Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس 24: مدیریت سرمایه گذاری امید از بزرگترین هلدینگ های سرمایه گذاری در کشور بوده که با سرمایه اسمی 9.69 همتی ، مارکت کپی به ارزش 1.352.927 میلیارد داشته و از این حیث پس از شستا در بالاترین جایگاه صنعت ایستاده است.

نتیجه شناسایی پروژه های پربازده در «وامید» ؛ ایجاد 17 برابر ارزش افزوده

بورس24 : مدیریت سرمایه گذاری امید از بزرگترین هلدینگ های سرمایه گذاری در کشور بوده که با سرمایه اسمی 9.69 همتی ، مارکت کپی به ارزش 1.352.927 میلیارد داشته و از این حیث پس از شستا در بالاترین جایگاه صنعت ایستاده است.

در حدود 59% از سهام این غول سرمایه گذاری در اختیار نخستین بانک ایرانی ، یعنی بانک سپه بوده ؛ فلذا بانک در تعریف استراتژی های مالی و عملیاتی شرکت نقش بسیار حیاتی دارد. شایان ذکر است که مدیریت واحد تجاری به تازگی پیشنهاد افزایش 16.3 هزار میلیاردی سرمایه از محل سود انباشته و مطالبات حال شده سهامداران را به حسابرس قانونی ارائه کرده است.

در انتهای فروردین 1402 ، حساب سود انباشته در وضعیت بسیار مطلوبی بوده و مانده قابل توجه 23.9 هزار میلیاردی دارد. در صورت موافقت مجمع با طرح افزایش سرمایه ، تیم مدیریتی واحد تجاری به اهداف تعیین شده در خصوص اصلاح ساختار مالی و نسبت های کفایت سرمایه ، توسعه عملیات جاری و بهبود وضعیت نقدینگی و تامین منابع مورد نیاز جهت مشارکت در افزایش سرمایه شرکت های زیر مجموعه ، جلوگیری از خروج منابع نقدی در قالب سود تقسیمی و بهره مندی از معافیت نرخ صفر مالیاتی خواهد رسید و از همه مهم تر ، با تزریق این منابع به عملیات اصلی و سرمایه گذاری آن ها در پروژه های مولد ، نه تنها ارزش پولی ثروت سهامدارن حفظ خواهد شد ؛ بلکه ثبات و بقای بیزینس نیز تضمین خواهد شد.  

بررسی صورت های مالی این واحد موفق بورسی از رشد و توسعه مداوم نتایج مالی و عملیاتی فعالیت های اصلی بیزینس حکایت دارد که مبین تخصص بالای تیم مدیریتی در شناسایی پروژه های پربازده و تخصیص کارآمد منابع به این طرح ها است. برای نمونه در گزارش تیر ماه 1402 ، بهای تمام شده سرمایه گذاری های بورسی شرکت 21.1 همت گزارش شده که با در نظر گرفتن ارزش بازار این سرمایه گذاری ها ( 198.5 همت ) ، در می یابیم که در این مدت ،  ارزش افزوده ای معادل 177 هزار میلیارد تومان از محل سرمایه گذاری ها در دل شرکت ایجاد شده است و این دستاورد عملیاتی بزرگ از بینش صحیح اقتصادی و عملیاتی تیم مدیریتی در انتخاب پروژه های مستعد رشد حکایت دارد.

چنین آمار و ارقام موفقی خیال سهامداران را از بابت اصلی ترین موضوع یعنی مدیریت دارایی ها و نحوه به کارگیری سرمایه هایشان راحت کرده و نگرانی از بابت سودآوری پروژه های آتی برایشان باقی نگذاشته است. برای نمونه از منظر سود عملیاتی ، این هلدینگ سرمایه گذاری کارنامه بسیار درخشانی داشته و ظرف 4 سال گذشته ، این شاخص عملکردی مهم روند صعودی قوی را از خود به نمایش گذاشته  و از 3.5 همت در سال 1398 به 18.5 هزار میلیارد تومان در دوره 1401 رسیده که بیانگر رشدی بیش از 5 برابر است. 

ن

این یکه تاز صنعت سرمایه گذاری حضور قدرتمندی در حوزه استخراج کانه های فلزی داشته و بخش اعظم منابع بورسی ، در حدود 73% معادل 15.4 هزار میلیارد تومان ، در سه پرچمدار این حوزه یعنی سنگ آهن گل گهر ، معدنی صنعتی چادرملو و سنگ آهن گهر زمین سرمایه گذاری شده است.

سرمایه گذاری 10 همتی در این صنعت ، ارزش افزوده ای باورنکردنی معادل 129 هزار میلیارد تومان به همراه داشته است ، آماری که در تعداد انگشت شماری از واحد های فعال در صنعت قادر به مشاهده آن هستید. جزییات این سرمایه گذاری ها به شرح زیر است: ( لازم به ذکر اس که مبلغ 1.85 همت به تحصیل حق تقدم کگل و 3.12 همت نیز به تحصیل حق تقدم کچاد تخصیص داده شده که در جدول ذکر نشده است ).

م
این غول سرمایه گذاری در صنعت سیمان نیز نقش پررنگی دارد و سرمایه گذاری 511 میلیاردی در واحد های بورسی ، ارزش افزوده ای معادل 7.6 هزار میلیارد تومان برای سهامداران به همراه داشته است. خبر خوب برای سهامداران آن است که بر اساس اخبار رسیده به رسانه بورس24 ، تیم مدیریتی شرکت راه اندازی یک هلدینگ سیمانی با هدف تمرکز و نفوذ بیشتر بر این صنعت پر پتانسیل ، کسب بازدهی به مراتب بیشتر از مقادیر فعلی برای سهامداران و تنوع بخشی و در نتیجه کاهش ریسک عملیاتی پرتفوی شرکت را که ثبات و تداوم فعالیت های عملیاتی واحد تجاری را در سال های آتی تضمین می کند ، تصویب کرده است.

آمار و ارقام مربوط به سرمایه گذاری های فعلی شرکت در صنعت سیمان به شرح زیر است:

ن

در انتهای تیر ماه 1402 ، بهای تمام شده سرمایه گذاری های غیر بورسی این غول سرمایه گذاری 7.5 هزار میلیارد تومان محاسبه شده است. از جمله سرمایه گذاری های غیربورسی قابل توجه می توان به مالکیت 100% سهام شرکت پتروامید آسیا اشاره کرد. این واحد غیربورسی حضور فعالی در حوزه نفت ، گاز ، پتروشیمی و برق داشته و در زمینه توسعه میادین نفت و گاز و مخازن ذخیره سازی ، احداث نیروگاه برق ، خرید ، فروش و اجاره تجهیزات صنایع مذکور و ... حرف های زیادی برای گفتن داشته و در کارنامه عملیاتی آن پروژه های بزرگی نظیر احداث مخازن ذخیر سازی نفت خام به ظرفیت 10 میلیون بشکه در بندر گناوه و بندر جاسک ، اجرای فاز سوم توسعه میدان نفتی دارخویین و ... به چشم می خورد.

ارزش سرمایه گذاری اولیه در پتروامید آسیا 800 میلیارد تومان گزارش شده و به تازگی مبلغ 3.2 هزار میلیارد تومان به افزایش سرمایه این واحد تجاری تخصیص داده شده است ، فلذا در حدود 53% از منابع غیر بورسی گروه امید در این شرکت خوش آتیه سرمایه گذاری شده است. تیم مدیریتی هلدینگ امید در نظر دارد که خیز جدی خود را برای ورود به زنجیره پایین دستی صنعت پتروشیمی از طریق تبدیل شرکت پتروامید آسیا به هلدینگ نفت ، گاز و پتروشیمی اجرایی کند ؛ چرا که در حال حاضر ظرفیت های مناسبی در صنایع پایین دستی وجود داشته و محصولات این حوزه پیشران اقتصاد تقاضای بالایی در بازار دارد. از سوی دیگر این بازوی عملیاتی پرپتانسیل یعنی پتروامید آسیا در صنایع میان دستی نفت نقش پررنگی داشته و قرارداد های ارزی فوق العاده ای نیز در سبد درآمدی شرکت مشاهده می شود ، اما به دلیل آنکه حیطه فعالیت های شرکت به  زنجیره های پایین دستی نفت گاز و پتروشیمی کشیده نشده ؛ زنجیره ارزش شرکت ناقص مانده است. تیم مدیریتی امید در نظر دارد با سرمایه گذاری هوشمندانه و تخصیص کارآمد منابع به پروژه های اقتصادی و پربازده در این مسیر ، از طریق تکمیل این حلقه ناقص (زنجیره پایین دستی صنعت پتروشیمی )  و تبدیل پتروامید آسیا به یکی از غول های پتروشیمی منطقه ، نقش خود را در این صنعت پر پتانسیل پررنگ تر کند که این امرعلاوه بر متنوع سازی پرتفوی ، منفعت قابل توجهی را نیز نصیب سهامداران خواهد کرد.

در تاریخ نگارش این مقاله اهم اطلاعات تابلوی سهم به شرح زیر است:

قیمت پایانی : 13.930 ریال    
ارزش بازار : 1.350.927میلیارد
نسبت p/e : 7.37
نسبت  p/e گروه : 7.13

نمودار قیمت سهم نیز به شرح زیر تحلیل شده است:

سهم پس از یک رالی صعودی پرقدرت 80% ، وارد فاز اصلاحی شده و هم اکنون به منطقه حمایتی بسیار مهمی رسیده است. این منطقه از تلاقی مقاومت های قبلی ، خط روند میان مدت ، سطح 50% فیبو ناچی و میانگین متحرک 50% تشکیل شده ؛ بنابراین وضعیت سهم به لحاظ تکنیکالی مساعد بوده به احتمال بسیار زیاد ، گاو ها از این فرصت کم ریسک سرمایه گذاری برای ورود پله ای به سهم استفاده خواهند کرد ، به خصوص آنکه تایید های فاندامنتالی بسیار مثبتی نیز پیرامون فعالیت های شرکت اصلی و زیرمجموعه ها به گوش می رسد. در صورت حرکت رو به بالا ، سقف نمودار یعنی محدوده 1800 تومان به عنوان نخستین مقاومت قیمتی در نظر گرفته می شود.

ن

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24