Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس 24: گروه صنعتی انتخاب الکترونیک آرمان ، بزرگترین تولید لوازم خانگی در ایران ، با سرمایه اسمی 1 همتی مارکت کپی به ارزش 304 هزار میلیارد تومان داشته و از این حیث ، رتبه نخست را در بین شرکت های فعال در صنعت از آن خود کرده است.

این سهم «انتخاب» شماست!

بورس24 : گروه صنعتی انتخاب الکترونیک آرمان ، بزرگترین تولید لوازم خانگی در ایران ، با سرمایه اسمی 1 همتی مارکت کپی به ارزش 304 هزار میلیارد تومان داشته و از این حیث ، رتبه نخست را در بین شرکت های فعال در صنعت از آن خود کرده است. در ابتدای اسفند 1401 معاملات سهام شرکت در بازار اول فرابورس در قیمت 1.680 تومان آغاز شد و طی یک رالی صعودی پر قدرت با ثبت تقریبا 140% بازدهی به 3.700 تومان رسید.

سرمایه گذاری های هوشمندانه تیم مدیریتی این پرچم دار صنعت لوازم خانگی در گذر زمان سبب شده است که هم اکنون گسترده ترین زنجیره ارزش غرب آسیا متعلق به این گروه باشد. چنین دستاوردی ثمره به کارگیری و تخصیص بهینه و اقتصادی منابع مالی واحد تجاری بوده و ماحصل این اقدام شایسته آن است که بر خلاف بسیاری از واحد های تولیدی ، 100% مواد اولیه مورد نیاز مجتمع های تولیدی این شرکت توسط واحد های زیرمجموعه تامین می شود ؛ به گونه ای که از تهیه و تولید مواد اولیه تا فروش محصول نهایی تماما در داخل مجموعه انجام می شود. بر اساس جدید ترین گزارشات ، تقریبا 28 میلیون قطعه وارداتی توسط متخصصان این گروه داخلی سازی شده است و این امر تاثیر شگرفی بر کنترل و کاهش بهای تمام شده محصولات تولیدی داشته است.

به عنوان مثال ، قطعات پلاستیکی و لاستیکی مورد نیاز تمام مجتمع های تولیدی گروه انتخاب الکترونیک آرمان توسط شرکت حائر پلاست تامین می شود. با سرمایه گذاری هوشمندانه منابع مالی در زنجیره ارزش داخلی ، طرح توسعه تولید قطعات پلاستیکی و لاستیکی در این شرکت در ابتدای بهمن 1399 کلید خورده و پیش بینی می شود که در مهر ماه دوره جاری به بهره برداری برسد. نکته بسیار مهم که در حقیقت وجه تمایز این طرح توسعه محسوب می شود آن است که مدیریت شرکت با زیرکی تمام ،  90% منابع مالی این طرح را از محل تسهیلات بانکی تامین کرده ، رویدادی که در محیط های اقتصادی متورم بسیار مثبت تلقی شده و باعث افزایش قابل توجه راندمان کلی پروژه می شود ؛ چرا که با گذر زمان و در نظر گرفتن تورم کشور ( میانگین 50% ) ، نرخ بهره موثر وام های تزریق شده به سازمان بسیار ناچیز خواهد بود. دوره بازگشت سرمایه ( Payback period ) این طرح توسعه زیر دو سال بوده و ارزش فعلی خالص (  Net Present Value ) آن نیز مثبت محاسبه شده که گویای صرفه اقتصادی این پروژه است.

خبر خوش برای سهامداران این پیشرو صنعت لوازم خانگی آن است که با هدف افزایش تناژ فروش و در نتیجه افزایش سهم بازار ( Market Share ) ، طرح تکمیل و توسعه خط تولید یخچال نیز در دستور کار مدیریت است.

شایان ذکر است که تیم مدیریتی این طلایه دار صنعت لوازم خانگی فضای متورم فعلی اقتصاد کشور را فرصتی طلایی به منظور تزریق منابع ارزان قیمت به ساختار مالی سازمان برشمرده و در مدت زمان 9 ماهه منتهی به بهار 1402 ، 2.74 هزار میلیارد تومان تسهیلات از سیستم بانکی دریافت کرده است. نرخ بهره اسمی این تسهیلات 18% بوده ؛ منتهی با گذر زمان و احتساب تورم میانگین 50% ، نرخ بهره موثر تسهیلات بسیار کمتر خواهد بود ؛ مقایسه ای که دریافت تسهیلات و به کارگیری آن در عملیات اصلی را بسیار جذاب می کند.

بررسی صورت جریان وجوه نقد این غول لوازم خانگی گویای به کارگیری و گردش کاملا کارآمد و بهینه وجوه نقد در داخل مجموعه است. نخست آنکه فرآیند مدیریت نقدینگی (Liquidity  ) در واحد تجاری بهبود قابل ملاحظه ای داشته و این مهم از رشد سنگین وجوه نقد عملیاتی  ( CGFO ) که حیاتی ترین فاکتور بقا و توسعه فعالیت های بیزینس بوده قابل برداشت است. در انتهای خرداد 1402 سرفصل خالص وجوه نقد عملیاتی 2.2 هزار میلیارد تومان گزارش شده که نسبت به مقطع مقایسه ای ، تقریبا 700 میلیارد تومان افزایش را نشان می دهد. چنین رشد چشمگیری نه تنها پایه های مالی بیزینس را تقویت کرده و ریسک مالی عملیات را کاهش می دهد ، بلکه اثر بسیار مثبتی بر توانایی مدیریت در کنترل بهترعملیات جاری و هم چنین پیشبرد طرح های توسعه در شرکت اصلی و واحد های زیرمجموعه خواهد داشت.

مدیریت واحد تجاری اهمیت بسیار بالایی برای دارایی های ثابت مجموعه قائل است و تجهیزات خطوط تولیدی شرکت جز به روز ترین و پیشرفته ترین دارایی هایی بوده که در شرکت های تراز اول دنیا یافت می شود. این مزیت رقابتی مهم ثمره تخصیص بهینه منابع مالی و سرمایه گذاری مداوم در دارایی های ثابت است. در دوره 9 ماهه منتهی به خرداد 1401 ، علاوه بر بهبود چشمگیر وضعیت نقدینگی ، طی اقدامی شایسته مبلغ 217 میلیارد تومان ، معادل 36% سود خالص دوره 9 ماهه ، با هدف تحصیل دارایی های ثابت جدید سرمایه گذاری شده است. همانطور که میدانید ، دارایی های ثابت ، قلب تپنده هر بیزینسی بوده و با به کارگیری هدفمند منابع مالی ، یعنی سوق دادن سود خالص و سایرجریانات نقدی به سمت این دارایی ها ، نه تنها ریسک عملیاتی بیزینس بر طرف خواهد شد ، بلکه با گذر زمان ، پایه و اساس فعالیت های اصلی بیزینس مستحکم شده و به دنبال آن قدرت سود سازی بیزینس افزایش خواهد یافت که در نهایت منجر رشد مداوم ارزش شرکت و ثروت سهامداران خواهد شد.

بررسی گزارش عملکرد 10 ماهه شرکت تغییرات بنیادی مثبتی را نشان می دهد.  در این مدت ، در خطوط تولیدی این یکه تاز صنعت لوازم خانگی مجموعا 408 هزار تن محصول تولید شده که نسبت به مقطع مقایسه ای ، 45% افزایش را نشان می دهد.  همچنین تناژ فروش محصولات نیز 410 هزار تن گزارش شده که از رشد 43% نسبت به مقطع مشابه حکایت دارد.  لازم به ذکر است که محصولات برودتی در این مدت 9 ماهه به نرخ میانگین 22.6 میلیون تومان  به ازای هر دستگاه معامله شده ؛ در حالیکه نرخ مدت مقایسه ای 17.7 میلیون تومان ذکر شده است ؛ بنابراین نرخ فروش محصولات شرکت به طور میانگین 28% افزایش یافته است. در نظر داشته باشید که هر دستگاه از این محصولات در تیر ماه 1402 ، به نرخ  25.6 میلیون تومان معامله شده است.
به طبع تغییرات مثبت بنیادی در تناژ تولید ، فروش و نرخ فروش محصولات اصلی ، ارزش تجمیعی درآمد های واحد تجاری در مدت 10 ماهه منتهی به تیر ماه 1402 بالغ بر 9.88 هزار میلیارد تومان گزارش شده که نسبت به مقطع مشابه ، حاکی از رشد سنگین 4.58 همتی ( افزایش 86% )  است.  در تیر ماه مبلغ  1.83 هزار میلیارد تومان درآمد شناسایی شده است ، رقمی که به نسبت ماه مقایسه ای ، جهش سنگین 93% را نشان می دهد. درآمد تیر ماه 1401 ، 950 میلیارد بوده و ظرف یک سال گذشته،  با رشد چشمگیر 882 میلیاردی به 1.83همت رسیده است ( رشدی تقریبا 2 برابر نرخ تورم ).
ث

همراهی و همدلی با مردم  بی نتیجه نخواهد ماند ، چه به لحاظ مالی و چه از نظرمعنوی. گروه انتخاب نیز با درک شرایط نابسامان اوضاع اقتصادی کشور ، در راستای اجرای مسئولیت های اجتماعی خود (  Corporate Social Responsibility ) ، طرح تعمیرات رایگان لوازم خانگی خانواده های کم بضاعت را اجرایی کرده و تکنسین های شرکت می توانند در صورت صلاحدید ، هزینه ای بابت تعمیرات از این خانواده دریاف نکنند. سوای از اجر معنوی این اقدام شایسته ، این طرح همانند تبلیغات خانه به خانه بوده و با گذر زمان ، بر محبوبیت اجتماعی این هلدینگ آینده دار تاثیر بسیار مثبتی خواهد داشت.

در تاریخ نگارش این مقاله اهم اطلاعات تابلوی سهم به شرح زیر است:

قیمت پایانی : 30.450 ریال    
ارزش بازار : 304.500 میلیارد
نسبت p/e : 8.98
نسبت  p/e گروه : 9.75
نسبت p/s : 1.98

نمودار قیمت سهم نیز به شرح زیر تحلیل شده است:

در حال حاضر ، نمودار سهم درگیر خط روند نزولی کوتاه مدت خود بوده و این خط بارها به آن واکنش مانع حرکت رو به بالای سهم شده است. واکنش چند باره به این خط ، گویای اهمیت بالای آن بوده و شکست پرقدرت این خط روند ، سیگنال مثبتی بسیار قوی از سوی معامله گران تلقی خواهد شد. سهم بار ها به منطقه حمایتی 2700 – 2600 تومان واکنش مثبت نشان داده و نفوذ سهم به زیر این منطقه بعید به نظر می رسد. در صورت شکست خط روند ، حرکت سهم تا سقف قبلی ، یعنی منطقه 3600 تومان دور از ذهن نخواهد بود.
صض

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24