Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

عضو کمیسیون اقتصادی: پیشنهاد کمیسیون تلفیق این بود که نرخ خوراک صنایع حتی از ۵ هزار تومان هم کمتر باشد دولت این مصوبه را برخلاف قانون، محرمانه تصویب کرده است

تکذیب اظهارات بهادری جهرمی

بورس24 : حدود دو ماه از مصوبه پنهانی دولت  در خصوص نرخ خوراک می‌گذرد. در این مدت بازار سرمایه به مظلوم‌ترین شکل ممکن شکنجه شد. در فصل مجامع شاهد اتفاقات عجیب در مجمع شرکت‌ها بودیم به طوری که در شرکت‌های پالایشگاهی و پتروشیمی آثار رفتار دستوری دولت به چشم می‌خورد .

روز گذشته سخنگوی دولت اعلام کرد که افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها از سوی مجلس به ما تحمیل شده و ما فقط ناگزیر به اجرا بودیم. این در حالی است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی معتقدند هیچگونه اجباری وجود نداشته و تقاضای اصلی مجلس نرخ خوراک ۴۰۰۰ تومانی بوده است.

در لابه لای این حواشی، کمیسیون اقتصادی  مجلس طی نامه‌ای از رئیس مجلس شورای اسلامی درخواست بازرسی و بازنگری مصوبه نرخ خوراک در کمیته تطبیق را اعلام کرده است.

همچنین، مجلس اعلام آمادگی کرده که دولت هر زمان فکر می‌کند برنامه کاهش نرخ خوراک را در دستور کار دارد و مجلس را متهم به افزایش نرخ خوراک می‌کند ، این موضوع را اعلام کند ، تا در قالب لایحه دو فوریتی از سوی مجلس این اصلاحیه انجام شود.

محسن علیزاده، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس در خصوص نظرات اخیر دولت برای افزایش نرخ خوراک به خبرنگار بورس24 گفت:  دولت موظف است که بودجه را به مجلس داده و مجلس  لایحه را بررسی کند. پس از وضع قانون  توسط مجلس ، برای دولت  لازم‌الاجرا  می‌شود. دولت در سال ۱۴۰۲  لایحه افزایش  سقف خوراک  پتروشیمی‌ها به ۷ هزار تومان را به مجلس ارجاع داد، گرچه  برخی از همکاران  در سایر کمیسیون‌ها با این پیشنهاد دولت موافق بودند،  اما در کمیسیون اقتصادی مجلس با نگاه  به بازار سرمایه‌  این بخش  را اصلاح و  پیشنهاد دولت را نپذیرفتیم. از سویی سقف ۴ هزار تومانی را برای خوراک صنایع و پتروشیمی‌ها مشخص و به کمیسیون تلفیق ارائه دادیم. کمیسیون مذکور، پیشنهاد دولت و کمیسیون اقتصادی را هم رد کردند.

فقط گفتیم تبصره ۴رعایت شود، نه قیمت ها بیشتر شود

وی افزود: پیشنهاد کمیسیون  تلفیق مجلس این بود که دولت نرخ خوراک صنایع را تعدیل کند، یعنی از آن ۷ هزار تومان که هیچ حتی از ۵ هزار تومان هم کمتر بشود. در نتیجه گفته شد دولت نرخ خوراک را تعدیل کند، اما به شرطی که سقفی که در تبصره ۴ بودجه پیش بینی شده، به هم نخورد. حال این دیگر مهارت دولت است، دولت باید زیرکی به خرج دهد تا هم بتواند تولید کنندگان را نجات دهد و هم بتواند سقف مورد انتظار تبصره ۴ را  حفظ نماید.

ما آماده لایحه دوفوریتی هستیم

علیزاده افزود: اگر دوستان در دولت می‌فرمایند مقصر مصوبه نرخ خوراک مجلس است، هیچ اشکالی ندارد، بگویند کجای موضوع اشکال دارد تا سریع با یک لایحه دو فوریتی آن را اصلاح کنیم.

چرا پیشنهاد اصلاحی ندادید؟!

وی تصریح کرد: در ۳ روز گذشته دولت پیشنهادهای اصلاحی بودجه ۱۴۰۲ را در کمیسیون اقتصادی دولت تصویب کرده ‌است،  چرا در همین کمیسیون اقتصادی پیشنهاد تعدیل این نرخ ۷ هزار تومانی را نپذیرفته‌اند. چرا همین الان که می‌خواستند  قانون بودجه به مجلس ارسال کنند، اصلاح نرخ خوراک را هم پیشنهاد ندادند؟ این صحبت دولت اصلا صحبت صحیحی نیست.

دولت خودش برید و دوخت، آن هم محرمانه

علیزاده عنوان کرد: دولت در کمیسیون اقتصادی خود تصویب کرده‌ که سقف نرخ خوراک ۷ هزار تومان است، این مصوبه را برخلاف قانون محرمانه تصویب کرده و بعد از مدتی این مصوبه، منتشر شده است و زیان زیادی به اهالی بازار سرمایه و خیلی از شرکت‌های تولیدی و سهامداران خرد و واحدهایی که خوراک‌شان وابسته  بوده، رسیده است.

از هیات تطبیق درخواست بررسی و بازنگری داریم

این نماینده مجلس گفت: اخیرا با اصرار  کمیسیون اقتصادی مجلس طی نامه ای به کمیته تطبیق  به مغایرت های قانونی و شکلی  این مصوبه اشاره شده است. طی این نامه، از ریاست محترم مجلس شورای اسلامی در خواست کردیم ، که  دستور  مجدد بررسی و بازنگری  در هیئت تطبیق را بدهند  و مغایرت‌ها  به دولت اعلام گردد.‌ ما حتی  از ریاست محترم مجلس خواسته‌ایم که این مصوبه ابطال شود.

شعار دولت بازار سرمایه بود، کو عمل؟

علیزاده گفت: دولت  باید مطابق با شعارهایی که بیش از این داده ، از بازار سرمایه حمایت کند. این شعار اصلی دولت بوده است که گفته  ما بورس را نجات می‌دهیم. حتی برخی از  دوستان ما وعده نجات ۳ روزه بورس را دادند، مجلس این آمادگی را دارد که با همه توان کمک کند  تا بازار سرمایه خوبی داشته باشیم.

عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس افزود: در خصوص نرخ خوراک  باز هم براساس همین بند قانونی که در سال ۱۴۰۲ مصوب کرده‌ایم، دولت باید به نحوی این نرخ‌گذاری را انجام می‌داد که کمتر از نرخ سال گذشته باشد نه اینکه سقف آن را روی ۷ هزار تومان قرار دهد، قانون چنین اجازه‌ای نداده است .

فرمول اصلاح شود، هاب اروپا حذف...

علیزاده افزود: ما معتقد هستیم که باید قطعا فرمولی که وزرات نفت برای پیش بینی این نرخ خوراک تعیین کرده، اصلاح شود از همان فرمول باید هاب اروپا خارج شود و  با یک فرمول صحیح‌تر که هم مورد نظر ما و هم مورد نظر انجمن کارفرمایی تولید کنندگان پتروشیمی باشد، فرمول اصلاح شود.

وی گفت: اگر این اتفاق بیفتد، در تولید با ضرر مواجه می‌شویم. تنها مزیت رقابتی شرکت‌های پتروشیمی ما برای تولید، خوراک ارزان قیمت بوده. دولت با یک برداشت غلط متصور است که خوراک در کشورهای دیگر در اروپا، آمریکا، امارات و کشورهایی که رقیب هستند، بیشتر از ما است، این دیدگاه کاملا اشتباه است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24