Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

مجمع شرکت پالایش نفت تهران امروز با حضور اکثریت سهامداران تشکیل شد. این مجمع 600 ریال سود تقسیم کرد.

تقسیم سود 600 ریالی در مجمع «شتران»

بورس24 : مجمع شرکت پالایش نفت تهران امروز با حضور اکثریت سهامداران تشکیل شد. این مجمع 600 ریال سود تقسیم کرد.

مهم ترین موارد مطرح شده در مجمع به شرح زیر است:

*پروژه سی سی آر پیشرفت ۵۳ درصدی دارد

*نفت خام را از پالایش پخش خریداری می کنیم و پنج فرآورده را به دولت می فروشیم و پول با پول نفت خام تهاتر می شود

*در تولید نفت و گاز رشد خوبی داشتیم

*فرآورده های ویژه البته به دولت تحویل داده نمی شود ، در سال ۱۴۰۱ رشد وکیوم باتوم دیده می شود

*در سال ۱۴۰۰ و ۹۸  کاهش خوراک به دلیل اورهال بوده است ، در سال ۹۸ به دلیل کرونا ، محصولات کمتر فروش داشت و کاهش خوراک داشتیم

*در سال 1401 رشد خوراک داشتیم ولی در سال 1402  هم احتمالا به دلیل اورهال کاهش خوراک خواهیم داشت

*یک سهامدار حقیقی: هیات مدیره پالایشگاه منافع سهامدار حقیقی را دنبال نمی کند

*گاز سوخت پالایشگاه ۸۰ درصد گران شد!

*مداخله دولت در پالایشگاه ها کرک اسپرد امسال را کاهش خواهد داد.

*معاون مالی پالایشگاه تهران: پالایش و پخش هوای پالایشگاه ها را دارد و برای منافع سهامدار می جنگد!

*معاون مالی پالایشگاه: تا تعیین تکلیف  زمین های  شتران، با در نظر گرفتن  قابل تجدید ارزیابی بودن حجم زمین ها،  قطعا افزایش سرمایه از این محل در دستور کار شرکت است.

خبر تکمیلی...

مجمع عمومی عادی سالانه پالایشگاه نفت تهران با حضور حدود ۵۹ درصد سهامداران برگزار شد.

مجمع شتران به ازای هر سهم ۶۰۰ ریال سود تقسیم کرد.

حامد آرمانفر مدیر عامل شرکت پالایش نفت تهران در خصوص عملکرد این شرکت در سال گذشته و برنامه های آتی شرکت گفت:  شتران در ﺻﻨﻌﺖ " ﻓﺮآوردهﻫﺎی ﻧﻔﺘﯽ، ﮐﮏ و ﺳﻮﺧﺖ ﻫﺴﺘﻪای" ﻓﻌﻟﺎﯿﺖ ﻣﯽﮐﻨﺪ که با اﺣﺘﺴﺎب ﺷﺮﮐﺖ ﭘﺎﻻﯾﺶ ﻧﻔﺖ ﺳﺘﺎره ﺧﻠﯿﺞ ﻓﺎرس، در ﺣﺎل ﺣﺎﺿﺮ 10 ﺷﺮﮐﺖ ﭘﺎﻻﯾﺸﯽ ﮐﺸﻮر در این ﺣﻮزه فعال هستند.

وی افزود: مجاورت پالایش نفت تهران به دو فرودگاه مهرآباد و امام خمینی موجب شده شرکت خط انتقال خوبی داشته باشد به طوری که سهم بازار سوخت هوایی ۴۱درصد است و بنزین تولید شده شرکت،  پاک  و تقریبا مطابق با استانداردهای جهانی است.

تبدیل نفتا به بنزین ، به زودی

به گفته وی، با وجود اینکه اکتان بنزین شرکت ۸۷ است، با راه‌اندازی واحد CCR، یک و نیم میلیون لیتر به حجم تولید اضافه می‌شود و یعنی نفتا به بنزین تبدیل  و مسئله اکتان آن نیز حل خواهد شد که تا کنون ۵۳ درصد پیشرفت دارد.

وی گفت: طی سال‌های ١٣٩٨ تا ١۴٠٠، کاهش خوراک به دلیل تعمیرات اساسی واحدهای تقطیر بوده و کاهش تولید در سال ۹۹ ناشی از کاهش تقاضا به دلیل شرایط کرونا و تزریق نفت خام سنتزی به خوراک شرکت بوده است.در سال ١۴٠١ رشد خوراک داشتیم، اما در سال ١۴٠٢ به دلیل اورهال، احتمال کاهش خوراک وجود دارد. البته دلیل رشد فروش شتران، افزایش ۲۰درصدی متوسط نرخ های جهانی بوده است. ۱۷درصد به دلیل رشد نرخ ارز و ۴درصد به دلیل افزایش ظرفیت پالایشگاه بوده است.

آرانفر با اشاره به محصولات شرکت گفت: در سال گذشته، شتران در فروش سوخت هوایی و نفت گاز به ازای هر بشکه بیش از ۴۲ دلار سود برده است. نفتا محصولی است که شرکت با ضرر  به فروش می‌رساند. نفت کوره نیز نیازمند ایجاد واحد‌های بروزرسانی است. زیرا هم اکنون به ازای هر بشکه ۱۸ دلار ضرر می‌دهیم و باید آن را به محصولات با ارزش‌ بیشتر تبدیل کنیم. وکیوم باتوم هم در واحدهای جدید به محصول با ارزش افزوده بیشتر تبدیل خواهد شد که با ضرر می فروشیم.

کرک اسپرد امسال چه می‌شود؟

آرمانفر گفت: کرک اسپرد شتران در سال ۱۴۰۱ بسیار بالاتر از ۱۴۰۰ بوده است و احتمالا در سال جاری باز هم کاهشی باشد.

وی با اشاره به مصرف مازوت  شتران علیرغم مجاورت با کلانشهر تهران افزود:  در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ مصرف مازوت به طور کامل قطع شد و اجازه ندادیم یک قطره مازوت در پالایشگاه تهران مصرف و سوخته شود‌ که نتیجه آن ۵هزار تن کاهش انتشار آلاینده زیست محیطی co۲ بوده است.

وی گفت: همچنین صرفه‌جویی ناشی از بهینه‌سازی مصرف انرژی ۱۷۷۰ تن در سال، صرفه‌جویی ناشی از بهینه‌سازی مصرف انرژی ناشی از جایگزینی سوخت گازی به جای سوخت ال پی جی، ۳۷۰۰ میلیارد ریال  و جمع کل صرفه‌جویی مستقیم حاصل از عملکرد انرژی ۳۱۸۰ میلیارد ریال بوده است.

کسب ۳۰ همت سود خالص

وی گفت: سود عملیاتی شرکت در سال ۱۴۰۱ ،به ۲۵.۴ همت رسیده است، که بخشی از این سود از افزایش نرخ ارز بوده است. همچنین سود خالص شرکت در سال گذشته ۲۹.۹ همت بوده است.

وی با اشاره به سود۱۳.۱۵  دلاری  شرکت تصریح کرد: سال ۹۹ به ازای هر بشکه نفت خام، سود خالص شرکت ۶.۵۴ دلار ودر سال ۱۴۰۰، ۸.۲۲ دلار بوده است.

مهمترین پروژه های« شتران »

آرمانفر درخصوص پروژه واحدهای تصفیه نفت‌های سنگین و کاهش بنزن و اتان‌زدایی از گاز مایع  گفت:  بخشی از تجهیزات رسیده است، اما هنوز نصب نشده‌اند.

مدیر عامل شتران گفت:  پروژه تصفیه‌خانه جنوب تهران  ۱۰۰درصد راه‌اندازی نشده ، اما بخش‌هایی از آن فعالیت خود را آغاز کرده‌ است.

مدیر عامل پالایشگاه تهران با اشاره به پیشرفت  درخصوص پروژه ایستگاه گاز CGS گفت: هزینه اجرای این پروژه ۱۰۰ میلیارد ریال بوده و ظرفیت آن ۲۰۰هزار نرمال متر مکعب در ساعت است. هدف این پروژه تامین گاز مورد نیاز پالایشگاه برای واحدهای موجود و واحدهای در حال احداث و آتی، ارتقاء مصرف گاز و حذف سوخت مایع در فرایندهای پالایشی در راستای پایداری تولید، حفظ محیط زیست و اجرای قانون هوای پاک و جلوگیری از وقفه تولید در فصول سرد سال است.

«شتران»۴۸۲ هکتار زمین دارد ، بدون موقوفه ها

در ادامه ورشو ساز معاون مالی شرکت درخصوص وضعیت زمین‌های پالایشگاه گفت:  این زمین ها بخشی در اختیار شرکت و بخشی در اختیار سایر نهاد ها است، یک زمین  ۸ هکتاری متعلق به بنیاد مستضعفان است و چون اسناد آن قدیمی است، باید اسناد بروز شود و بنیاد باید سند تک برگ به نام شتران کند؛ چون خریداری شده است. درخصوص ۷۲ هکتار زمین هم که به نام شرکت ملی نفت است، اقدامات حقوقی انجام شده و تا هفته آینده تعیین تکلیف خواهد شد. شتران به طور کلی ۴۸۲ هکتار بدون ایرانول و پاسارگاد، زمین دارد. موقوفات خزانه ۲۸۴ هکتار بوده که جدا از این ۴۸۲ هکتار است. ۲۶۰ هکتار هم موقوفه و بیرون پالایشگاه است.

وی در خصوص فروش  شرکت توضیح داد: کاری که انجام داده‌ایم این است فروش پشت فنس را انجام‌ دهیم که ۹۰ درصد مشکلات ما با شرکت ملی نفت و پالایش و پخش حل می‌شود. فروش‌های ما به چندین شکل در حال انجام است. اگر قسمت مالیاتی این بحث حل بشود قطعا به نتیجه خواهیم رسید.

پیگیر افزایش نرخ سوخت گاز هستیم

فریدون ورشو ساز مدیر مالی شتران در خصوص افزایش نرخ گاز سوخت شرکت گفت:در مصوبه مجلس و هیئت وزیران  آمده است، ما هم زیاد دوست نداریم که چنین هزینه‌ای بابا گاز به شرکت تحمیل شود. سال گذشته ما به شدت نامه‌نگاری کرده‌ایم تا خود مجلس رفته‌ایم، با خود مدیر عامل چندین جلسه با شرکت ملی گاز با مقام عالی وزرات گذاشته‌ایم که افزایش قیمت گاز به شرکت تحمیل هزینه می‌کند.

وی گفت: این افزایش قیمت امسال هم کماکان این مذاکرات ادامه دارد، ما تلاش می‌کنیم تا از طریق مجلس و دولت این افزایش نرخ حل و فصل شود .

به گفته وی، دولت عملا نمی تواند هیچ پولی به ما بدهد مگر این که تهاتر کنیم. تمام پول‌هایی که به حساب ما و پالایش پخش واریز می‌شود به حساب خزانه می‌رود. این مسایل باید از طریق دولت و مجلس حل شود.

ورشوساز افزود: در رابطه با مطالبات از شرکت ملی پالایش و پخش امسال حدودا ۸ همت  پالایش و پخش،  از شرکت طلبکار است. به طور کلی در نحوه فروش فرآوردهای اصلی نفت خام را از پالایش و پخش خریداری می‌کنیم و پنج فرآورده را به دولت می‌فروشیم و پول آن با پول نفت خام تهاتر می‌شود.

تجدید ارزیابی در راه است

ورشوساز افزود: تا تعیین تکلیف  زمین های  شتران، با در نظر گرفتن   قابل تجدید ارزیابی بودن حجم زمین ها،  قطعا افزایش سرمایه از این محل در دستور کار شرکت است.

در ادامه مجمع هیئت مدیره شتران به مجمع پیشنهاد داد سود کمتری تقسیم کند تا مانند سال گذشته، افزایش سرمایه جذاب از محل انباشته داشته باشد.

مصوبات مجمع

روزنامه دنیای اقتصاد و ایران به عنوان روزنامه رسمی شرکت انتخاب شدند.

شتران، به ازای هر سهم ۶۰ تومان سود نقدی تقسیم‌ کرد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • مهدی بابایی
    مهدی بابایی

    سلام تاریخ واریز سود از چه زمانی است

    9 ماه پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24