Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

انصافا قیمت‌ها در سطوح بسیار جذابی برای خرید است؛ چراکه بعضا قیمت بسیاری از سهام به آذر سال گذشته بازگشته است و قطع به یقین خریداران این روزها، مزد صبوری خود را خواهند گرفت اما به هر جهت به بسیاری از فعالین بازار باید حق داد که در کوتاه‌مدت انگیزه‌ای برای ورود مجدد یا خرید رو به جلو نداشته باشند.

پیش‌بینی وضعیت بورس 14 مرداد 1402

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات نخستین روز کاری هفته می‌رویم که بازار سه‌شنبه تحت تاثیر ویدئوی یک دقیقه‌ای منتشر شده از سوی وزیر اقتصاد مبنی بر درخواست معاون اول رئیس‌جمهور از وزارت‌های نفت، نیرو و سایر وزارتخانه‌‌‌‌‌‌های مرتبط درخصوص اجتناب از هرگونه سیاستی که در ماه‌های آتی، منجر به بی‌اعتمادی و افزایش قیمت نهاده‌‌‌‌‌‌های تولید در صنایع بزرگ کشور ‌شود (با توجه به ‌دستور رئیس‌جمهور در راستای صیانت از منافع سهامداران) و همچنین رشد قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی، با افزایش نسبی تقاضا آغاز کرد. با گذر از دقایق ابتدایی و با رسیدن خبر تعطیلی روز چهارشنبه مقداری بر میزان عرضه‌ها افزوده شد اما به یکباره در نیم ساعت پایانی و پیش از رفتن به یک تعطیلی 3 روزه، رنج‌های مثبت بازارساز در بسیاری از نمادهای شاخص‌محور و مورد توجه باعث شد تا شاخص کل رشد نزدیک به 20 هزار واحدی را به نمایش بگذارد.

به نظر صحبت‌های روز دوشنبه وزیر اقتصاد چندان مفهوم نبود. حال نمی‌دانیم این نامفهومی از سر سیاست و شیطنت و وقت خریدن بود یا از سر ضعف و استرس حضور جلوی دوربین ! اما هر چه که بود بازار را تا حدودی از فضای فروشنده بودن دور کرد. بیش از 10 روز از زمانی که قرار بود نرخ خوراک پتروشیمی‌ها تعیین تکلیف شود می‌گذرد و ممکن صحبت‌های احسان خاندوزی در همین راستا باشد. طبق برخی از موثق، گویا قرار است هفته آینده تکلیف نرخ خوراک پتروشیمی‌ها روشن شود. شایعاتی مطرح است که مصوبه خوراک 7 هزار تومانی لغو و این عدد تعدیل می‌شود. در واقع بازار باری دیگر به نرخ خوراک گره خورده و البته کماکان در گروگان بازیگران برخی از نمادهای تاثیرگذار است !!

متاسفانه طی مدت اخیر سیاستگذاران از وزیر و وصی و وکیل گرفته تا دولت و مجلس و نهاد ناظر زخم‌های عمیقی بر پیکر بازار وارد کردند و البته در این بین هم دستکاری جدی قیمت به روی سهام مورد توجه را داشتیم. همین اتفاقات موجب شد تا علاوه بر افت 30 تا 60 درصدی قیمت سهام، شاهد خروج 30 همت پول از بازار سرمایه باشیم که رقم بسیار بزرگی است ! بدون تعارف باید پذیرفت که فضای بی‌اعتمادی و نااطمینانی که دولت رقم زد، به سادگی احیا نخواهد شد. جالب است که در یک بازه زمانی کوتاه آنقدر بلا بصورت سلسه‌وار و مدون سر بازار نازل شد که با این مثبت‌های کوچک نمی‌توان دلخوش به خاتمه یافتن روند اصلاحی و برگشت اعتماد بود. البته از حق نگذریم، همین که از آن فضای عجیب و غریب فروش (بطور موقت یا دائم) فاصله گرفتیم، جای امیدواری دارد ... !

کمتر به یاد داریم که دولت‌‌ها (دولت فعلی یا دولت‌های اخیر) از سر حماقت و بی‌تدبیری یا از روی عمد و غرض آن هم در مدتی کوتاه و در یک ماراتن نفس‌گیر چنین آسیب‌ها و زخم‌هایی را بر پیکر بازار وارد کرده باشند. برخی معتقدند این حجم از ندانم‌کاری و تصمیمات نسنجیده در راستای وزن دادن به تئوریِ برخی افرادِ کوچکِ بدون مغز است که در حوزه اقتصادی در حال تئوری‌پردازی‌های خطرناکی هستند. نقش فعلی آنها مبارزه با ‎نئولیبرالیسم اقتصادی و مبارزه با خام‌فروشی و صادرات است ! در گذشته این افراد را چندان دست بالا نمی‌گرفتیم اما گویا باید تمرکز بیشتری روی این افراد و طرز تفکرها داشت ! بحث خاتمه دادن به فعالیت بورس کالا از سوی همین افراد بدون مغز مطرح شده بود که طبق معمول با یک تاخیر چند هفته‌ای به بازار مخابره شد. هر چند که ظاهرا پرونده آن بحث مختومه شده اما در عالم واقعیت بازار را با یک تردید جدی مواجه کرده است. بسیاری معتقدند حرکت در بازار با حضور این افراد و طرز تفکرها دارای ریسک بالایی است. بگذریم ...

اما طی روزهای اخیر بارها درخصوص این مساله بحث شد که بازار برای خروج از فضای ترس و پنیک و فرار از مسیر فرسایش نیاز به شوک‌های قوی (انتشار خبرهای مثبت تاثیرگذار و تزریق نقدینگی) دارد. و البته با یک خبر بازار به شرایط نرمال باز نمی‌گردد. بگذارید مثالی بزنیم. فرض کنید با یک ورزشکار (بازار) مواجهیم که روزانه دست‌کم 20 کیلومتر می‌دود و شرایط جسمانی فوق‌العاده‌ای دارد. از قضا روزی یک فرد لات و زورگیر (دولت) سر راه او سبز می‌شود و در راستای خالی کردن جیب و گرفتن موبایل و ساعتش (صنایع پتروشیمی، فولادی و خودروسازی)، با ضربات عمیق چاقو او (بازار) را ناکار کرده و کنار خیابان (محله سعادت‌آباد) رها می‌کند ! طبیعتا پانسمان یکی از چندبخش زخم شده نمی‌تواند او را به شرایط آرمانی سابق بازگرداند. از او خون زیادی (پول زیادی) رفته و طبیعی است که علاوه بر پاسمان کلیه اعضای آسیب دیده نیاز به چند واحد خون تازه (نقدینگی تازه نفس) و چند روز استراحت و گذراندن دوران نقاهت داشته باشد. 

البته که ...

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24