Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

بورس 24: ملی مس ایران با نماد فملی که از بزرگترین شرکت های تولیدکننده مس در قاره آسیا شناخته می شود ، به دلایل بنیادی متعدد در گروه ارزنده ترین شرکت های بازار سرمایه قرار دارد.

«فملی» به این دلایل همیشه خریدار دارد

بورس24 : ملی مس ایران با نماد "فملی" که از بزرگترین شرکت های تولیدکننده مس در قاره آسیا شناخته می شود ، به دلایل بنیادی متعدد در گروه ارزنده ترین شرکت های بازار سرمایه قرار دارد. این غول مسی تنها تولید کننده کاتد در کشور بوده و یک تنه نیاز بازار داخل را تامین می کند ؛ بنابراین بازار این محصول استراتژیک به طور کامل در انحصار شرکت ملی مس است. شرکت با سرمایه اسمی 60 همتی ، مارکت کپی به ارزش 3.996.000 میلیارد داشته و در زمره بزرگترین شرکت های بازار سرمایه قرار دارد.
یکی از ایده آل ترین ساختار های سرمایه (Capital Structure  ) بازار بورس اوراق بهاردار متعلق به این شرکت است. ساختار سرمایه بهینه از به کارگیری اثربخش و پربازده منابع مالی حکایت داشته و  ارتباط مستقیمی با ارزش شرکت و پتانسیل سود آوری آن دارد که در نهایت افزایش ثروت سهامداران را رقم خواهد زد. در انتهای خرداد 1402 ، بخش اعظم ساختار سرمایه این غول مسی ( 80%  معادل 130 همت ) از محل حقوق مالکانه تامین شده است و بدهی ها سهم بسیار اندکی در این ساختار دارند. چنین ترکیبی ریسک مالی پیرامون فعالیت های بیزینس ایجاد نمی کند ؛ چرا که واحد تجاری به راحتی قادر به ایفای تعهدات خود است. شایان ذکر است که در انتهای بهار 1402 ، مانده حساب سود انباشته 63.5 هزار میلیارد تومان گزارش شده است که مبین بنیان قوی این طلایه دار صنعت مس است.
صورت های مالی 3 ماهه منتهی به خرداد 1402 تصویر روشنی از عملکرد قابل قبول مدیریت در پاسداری از منافع سهامداران را نشان می دهد. در این مدت ، استراتژی های مدیریت در خصوص رشد درآمد ها و کنترل هزینه ها  به نحو بسیار مطلوبی اثربخش واقع شده و با وجود رشد 1.2 هزار میلیاردی درآمد های عملیاتی ، برخلاف بسیاری از واحد های فعال در صنعت ، شاهد کاهش 1.34 هزار میلیاردی بهای تمام شده فعالیت های تولیدی هستیم. اتفاقی که به ندرت در محیط های تورمی نظیر اقتصاد کشورمان روی می دهد و این دستاورد بنیادی بزرگ گویای تخصص بالای تیم مدیریتی در به کارگیری بهینه و اقتصادی منابع مالی و عملیاتی است که این مهم ، شرط اصلی سودآوری مداوم ( Sustainable profitability  ) هر واحد تجاری است. ثمره این دستاورد عملیاتی ، ثبت جهش چشمگیر 2.55 همتی سود ناخالص در مقایسه با مدت مشابه است. شایان ذکر است که حاشیه سود ناخالص این پیشرو صنعت مس در انتهای خرداد 1402 با بهبود 12% نسبت به مقطع مقایسه ای ، به 71% رسیده است ؛ یعنی به ازای هر 100 ریال درآمد عملیاتی ، 71 ریال سود ناخالص کسب شده است ؛ آمار و ارقامی که به ندرت در شرکت هایی با این مقیاس به گوشتان می خورد.
بررسی صورت انرژی های مصرفی مبین سهم بالای آب مصرفی در بهای تمام شده انرژی مجتمع های تولیدی شرکت است. گفتنی است که میانگین آب مصرفی به ازای هر تن خاک ورودی به کارخانجات تلغیظ شرکت ملی مس 36% محاسبه شده که پایین تر از میانگین آب مصرفی در مقایسه با کشور های پیشرفته است و این مهم دستاورد به کارگیری روش های نوین بازیافت آب در کارخانجات شرکت است. همین موضوع سبب شده است که این طلایه دار صنعت مس  موفق به دریافت بالاترین جایزه بین المللی بنیاد جهانی انرژی اتحادیه اروپا شود.
هزینه های عمومی اداری که در بسیاری از بنگاه های اقتصادی همگام با تورم و چه بسا بیشتر از آن رشد می کند ، در این غول مسی به نحو بسیار مطلوبی مدیریت شده است. این هزینه ها در سه ماهه ابتدایی دوره  1402 ، 1.03 هزار میلیارد تومان گزارش شده که در مقایسه با مدت مشابه ، کاهش 214 میلیاردی را نشان می دهد. به دنبال کنترل موثر هزینه های کلی بیزینس ، ماحصل فعالیت های عملیاتی شرکت ، کسب 15.1 هزار میلیارد تومان سود عملیاتی بوده که نسبت به مقطع مقایسه ای ، 2.6 همت افزایش یافته است. حاشیه سود عملیاتی شرکت با بهبود 15% نسبت به مقطع مقایسه ای ، 65% محاسبه شده است. شایان ذکر است که مدیریت واحد تجاری در این مدت سه ماهه موفق به پوشش 30% سود عملیاتی دوره قبل شده است.
با کسب 15.1 هزار میلیارد تومان سود خالص ، عایدی هر سهم سهامداران 252 ریال محاسبه شده که معادل 30% سود هر سهم دوره قبلی است. حاشیه سود خالص مجتمع نیز با بهبود 17% نسبت به مقطع مقایسه ای ،  65% محاسبه شده است ؛ آماری که تنها شرکت های انگشت شماری در بورس تهران قادر به دستیابی به آن هستند ؛ و همین امر ، این غول مسی را به یکی از ارزنده ترین شرکت های بازار سرمایه تبدیل کرده است.
سرفصل وجوه نقد عملیاتی نزد بسیاری از سرمایه گذاران اهمیت ویژه ای دارد ؛ چرا که عملیات روزمره و در یک کلام حیات بیزینس ارتباط تنگاتنگی با این آیتم مهم دارد. صورت جریان وجوه نقد پشت پرده وضعیت نقدینگی و نحوه مدیریت وجوه نقد در واحد تجاری را نشان می دهد. وجوه نقد عملیاتی فملی در بهار 1402 ، تقریبا 20 هزار میلیارد تومان گزارش شده که حاکی از جهش سنگین 120% نسبت به مقطع مقایسه ای است. در پی این رشد ، توانایی مدیریت در کنترل و پیشبرد هر چه بهتر فعالیت های جاری و طرح های توسعه در دست اجرا به طرز فوق العاده ای تقویت شده و نگرانی از بابت ریسک نقدینگی برای سهامداران باقی نمانده است.
موفقیت های آتی به سرمایه گذاری های زمان حال بستگی دارد. اصلی که تیم مدیریتی این یکه تاز صنعت مس به خوبی آن را درک کرده است. در بهار 1402 ، تیم مدیریتی شرکت مبلغ 7.1 هزار میلیارد تومان بابت تحصیل دارایی های ثابت سرمایه گذاری کرده است ، رقمی که در مقایسه با مدت مشابه ، رشد 3.2 برابری را نشان می دهد و تقریبا معادل 50% سود خالص این فصل است.
مهمترین محصول شرکت ، کاتد مس است. در مدت 4 ماهه منتهی به تیر 1402 ، حدودا 95 هزار تن کاتد مس تولید شده که معادل 31% بودجه تولیدی دوره 1402 است. در این مدت ، بیشتر تمرکز شرکت بر فروش این محصول در بازار داخل بوده ؛ به گونه ای که در همین مدت کوتاه ، با فروش 58 هزار تن کاتد مس در بازار داخلی ، 58% بودجه فروش داخلی سال 1402 پوشش داده شده است.
در مدت 4 ماهه منتهی به تیر 1402 ، هر تن کاتد مس در بازار داخلی و صادراتی به ترتیب به نرخ 380 و 477 میلیون تومان برای مشتریان فاکتور شده است. نرخ های معاملاتی به ترتیب 11% و 39% نسبت به نرخ های تعیین شده در بودجه عملیاتی بالاتر هستند ؛ فلذا اهالی بازار انتظار تعدیل مثبت بودجه عملیاتی دوره 1402 را خواهند داشت.
با ثبت 10.8 همت فروش در تیر 1402 ، ارزش تجمیعی درآمد های شرکت در مدت چهار ماهه منتهی به تیر ، بالغ بر 34.2 هزار میلیارد تومان گردیده که نسبت به مقطع مقایسه ای رشد 6 هزار میلیارد تومانی را نشان داده و معادل 29% بودجه دوره 1402 است.

م
در تاریخ نگارش این مقاله اهم اطلاعات تابلوی سهم به شرح زیر است:
قیمت پایانی : 6.660 ریال    
ارزش بازار : 3.996.000 میلیارد
نسبت p/e : 7.5
نسبت  p/e گروه : 7.8
نسبت p/s : 4.8
نمودار قیمت سهم نیز به شرح زیر تحلیل شده است:
نمودار سهم پس یک حرکت صعودی قوی و ثبت بازدهی 185% ، هم اکنون در حال استراحت بوده و به منطقه حمایتی قابل توجهی که محل تلاقی حمایت روانی 600 تومان ، فیبو 38% و میانگین متحرک بلندمدت 120 روزه است ، رسیده است ؛ فلذا احتمال بازگشت سهم از این منطقه بالاست. در صورت حرکت صعودی ، نخستین مقاومت بر سر راه سهم ، قیمت 800 تومان که سقف قبلی نیز است ، در نظر گرفته می شود.

ن

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24