطع مشابه ، جهشی بیش از 4 برابر را نشان می دهد. این رشد سنگین ، نگرانی از بابت کمبود نقدینگی و تداوم قدرت سود سازی بیزینس برای سهامداران باقی نمی گذراد ؛ چرا که عملیات جاری و طرح های توسعه ای شرکت به نحو مطلوبی ادامه خواهند یافت. تعدادی از پروژه های شرکت که نوید بخش آینده روشن این غول معدنی هستند ، به شرح زیر بیان شده است:
1)    تاسیس نیروگاه برق در منطقه بردسیر
2)    احداث کارخانه نورد در منطقه بردسیر ( ظرفیت 1.5 میلیون تن )
3)    احداث کارخانه ذوب آهن با ظرفیت 3.4 میلیون تن در منطقه بردسیر
4)    اتصال به شبکه راه آهن و پروژه خط انتقال ریلی منطقه سیرجان
5)    سرمایه گذاری در واحد های فولادی و تکمیل زنجیر ارزش
شایان ذکر است که هم اکنون دو واحد کارخانه آهن اسفنجی جمعا به ظرفیت 3.44 میلیون تن در حال احداث بوده و عملیات اجرایی آن آغاز شده  و به میزان 13% پیشرفت داشته است ( تاریخ بهره برداری برآوردی : فروردین 1404 ).
مدیریت واحد تجاری نگاه ویژه ای به دارایی های ثابت به عنوان قلب تپنده بیزینس داشته و در این مدت 6 ماهه ، مبلغ 1.88 هزار میلیارد تومان معادل 25% سود خالص شرکت را جهت خرید دارایی های ثابت مشهود سرمایه گذاری کرده است. این قبیل سرمایه گذاری ها ، ثبات فعالیت های عملیاتی را تضمین کرده و شرکت را به محلی امن برای سرمایه های سهامداران تبدیل می کند.
شرکت در انتهای خرداد 1402 ، ساختار سرمایه بهینه ای داشته که خبر از به کارگیری اقتصادی و اثربخش منابع توسط مدیریت می دهد. در این ساختار ، تسهیلات مالی به چشم نمی خورد ، فلذا شرکت خروج وجه نقد ازبابت هزینه مالی نداشته و ریسک مالی خاصی از این بابت وجود ندارد. همچنین حساب سود انباشته مانده ای معادل 8.83 هزار میلیارد تومان را نشان می دهد که گویای پتانسیل بالای افزایش سرمایه از این محل و استفاده از منافع حاصله نظیر معافیت های مالیاتی و اصلاح ساختار مالی است.
این غول معدنی در 6 ماهه منتهی به خرداد 1402 عملکرد مطلوبی از خود به نمایش گذاشته و موفق به پوشش بیش از نیمی از درآمد های دوره قبل شده است. در این مدت ،  15.9 هزار میلیارد تومان درآمد از محل فعالیت های عملیاتی شناسایی شده که در مقایسه با مقطع مشابه به میزان 1 همت افزایش را نشان می دهد.
محصول گندله با سهم 66% در سبد درآمد 6 ماهه ، محصول اصلی شرکت محسوب می شود. در فصل بهار ، به طور میانگین ماهانه 519 هزار تن گندله تولید شده که در تاریخ عملیات شرکت بی سابقه است. در این مدت مجموعا 2.55 میلیون تن از این محصول روانه بازار های داخلی و بین المللی شده که نسبت به مقطع مقایسه ای رشد چشمگیر 730 هزار تنی ( معادل 40% ) را نشان می دهد. شایان ذکر است که تحولات مثبتی در حوزه صادرات این محصول به چشم می خورد ؛ چرا که تناژ صادراتی این مدت با جهش سنگین 70% به 617 هزار تن رسیده است.
عمده فروش این محصول در بورس کالا انجام شده و نرخ معاملاتی میانگین 6 ماهه گذشته به ازای هر تن 4.28 میلیون تومان گزارش شده که نسبت به مقطع مقایسه ای ، گویای رشد 14% است.  
در پی رشد تناژ و نرخ فروش این محصول ، عایدی شرکت از محل فروش این محصول با رشد 70% مواجه شده و از 6.2 به 1.6 هزار میلیارد تومان رسیده است. درآمد داخلی و صادراتی این محصول به ترتیب 56% و 150% افزایش را ثبت کرده اند.

ن
دیگر محصول شرکت که سهم قابل توجهی در سبد درآمدی دارد ، کنسانتره سنگ آهن بوده که در بورس کالا و بازار آزاد عرضه می شود. فعالیت بالاتر از ظرفیت اسمی 3 خط تولید کنسانتره در 6 ماه گذشته ، ماحصل ترکیب و تخصیص اقتصادی و بهینه منابع مالی و عملیاتی است.
تناژ فروش این محصول ، به خصوص در بورس کالا ، رشد چشمگیری را نشان می دهد و با ثبت افزایش 430 هزار تنی به 1.23 میلیون تن رسیده است.
نرخ این محصول در مقایسه با مدت مشابه تغییر چندانی نداشته ولی این امر باعث ثابت ماندن و یا کاهش درآمد های شرکت نشده ، چرا که مدیریت با اتخاذ استراتژی درست ، ثبات نرخ را با افزایش تناژ فروش جبران کرده و از این طریق مانع کاهش منفعت ذی نفعان شده است. در این مدت ،  مجموعا 1.11 میلیون تن کنسانتره در بورس کالا عرضه شده که نسبت به مقطع مقایسه ای جهش سنگین 260% را نشان می دهد و رشد 3 برابری درآمد این محصول از محل عرضه در بورس کالا را به دنبال داشته است.
شرکت های ذوب آهن پاسرگاد ، توسعه آهن فولاد گل گهر ، معدنی صنعتی گل گهر ، فولاد مبارکه ، فولاد غدیر نی ریز و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران مشتریان عمده داخلی دو محصول گندله و کنسانتره سنگ آهن شرکت هستند. گندله صادراتی نیز عمدتا به شرکت های یانماز انرژی ، پاور تک ، الشمس الذهبیه فروخته می شود.
در تاریخ نگارش این مقاله اهم اطلاعات تابلوی سهم به شرح زیر است:
قیمت پایانی : 49.600 ریال    
ارزش بازار : 1.240.000 میلیارد
نسبت p/e : 11.23
نسبت  p/e گروه : 11.65
نمودار قیمت سهم نیز به شرح زیر تحلیل شده است:
در حال حاضر سهم به منطقه حمایتی مهمی رسیده که محل تلاقی خط روند میان مدت ، فیبو 50% موج اصلی و میانگین متحرک بلندمدت 150 روزه است و پتانسیل بالایی برای در بازگشت و پایان استراحت سهم دارد. در صورت حرکت صعودی ، منطقه 6000 تومان به لحاظ روانی و تکنیکالی ، منطقه مقاومتی مهمی ارزیابی می شود ؛ چرا که بسیاری از سرمایه گذاران در این منطقه اقدام به سیو سود خواهند کرد.

م

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24