Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

موضوع اول، انتشار 35 هزار میلیارد تومان اوراق بدهی توسط دولت است. عموما دولت‌ها در زمان انتشار اوراق و در راستای اینکه بسیاری از پولهای بزرگ را مجاب به خرید اوراق کنند، بازارها را به حاشیه و رکود می‌برند. لذا به نظر یکی از دلایل عدم حمایت از سهام و بعضا قرار دادن بازار در روند فرسایشی، فروش اوراق توسط دولت است که اخیرا گفته بود به دلیل حمایت از بازار، اقدام به فروش اوراق نکردیم !!

پیش‌بینی وضعیت بورس 9 مرداد 1402

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات سومین روز کاری هفته می‌رویم که بازار روز گذشته تحت تاثیر تحرکات نیمه دوم بازار شنبه، با فشار نسبی عرضه آغاز کرد و هر چه از دقایق ابتدایی دورتر شدیم، فشار فروش شدت و حدت بیشتری گرفت تا در یک روز تلخ و کلافه‌کننده دیگر شاهد افت نزدیک به 30 هزار واحدی شاخص کل و تداوم روند نزولی طیف گسترده‌ای از سهام باشیم. طی روزهای اخیر به این نکته اشاره شد که بازار برای برگشت نیاز به شوک‌های مثبت خبری و تزریق نقدینگی دارد و اگر این شوک‌ها را نداشته باشیم، باری دیگر فروشنده‌ها و معامله‌گران ناامید، از روی سر خریداران عبور خواهند کرد و نماگرهای اصلی بازار را به سطوح پائین‌تری خواهند کشاند !

البته در این بین تئوری‌های توطئه هم مطرح می‌شود و انصافا نمی‌توان این تئوری‌ها را نادیده گرفت و به سادگی از کنار آن عبور کرد. بسیاری بر این عقیده‌اند که در بازار فروشنده خاصی نیست. الحق و الانصاف هم نیست. حداقل دوستان و آشنایانی که می‌شناسیم، اعتقادی به فروش سهام در این قیمت‌ها ندارند. اما دست‌های پشت پرده با ایجاد فشار فروش و چیدن اردرهای ترس در برخی از نمادهای مورد توجه و تاثیرگذار، به جو نامناسب بازار دامن زده‌اند تا مبادا خدایی نکرده معتقدان به جذابیت بازار، اقدام به خرید کنند !! کار به جایی رسیده که حتی افت قیمت در بسیاری از نمادها که از قضیهِ خوراک پتروشیمی‌ها و عوارض صادراتی تاثیر نمی‌گرفتند، قوی‌تر و سنگین‌تر بوده است !

جالب است که در بسیاری از همین نمادها قیمت‌ها به ابتدای آذر سال گذشته عقبگرد داشته است ! در ظاهر ماجرا شاخص در ارتفاع یک میلیون و 967 هزار واحدی قرار دارد و اصلاح این دماسنج از سقف 2.5 میلیون واحد کمتر از 24 درصد بوده است اما در بازار می‌بینیم که بسیاری از سهم‌ها با شاخص 1.4 – 1.5 میلیون واحد معامله می‌شوند و در واقع اصلاح قیمت‌ در برخی از نمادها از مرز 50 درصد هم فراتر رفته است. و جالب است که در این بین صدایی هم از متولیان بازار بلند نمی‌شود. تصور می‌کنیم دستوراتی از بالا صادر شده تا حتی نهاد ناظر هم به موضوع ریزش بورس ورود نکند !!

به نظر با شرایط فعلی، نمی‌توان انتظاری مبنی برای تغییر مسیر بازار داشت و لذا بعید است از تابستان هم آبی برای سهامداران گرم شود. البته دور از ذهن است که فضای مرداد به مانند تیر، کاهشی باشد و در واقع مابقی اصلاح بیشتر جنبه زمانی خواهد داشت اما نیاز به اعصاب قوی و پولادین دارد. مگر اینکه در حوزه ارز فضا به شکل دیگری رقم بخورد. البته در ارزندگی بازار و جذابیت قیمت‌ها شکی نیست اما جو نااطمینانی که دولت رقم زده و بعضا با ایجاد فشار عرضه در برخی از نمادهای کلیدی و مورد توجه بسیاری از فعالین بازار را تبدیل به تماشاچی کرده، باعث شده تا در حجم و ارزش معاملات شاهد رکود باشیم و تا مادامی که حجم داد و ستدهای روزانه به این شکل باشد، موج صعودی خاصی شکل نخواهد گرفت و حتی ممکن است تا اواخر مهر ماه و درست تا همان مقطعی که بازارِ سالِ گذشته برگشت زد، درگیر این وضعیت باشیم !!

در حوزه نرخ گاز، بازار تا حدودی با رفتار زشت و زننده دولت کنار آمده و این موضوع در حال کمرنگ شدن است. البته در این بین رشد نرخ اوره و متانول و بطور کلی کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی هم به کمک شرکت‌های فعال در این حوزه آمده اما به هر جهت نمی‌توان از اثرات تصمیمات اخیر دولت و گسترش فضای نااطمینانی و بی‌اعتمادی به سادگی گذشت. اما از آنجایی که بازار روز گذشته حرف خاصی برای گفتن نداشت، برای امروز درخصوص 3 مساله مهم بصورت مختصر و کوتاه‌ بحث خواهیم کرد. هر چند که می‌دانیم دیگر انگیزه و اعصابی برای مطالعه نیست ... !

موضوع اول، انتشار 35 هزار میلیارد تومان اوراق بدهی توسط دولت است. عموما دولت‌ها در زمان انتشار اوراق و در راستای اینکه بسیاری از پولهای بزرگ را مجاب به خرید اوراق کنند، بازارها را به حاشیه و رکود می‌برند. لذا به نظر یکی از دلایل عدم حمایت از سهام و بعضا قرار دادن بازار در روند فرسایشی، فروش اوراق توسط دولت است که اخیرا گفته بود به دلیل حمایت از بازار، اقدام به فروش اوراق نکردیم !! همواره در گذشته هم به همین شکل بوده و بازار واکنش‌های خوبی به این دست خبرها نداشته است.

موضوع دوم ...

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24