Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

پرویزیان گفت: با توجه به ارزیابی نشدن بیشتر اموال در افزایش سرمایه سال 99، این مهم نزد بانک مرکزی مطرح و مقدمات اجرای آن  برای سال جاری فراهم خواهد شد.

«وپارس» به دنبال تجدید ارزیابی دارایی ها

بورس24 : کوروش پرویزیان مدیرعامل بانک پارسیان با اشاره به چگونگی رسیدن وپارس به نسبت کفایت سرمایه 8 درصدی به بورس24 اظهار داشت: در این خصوص نیازمند به افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی املاک بوده و با توجه اینکه در سال 99 بسیاری از املاک تجدید ارزیابی نشده اند،  این مهم در قالب درخواست و برنامه ای به بانک مرکزی ارائه شد به طوری که با دریافت مجوز، وپارس در سال جاری افزایش سرمایه ای از محل تجدید ارزیابی املاک و دارایی ها خواهد داشت.

وی واگذاری دارایی و خروج از بنگاه داری را جزو چند برنامه ای دانست که همزمان در وپارس اجرایی می شود و تاکید کرد: در این خصوص نیز تمامی تکالیف قوانین قانونی توسط بانک پارسیان انجام شده و هم اکنون برخی از دارایی ها امکان انتشار اوراق انتشار توکن را دارند.

پرویزیان با اشاره بر اینکه برخی از دارایی ها بعد از تبدیل شدن به سرمایه در طرح های جدید وارد و جایگزین می شوند افزود: تبدیل شدن وپارس به بانک تجاری توسعه ای از اهدافی به شمار می رود که در سال جاری دنبال خواهد شد.

وی ادامه داد: حضور در اجرای طرح های سودآور، ارزشمند با رویکرد ملی و مشارکت سهامداران عمده در اولویت قرار دارد.

مدیرعامل بانک پارسیان با ذکر مثالی گفت: وپارس با همین هدف به طرح های اپال و فولاد سبزوار وارد شد که پس از اتمام و رسیدن به بهره برداری، آنها را عرضه کرد.

پرویزیان خبر داد: بانک پارسیان یک سری دارایی دیگر دارد که در چند سال‌ اخیر ایجاد شده و نیازمند صرف زمان برای  اتمام و بهره برداری است. این طرح ها از منظر اقتصادی، مطلوب، سودآور و با دارایی ارزش افزوده بالا به شمار می روند. به عنوان مثال مهر پترو کیمیا هم اکنون ۳۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به محض رسیدن به نتیجه نهایی، عرضه خواهد شد.

یادآور می شود؛ نسبت کفایت سرمایه شاخصی کلیدی در تحلیل وضعیت بانک‌ها و موسسات اعتباری است که نشان می‌دهد دارایی بانک تا چه حد در سبد مناسب سرمایه‌گذاری شده و از نظر ریسک و به کارگیری سرمایه در دارایی‌های مختلف از وضعیت مناسبی برخوردار است.

اما این  نسبت نزد بانک های ایرانی در بدترین شرایط و رتبه قرار دارد و از آنجایی که نسبت کفایت سرمایه بانک‌های کشور نباید کمتر از ۸درصد باشد، اما با نگاهی به صورت های مالی بانک ها درخواهیم یافت؛ تنها تعداد اندکی ازآنها کفایت سرمایه مثبت دارند که به 5 درصد نیز نرسیده اند.

در این میان نیز بانک پارسیان بهمن ماه سال ۱۴۰۱ با ارسال دو اطلاعیه جداگانه به سازمان بورس و اوراق بهادار و انتشار در کدال، اعلام کرد؛ قصد دارد تمامی سهام خود را در دو گروه بزرگ وابسته به این بانک یعنی شرکت گروه مالی پارسیان (سی میلیارد سهم) و همچنین شرکت گروه داده پردازی پارسیان (۱،۹۹۹،۸۳۳،۳۳۲) از طریق مزایده واگذار کند، که یکی از مهمترین دلایل انتشار این اطلاعیه ها کفایت سرمایه منفی( زیر ۷ درصد) این بانک و ناترازی بالا در نسبت سرمایه به تعهدات آن به شمار می رفت.

به همین منظور است که پرویزیان تاکید کرد: وپارس در سال جاری و به منظور دستیابی به نسبت کفایت سرمایه ۸ درصدی و رعایت الزامات بانک مرکزی، در برنامه‌های آتی افزایش سرمایه ای را مد نظر قرار داده که شامل

 الف)افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌های بانک

ب) انتشار اوراق قابل تبدیل به سهم

 ج)ایجاد مطالبات از سهامداران بانک و استفاده از آن به عنوان افزایش سرمایه

د) افزایش سرمایه از طریق سلب حق تقدم از سهامداران می شود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24