Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس 24: بیمه پاسارگاد با نماد بپاس سرمایه اسمی معادل 5.8 هزار میلیارد تومان داشته و با ارزش بازاری معادل 1.2582.894 میلیارد ، بالاترین مارکت کپ صنعت بیمه را به خود اختصاص داده است.

آخرین وضعیت غول بیمه ای بورس ؛ درآمد عملیاتی «بپاس» دو برابر شد

بورس24 : بیمه پاسارگاد با نماد "بپاس" سرمایه اسمی معادل 5.8 هزار میلیارد تومان داشته و با ارزش بازاری معادل 1.2582.894 میلیارد ، بالاترین مارکت کپ صنعت بیمه را به خود اختصاص داده است.

این واحد تجاری دارنده بیشترین نمایندگی فروش حق بیمه است و با در اختیار داشتن 90 شعبه فعال عمومی و اختصاصی در سراسر کشور در جمع بزرگان صنعت بیمه خود را جای داده است (سه شرکت اول ). بسیاری از سرمایه گذاران ، آینده درخشانی برای این نماد بیمه ای متصور هستند و این دیدگاه مثبت برخواسته از عملکرد چشمگیر شرکت در سنوات گذشته است ؛ همانگونه که در سه سال گذشته ، به لحاظ نسبت های  بازده دارایی ها ، سرمایه گذاری ها و حقوق مالکانه ، بیمه پاسارگاد حرف اول را در بین شرکت های صنعت بیمه زده است.

از شرکت های بیمه ای به عنوان کمربند های اقتصاد یاد می شود و همواره نوعی آرامش خاطر برای اشخاص حقوقی و حقیقی بوده اند. به همین خاطر تیم مدیریتی این شرکت ها ملزم به کارگیری بهینه و اقتصادی منابع مالی و عملیاتی جهت حداقل ساختن ریسک های پیرامون فعالیت خود هستند ؛ اصلی که در بیمه پاسارگاد به روشنی قابل روئت است. در انتهای اسفند 1401 ، نسبت توانگری مالی این غول صنعت بیمه در سطح بسیار مطلوبی قرار داشته و نگرانی از بابت ریسک های نقدینگی ، بازار ، اعتبار و ... برای سرمایه گذاران بالفعل و بالقوه باقی نگذاشته است. در این تاریخ ، سرمایه موجود در واحد تجاری تقریبا 4 برابر سرمایه مورد نیاز ارزیابی شده است و همین امر سبب طبقه بندی بیمه پاسارگاد به عنوان یک شرکت سطح اولی شده است ( نسبت توانگری مالی : 296% ).

بسیاری از تحلیلگران ، نقدینگی هر بنگاه اقتصادی را به مانند خون در بدن انسان تشبیه می کنند که این امر گویای اهمیت بالای این عنصر مالی در حیات بیزینس است. تیم مدیریتی بیمه پاسارگاد در نخستین فصل دوره 1402 ، کارنامه بسیار موفقی در کنترل و به کارگیری بهینه وجوه نقد از خود به نمایش گذاشته است.

بررسی صورت جریان وجوه نقد از پرواز 220% وجوه نقد عملیاتی نسبت به مقطع مقایسه ای حکایت دارد ؛ این مهم قدرت مانور مدیریت را در اجرای طرح های توسعه و افزایش بهره وری عملیات شرکت به طور فوق العاده ای تقویت می کند. از دیگر نکات مثبت این صورت مالی می توان به رشد چشمگیر سرمایه گذاری در دارایی های ثابت بیزینس که از آنها به عنوان موتور محرک شرکت نیز یاد می شود ، اشاره کرد. مدیریت واحد تجاری با سوق دادن سود خالص به سمت فعالیت های عملیاتی به دنبال فرآهم سازی بسترهای امن سود آوری پایدار دربلندمدت است. در این فصل ، مبلغ 207 میلیارد تومان ( معادل 26% سود خالص ) به تحصیل دارایی های ثابت تخصیص یافته که نسبت به مقطع مقایسه ای تقریبا 3.5 برابر شده است.  

افزایش سرمایه های پی در پی از محل سود انباشته مهر تایید دیگری بر عملکرد رضایت بخش مدیریت در سنوات گذشته است؛ چرا که سود سازی پیوسته و مداوم شرط اصلی این نوع افزایش سرمایه است. طی 5 سال گذشته ، سرمایه شرکت سه مرتبه از محل سود انباشته و اندوخته سرمایه ای افزایش یافته است. شایان ذکر است که مدیریت واحد تجاری رساندن سرمایه شرکت به 6.1 هزار میلیارد تومان  از محل اندوخته سرمایه ای را در تاریخ 402.4.28 تصویب کرده و سایر امور لازم در دست پیگیری است.

در لیست سهامداران شرکت نام بانک پاسارگاد ( مالکیت 20% ) و شرکت مدیریت توسعه پارس حافظ ( مالکیت 19.2% ) به چشم می خورد. به کارگیری سرمایه های انسانی متخصص در هیات مدیره که بالاترین رکن اجرایی هر بنگاه اقتصادی است ، از اصول اساسی حاکمیت شرکتی (Corporate Governance  ) بوده و سبب رشد مداوم شاخص های سود آوری شرکت خواهد شد ؛ چرا که در اسن صورت ، تصمیمات سرنوشت ساز آتی بر مبنای تخصص و تجربه گرفته خواهد شد. این اصل به نحو بسیار مطلوبی در بیمه پاسارگاد اجرا شده ، به گونه ای که تمام اعضای رده بالای شرکت سوابق اجرایی مهمی در پشت های حساس و تعیین کننده صنعت بیمه داشته و روند سودآوری شرکت در سنوات گذشته گویای کارآمدی بالای این تیم مدیریتی است.

عملکرد شرکت در بهار 1402 تفاوت های مثبت چشمگیری را در مقایسه با مدت مشابه نشان می دهد. نخست آنکه درآمد های اصلی شرکت ، یعنی خالص درآمد های حق بیمه رشدی تقریبا 500 میلیاردی را به نمایش گذاشته و به 1.3 هزار میلیارد تومان رسیده است. علاوه بر آن ، عملکرد تیم سرمایه گذاری شرکت در مدیریت منابع حاصل از عملیات بیمه گری نیز در این فصل به سود 851 میلیاردی ختم شده که مبین جهش قابل توجه 106% در دیگر مجرای درآمدی شرکت است ؛ بنابراین درآمد های عملیاتی شرکت ، بر خلاف بسیاری از واحد های فعال در صنعت ، رشدی به مراتب بیشتر از نرخ تورم را ثبت کرده است ؛ به گونه ای که مجموع درآمد های بیمه ای در سه ماهه نخست 1402 با ثبت جهش سنگین 74% به 2.2 هزار میلیارد تومان رسیده و کسب این درآمد ، نوعی دستاورد عملیاتی محسوب می شود ؛ چرا که تقریبا معادل 35% رشد نسبت به درآمد سال مالی قبل است.

ضریب خسارت که مبین نسبت خسارت پرداختی به حق بیمه صادر شده است ، از مهمترین فاکتور های عملیاتی صنعت بیمه محسوب می شود. خبر خوش برای سهامداران بیمه پاسارگاد آن است که این نسبت در بهار 1402 ، 28% محاسبه شده که نسبت به مقطع مقایسه ای ، رشد 17% را نشان می دهد. تداوم بهبود این نسبت ، زمینه ساز توسعه عملیات شرکت و در نهایت رشد ثروت سهامداران خواهد بود.

ماحصل فعالیت های عملیاتی این غول بیمه ای در بهار 1402 ، رشد 224 میلیاردی سود عملیاتی نسبت به مقطع مقایسه ای است. واحد تجاری در این مدت 793 میلیارد تومان سود عملیاتی کسب کرده و موفق به پوشش 28% سود عملیاتی دوره قبل شده است.
گفتنی است در بهار 1402 ، مدیریت واحد تجاری 138 ریال سود به ازای هر سهم به سهامداران شرکت تقسیم کرده  که نسبت به مقطع مقایسه ای ، 40 ریال در هر سهم افزایش یافته است. با توجه به عملکرد مثبت شرکت ، اهالی بازار سرمایه انتظار تعدیلات مثبت در بودجه عملیاتی این غول صنعت بیمه را دارند.

خلاصه اصلاعات مالی بیزینس در بهار 1402 به شرح زیر است:

خ
در تاریخ نگارش این مقاله اهم اطلاعات تابلوی سهم به شرح زیر است:

قیمت پایانی : 20.950 ریال    
ارزش بازار : 1.282.894 میلیارد

نمودار قیمت سهم نیز به شرح زیر تحلیل شده است:

سهم در کانال بلند مدت 2 ساله خود در حال حرکت است. پس از رسیدن به منطقه حساس 2.000 تومان ، خریداران واکنش خوبی از خود نشان داده اند ؛ به گونه ای که می توان به روند صعودی سهم امید وار بود ، با این وجود باید در نظر داشت که منطقه 2.200 – 2.300 تومان منطقه مقاومتی مستحکمی بوده که بازار چندین بار به آن واکنش داده است.

ن

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24