Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

پیش‌بینی سود و زیان هر سهم (EPS) شرکت‌ها از  دی‌ماه 96، حذف و به‌جای آن از گزارش تفسیری استفاده شد، چرا که پیش بینی سود را نوعی ایجاد انحراف در شناسایی سود و خلاف واقعیت می‌دانستند. حال پس از 7 سال  افشای موضوعاتی چون آثار قیمت‌گذاری دستوری، وضعیت پرداخت ها و مطالبات به دولت و به نوعی ریسک های سیستماتیک الزامی است و پیش بینی سود با چند سناریو در گزارش تفسیری مدیریت لحاظ می‌شود.

با اجباری شدن درج اثرات قیمت گذاری دستوری در گزارش تفسیری ناشران؛ پیش بینی سود توسط شرکت ها الزامی می شود؟

بورس24 : پیش‌بینی سود و زیان هر سهم (EPS) شرکت‌ها از  دی‌ماه 96، حذف و به‌جای آن از گزارش تفسیری استفاده شد، چرا که پیش بینی سود را نوعی ایجاد انحراف در شناسایی سود و خلاف واقعیت می‌دانستند.

حال پس از 7 سال  افشای موضوعاتی چون آثار قیمت‌گذاری دستوری، وضعیت پرداخت ها و مطالبات به دولت و به نوعی ریسک های سیستماتیک الزامی است و پیش بینی سود با چند سناریو در گزارش تفسیری مدیریت لحاظ می‌شود.

آیا به واقع پیش بینی سود هر سهم به تحلیلگران اطلاعات اشتباه می‌دهد؟

در حالی که مشاوران سرمایه گذاری می‌توانند وظیفه تحلیل را برعهده بگیرند. 

گرچه به نظر می‌رسد که ناشرین با توجه به ریسک های مترتب صنعت، EPS ارائه می‌دادند و قصد گمراه کردن تحلیلگران در کار نبوده است.

ولی اله جعفری مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس در توضیحات تکمیلی در خصوص الزام انعکاس آثار قیمت‌گذاری دستوری در گزارش شرکت ها به خبرنگار بورس24 گفت: طبق قانون بودجه در سال گذشته و امسال (بند 5 قسمت د تبصره 2 قانون بودجه سال ۱۴۰۲)، شرکت‌هایی که مکلف به ارایه خدمات و کالا به قیمت های تکلیفی می باشند، باید آثار ناشی از فروش محصولات به قیمت تکلیفی را افشا کنند.

وی گفت: سازمان این موضوع را به نوعی در گزارش فعالیت هیات مدیره به مجمع گنجانده تا هم در گزارش فعالیت هیات مدیره مطرح و هم در مجمع به سهامداران ارائه گردد.

جعفری در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌ای برای برگرداندن پیش بینی سود هر سهم وجود دارد؟ گفت: خیر، فعلا برنامه ای برای الزامی کردن افشای EPS پیش بینی شده (مطابق گزارش های سال ۱۳۹۶ و قبل از آن) نداریم ولی شرکت‌ها مکلف هستند پیش بینی سود هر سهم خود را در قالب سناریو در گزارش تفسیری مدیریت افشا نمایند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24