Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بازار را در حالی پیش می‌بریم که تردید نوسانات نرخ ارز هم به شک‌های او اضافه شده و همین مساله کار را سخت‌تر از گذشته کرده است. با توجه به فضای بی‌خبری در کدال، تمام تمرکز بازار معطوف به اخبار سیاسی، نوسانات دلار و تا حدودی نرخ خوراک پتروشیمی‌ها شده و لذا شرایط برای چرخش یکباره به شدت دشوار و عملا ناشدنی است.

پیش‌بینی وضعیت بورس 23 مرداد 1402

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات سومین روز کاری هفته می‌رویم که مطابق با انتظار بازار روز گذشته هم تعریف چندانی نداشت. هر چند که در نیمه مربیان به کمک تحرکات مثبت در پالایشی‌ها، تا حدودی از فشار عرضه کاسته شد و در همین راستا شاخص کل، بخشی از افت روزانه خود را پس گرفت و کاهش اندکی به کار خود خاتمه داد. جالب است که این روزها بازار به هر اتفاقی واکنش منفی نشان می‌دهد. از تحولات ارزی (افت و خیز دلار) گرفته تا افزایش و کاهش ریسک‌های سیاسی، اخبار خوراک پتروشیمی، نوسانات کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی و افزایش سرمایه بانکها و شاید حادثه چاه‌چراغ ! در واقع به شرایطی رسیده‌ایم که هر اخباری به دلیل مرگ تدریجی اعتماد عمومی و نبود جریان پول، به شکل منفی تعبیر می‌شود و این فضا نتیجه هنرمندی‌های دولت و سیاستگذار است که بازار را به چنین روزی انداخته است.

البته برخی هم افت روزهای اخیر را به قرار گرفتن در زمان سالگرد ریزش بازار سال 99 ربط می‌دهند. متاسفانه دولت قبل با بی‌تدبیری، تمامِ ظرفیت ایجاد شده در اقتصاد را سوخت کرد و دولت فعلی هم که با شعار انتخاباتی حمایت از بازار و عدم دست‌درازی به جیب شرکتها سرکار آمده بود، دقیقا رفتار معکوس شعارها را در پیش گرفت و علاوه بر کشیدن زیر پای بازار، تا کتف در جیب شرکت‌ها رفته و جیب سهامداران را زده است. این رفتارها نشان می‌دهد که دولت‌ها هرگز از رفتارهای گذشتگان درس نگرفته و همه آنها یک مسیر مشخص را طی می‌کنند !!

طی روزهای اخیر بارها درخصوص نیاز بازار به شوک‌ درمانی بحث شد. اما متاسفانه هیچ تلاشی صورت نگرفت تا عملا بازار وارد مسیر فرسایش شود. می‌خواستیم درخصوص ارائه یک بسته حمایتی از سوی دولت در راستای حمایت از بازار بحث کنیم اما گویا دولت از این شرایط راضی است و اتفاقا تمام اتفاقات تلخ اخیر در راستای قرار دادن بازار در همین مسیر بوده است !! بازار را در حالی پیش می‌بریم که تردید نوسانات نرخ ارز هم به شک‌های او اضافه شده و همین مساله کار را سخت‌تر از گذشته کرده است. با توجه به فضای بی‌خبری در کدال، تمام تمرکز بازار معطوف به اخبار سیاسی، نوسانات دلار و تا حدودی نرخ خوراک پتروشیمی‌ها شده و لذا شرایط برای چرخش یکباره به شدت دشوار و عملا ناشدنی است.

اما حالا که بحث دلار و جریانات سیاسی و بین‌المللی مطرح شد، شاید بد نباشد تحلیلی از فضای اقتصادی و سیاسی فعلی و سناریوهای احتمالی پیش رو داشته باشیم. برخی معتقدند تبادل زندانیان سیاسی و آزادسازی دلارهای مسدود شده در کُره که البته یک میلیارد دلار آن بنا به‌دلایلی سوخت شده، مقدمه‌ مذاکرات آتی و کاهش ریسک برای اقتصاد و کشور است. با چنین سناریویی عملا کلیه بازارها به ویژه بازارهای با خاصیت سفته‌بازی به رکود قرار خواهند گرفت و البته شاید فضای بورس پس از خاتمه یافتن این افت عجیب و غریب، به سمت ثبات و آرامش برود. اما اگر خبری از ادامه مذاکرات نباشد، طبیعتا یک فضای موقت برای کاهش انتظارات تورمی و کنترل نرخ ارز ایجاد شده و از چهره دولت فعلی بعید می‌دانیم که موفقیت خاصی در این حوزه آن هم با توجه به سیاست‌های اقتصادی فعلی بدست آورد. بنابراین سیگنال‌های سیاسی روزهای پیش رو و همپنین اظهارات طرفین از اهمیت بالایی برخودار خواهد بود.

نکته دیگر که شاید ذهن برخی از اهالی بازار را درگیر کرده باشد، این است که 6 میلیارد دلار آزاد شده چه اثراتی بر اقتصاد دارد ؟ همه می‌دانیم که این پول صرفاً صرف واردات غذا و دارو تحت نظارت آمریکا خواهد شد. مبلغ مذکور را اگر با دلار نیمای نزدیک به 30 هزار تومانی تسعیر کنیم به رقم ریالی ...

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24