Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

کمی به این جمله دقت کنید: بازار هر هفته در روزهای ابتدایی زیر فشار عرضه تصنعی قرار می‌گیرد و در نیمه دوم با اندکی تقاضا دلخوش به خاتمه یافتن روند نزولی می‌شود. غافل از اینکه این روزها کسی در بازار نه خریدار است و نه فروشنده !!

پیش‌بینی وضعیت بورس 10 مرداد 1402

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات چهارمین روز کاری هفته می‌رویم که بازار روز گذشته با رسیدن تکذبیه توقف فعالیت بورس کالا و البته انتشار خبر عدم الزام بازارگردان‌ها به ایفای سفارشات در سمت فروش، تا حدودی از زیر فشار عرضه رها شد و روند تعادلی را در پیش گرفت. هر چند که فضا چندان هم جذاب و امیدوارکننده نبود و بیشتر شبیه به یک تنفس مصنوعی موقت بود اما به هر جهت سطح حمایتی یک میلیون و 955 هزار واحدی (برابر با کف قبلی شاخص) مانعی برای افت بیشتر قیمت‌ها بود. در نتیجه معاملات روز گذشته، نماگر اصلی بازار با رشد اندک 6 هزار واحدی در ارتفاع یک میلیون و 973 هزار واحدی قرار گرفت. اما خبر بد اینکه باری دیگر ارزش معاملات کاهشی شد و به کمتر از سطح 5 هزار میلیارد تومانی رسید.

متاسفانه دولت با بی‌تدبیری تمام و کمال، بازار را تبدیل به لجنزاری از بی‌اعتمادی کرده و هنوز هم بخش اصلی نقدینگی تماشاچی بوده و خیلی تمایل ورود به بازار آن هم با این شرایط نابسامانی که دولت و نهاد ناظر رقم زده را ندارد. کمی به این جمله دقت کنید: "بازار هر هفته در روزهای ابتدایی زیر فشار عرضه تصنعی قرار می‌گیرد و در نیمه دوم با اندکی تقاضا دلخوش به خاتمه یافتن روند نزولی می‌شود." غافل از اینکه این روزها کسی در بازار نه خریدار است و نه فروشنده !! این برنامه و روال چند وقت اخیر است که مدام تکرار می‌شود. این موضوع را از سر توهم و ناراحتی عرض نمی‌کنیم. چراکه بواسطه شرایط شغلی، طی روزهای اخیر با مدیران معاملات چندین کارگزاری، برخی از افراد حقیقی دارای تحت مدیریت ارقام بزرگ و همچنین مدیران صندوق‌ها و سبدگردان‌ها ارتباط گرفتیم.

به گفته آنها فعالین بازار در سمت فروش فعالیت خاصی نداشته و بیشتر نظاره‌گر آب رفتن ارزش دارایی خود هستند. و لذا اعتقاد ما این است که دست‌های پنهان با نشر حجمه‌ای از خبرها و ایجاد فشار فروش مصنوعی و به کمک الگوریتم‌ها در برخی از نمادهای مورد توجه به بازار جهت داده و به نوعی بورس تهران را به گروگان گرفته‌اند. و خبر بد اینکه این اتفاقات درست در زمانی رخ داد که بازار می‌توانست به کمک گزارش‌های 3 ماهه، شرایط جذاب قیمت‌ها، اخبار مجامع و حتی بهبود نسبی کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی وضعیت متفاوتی را رقم بزند اما گویی گروگان‌گیران دقیقا شرایط احتمالی برگشت بازار را هدف قرار دادند و به بدترین شکل ممکن با گسترش نااطمینانی بازار را به خاک و خون کشیدند. ترس از این ماجرا زمانی بیشتر می‌شود که بدانیم در روزهای پیش رو هیچ یک از این اخبار که می‌توانست عاملی برای رشد باشد، در دسترس نیست ... !!

موضوع دیگر اینکه، طی هفته‌ها و ماه‌های اخیر عده‌ای به بهانه کنترل تورم، مدام بستر معاملات بورس کالا را مورد هجمه قرار دادند؛ در شرایطی که بورس کالا همانند یک گزارشگر بازار عمل می‌کند و اوضاع دقیق را به سیاست‌گذار نشان می‌دهد تا او با ابزارهای مختلف از جمله واردات و پایش تقاضا، اقدام به تنظیم‌گری کند. اما متاسفانه همان عده مدتی است که بواسطه عدم دانش کافی از اقتصاد آزاد و عدم اشراف به دخالت در بازارها با تفکرات کومونیستی در تلاش برای سرکوب قیمت‌ها و قرار دادن قدرت بازارها در اختیار دولت هستند. اتفاقی که شدنی نیست و قطع به یقین ادامه این تلاش‌ها در آینده‌ای نزدیک درس عبرت جالبی به این افراد مشاور و سیاست‌گذار خواهد داد.

و نکته آخر اینکه، بازار برای برگشت، در گام نخست نیاز به توقف دستکاری قیمت‌ها دارد. البته برخی معتقدند بازار وارد بحران شده و ابتدا باید بپذیریم که در شرایط بحرانی قرار داریم اما واقعیت امر، اعتقاد ما این است که این بحران ساختگی است. و لذا در هر دو صورت، باید پذیرفت که بازار در شرایط نرمالی قرار ندارد و نیاز به انگیزه قوی، اتخاذ تصمیمات اساسی و عزم جدی برای خروج از این وضعیت اسفبار و کلافه‌کننده دارد. در گام بعد نیاز به شوک‌های اساسی (انتشار اخبار مثبت تاثیرگذار توام با تزریق سنگین نقدینگی) داریم. در غیر اینصورت، فضا از سمت نزول قوی به سمت نزول فرسایشی خواهد رفت و مدام بر جذابیت قیمت‌ها افزوده شده و فنر بازار جمع‌تر خواهد شد. شکی در این موضوع نیست که در نهایت این فنر در نیمه دوم سال رها خواهد شد اما به هر جهت تحمل وضعیت فعلی بسیار سخت و دشوار بوده و اعصاب همه را می‌خراشد. اما چه خبرهایی می‌تواند به بازار کمک کند ؟

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24