Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

شورای رقابت در گذشته صراحتا با ارسال نامه‌ای به بورس کالا تنها چند خودرو را مشمول قیمت‌گذاری و خارج از بورس کالا تشخیص داد، ولی از ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ و به یکباره تمامی  خودروهای سواری را مشمول مصوبه شورای رقابت و حضور در سامانه یکپارچه تشخیص داد و هم اکنون عرضه آنها در بورس کالا متوقف شده است.

پیگیری عرضه خودرو در بورس کالا ادامه دارد

بورس24 : شورای رقابت در گذشته صراحتا با ارسال نامه‌ای به بورس کالا تنها چند خودرو را مشمول قیمت‌گذاری و خارج از بورس کالا تشخیص داد، ولی از ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ و به یکباره تمامی  خودروهای سواری را مشمول مصوبه شورای رقابت و حضور در سامانه یکپارچه تشخیص داد و هم اکنون عرضه آنها در بورس کالا متوقف شده است.

جمشید ایمانی رئیس هیات مدیره گروه بهمن با اشاره به متوقف شدن فروش خودرو از طریق بازار سرمایه و چالش های ایجاد شده به خبرنگار بورس24 اظهار داشت: خودروسازان همچنان پیگیر فروش خودرو از طریق بورس کالا هستند و اعتراضات به دستور شورای رقابت ادامه دارد.

وی تصریح کرد: خودرو یک کالای سرمایه ای بود که فروش آن از طریق بورس کالا باعث شد علاوه بر واقعی شدن قیمت ها در بازار، به تبدیل شدن خودرو در قالب یک کالای مصرفی کمک کند.

جمشیدی با تاکید بر اصلاح و یا ابطال صورتجلسه 543 یادآور شد: خودرو صنعت انحصاری نبوده از این رو شورای رقابت نمی تواند دستوری مبنی بر فروش و یا توقف عرضه خودور ارائه دهد.

رئیس هیات مدیره گروه بهمن یکی از نتایج فروش خودرو از طریق بورس را  تعادل بازار عنوان کرد و گفت: دولت نیز می توانست از این طریق بازار را ساماندهی و نرخ ها را به نفع تولید کننده مدیریت کند.

جمشیدی زیان خودروسازان از قیمت گذاری دستوری را 350 هزار میلیارد تومان دانست و افزود: هرچند نرخ ها در بورس کالا معادل 20 درصد ارزان تر از بازار بوده و به نوعی در بازار سرمایه، کف قیمت عرضه شد اما در همان بازه زمانی کوتاه، سود چندین هزار میلیارد تومانی را برای صنعت زیان دیده خودرو به ارمغان آورد.

ایمانی گفت: آورده فروش خودروی سواری در بورس کالا معادل 3 هزار میلیارد تومان شده ولی قیمت گذاری دستوری زیان 350 هزار میلیارد تومانی را ایجاد کرد.

ایمانی با انتقاد از قیمت گذاری دستوری خودرو تصریح کرد: در چند دهه اخیر خودروسازان تعیین کننده قیمت و نحوه فروش نبوده و همین موضوع باعث شده تا مدیریت نقدینگی خود و بازار را نداشته و زیان روزافزون را تجربه کنند.

رئیس هیات مدیره گروه بهمن یادآور شد: خودرو سازان تمایل به فروش محصولات خود از طریق بازار سرمایه را دارند و این مهم همچنان با کمک شورای عالی بورس پیگیری می شود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24