Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس 24: نفت ایرانول با قابلیت تولید بیش از 100 نوع محصول از بازیگران اصلی بازار روغن های موتور و صنعتی در ایران بوده که با سرمایه اسمی 200 میلیاردی ، مارکت کپی به ارزش 162 هزار میلیارد تومان دارد.

تامین مالی حرفه ای در ایرانول

بورس24 : نفت ایرانول با قابلیت تولید بیش از 100 نوع محصول از بازیگران اصلی بازار روغن های موتور و صنعتی در ایران بوده که با سرمایه اسمی 200 میلیاردی ، مارکت کپی به ارزش 16 همت دارد. محصولات با کیفیت شرکت از در بازار داخل عمدتا از طریق نمایندگی ها و پخش توزیع مویرگی به دست مصرف کنندگان رسیده و در خصوص بازار صادراتی نیز فرآیند فروش توسط واسطه های بین المللی انجام می شود ؛ هر چند مدیریت شرکت حذف واسطه ها و فروش مستقیم را در دستور کار خود قرار داده است.

گفتنی است که از آنجایی که این غول روغنی تنها تولید کننده روغن پایه سنگین برایت استاک در کشور بوده ، فلذا بازار این محصول به طور کاملا انحصاری در اختیار شرکت بوده و این امر برگ برنده ای استراتژیک شرکت محسوب می شود. از دیگر مزیت های رقابتی این مجموعه نسبت به رقبای خود می توان به فضای بالای انبارش محصولات نهایی در پایانه صادرات و واردات بندر امام و تولید محصول نهایی در پالایشگاه روغن سازی آبادان اشاره کرد.

مدیریت این غول روغنی در بودجه عملیاتی دوره 1402 با فرض تولید و فروش 620 هزرا مترمکعب روغن ، 19.1 هزار میلیارد تومان درآمد پیش بینی کرده که با در نظرگرفتن بهای تمام شده 14.3 همتی ، سود ناخالصی معادل 4.83 هزار میلیارد تومان نصیب بیزینس خواهد شد که در صورت عملیاتی شدن ، شاهد جهش سنگین 1.58 همتی سود ناخالص خواهیم بود. روغن های پایه ، بنزینی ، صنعتی ، دیزلی ، فرآیندی ( اکسترکت ) و اسلاک وکس سهم قابل توجهی در سبد درآمدی شرکت داشته اند و به نوعی محصولات استراتژیک شرکت محسوب می شوند.

بررسی مقدار تولید و فروش محصولات مذکور در مدت 4 ماهه منتهی به تیر 1402 ، خبر از حرکت منظم و روبه جلوی این غول روغنی براساس بودجه پیش بینی شده می دهد. خطوط تولیدی شرکت مطابق برنامه تنظیم شده فعالیت کرده و در نتیجه نیاز بازار به نحو مطلوبی تامین شده است. آمار مقایسه ای عملکرد واقعی و بودجه شده به شرح زیر تنظیم شده است:

ن

آنالیز مقدار تولید محصولات اصلی :

ا

آنالیز مقدار فروش محصولات اصلی :

ن

شایان ذکر است که عملکرد 4 ماهه این یکه تاز صنعت روانکار به شناسایی 4.14 هزار میلیارد تومان درآمد ختم شده که بخش اعظم آن ( 74% معادل 3.06 همت ) در بازار داخلی و مابقی ( 26% معادل 1.08 همت ) در بازارهای صادراتی حاصل شده است.

در تیر ماه 1402 ، از محل فروش 55.200 مترمکعب روغن ، 1.36 هزار میلیارد تومان درآمد عاید شرکت شده که نسبت به مقطع مقایسه ای از رشد 80 میلیاردی درآمد ها در سایه افزایش 10% تناژ فروش حکایت دارد.
تحلیل حساسیت سود هر سهم دوره 1402 به شرح زیر ارائه شده است:

در این تحلیل نرخ ارز 36.000 تومان ،  روغن پایه صادراتی به عنوان محصول اصلی ( نرخ به دلار به ازای هر مترمکعب )  و لوبکات به عنوان ماده اولیه اصلی ( نرخ به ریال به ازای هر کیلو ) در نظر گرفته شده است.

ن

ساختار سرمایه ( Capital Structure )  هر شرکتی ارتباط مستقیم و تنگاتنگی با توانایی مالی ( Financial Capability  ) ، ارزش آفرینی ( Value Creation )  و پتانسیل سود آوری ( Potential Profitability  ) آن واحد تجاری داشته و تصویر واضحی از هنر و تخصص تیم مدیریتی مجموعه در نحوه چینش مهمترین رکن هر شرکت یعنی ساختار سرمایه ارائه می دهد. برخلاف بسیاری از واحد های بورسی که به این اصل اساسی توجه ای نداشته و با تصمیات غیرکارشناسی خود بیزینس را در معرض ورشکستگی قرار می دهند ،  مدیریت نفت ایرانول کارنامه درخشانی در این زمینه از خود به جا گذاشته و در انتهای خرداد 1402 ، با توجه به سهم جزئی  37% بدهی ها در فرآیند تامین مالی و سرمایه در گردش مثبت 3.2 هزار میلیاردی ، نه تنها ریسک مالی خاصی پیرامون فعالیت های بیزینس مشاهده نمی شود ؛ بلکه چنین ساختاری از تامین کارآمد و بهینه منابع مالی و عملیاتی حکایت دارد.  برای مثال ، در بهار 1402 ، مدیریت این غول روغنی اقدام به اخذ تسهیلات مالی به مبلغ 170 میلیارد تومان با نرخ بهره 18% کرده است. همانطور که میدانید ، این اقدام بسیار شایسته نشان از دیدگاه اقتصادی درست تیم مدیریتی دارد ، چرا که در شرایط تورمی ، پناه بردن به سیستم بانکی برای تامین مالی فعالیت های عملیاتی بهترین و کم هزینه ترین راهکار بوده و با گذر زمان و مقایسه نرخ تورم محیط اقتصادی و نرخ بهره تسهیلات ، این تصمیم صرفه اقتصادی زیادی نصیب بیزینس خواهد کرد.

سرمایه گذاری نفت و گاز تامین ( تاپیکو ) با مالکیت 49% سهام مجموعه ، سهامدار عمده آن محسوب شده و نقش کلیدی در اتخاذ تصمیمات مالی و عملیاتی بااهمیت دارد. آخرین تغییرات سرمایه شرکت به 6 سال پیش ، یعنی تیرماه 1396 برمی گردد ، زمانی که از محل آورده نقدی سهامداران و مطالبات حال شده ، سرمایه واحد تجاری به میزان 100% افزایش یافت. بر اساس اطلاعات مندرج در گزارش فصل بهار 1402 ، حساب سود انباشته واحد تجاری مانده ای معادل 3.3 هزار میلیارد تومان داشته که از پتانسیل بالای افزایش سرمایه از این محل خبر می دهد. در صورت انجام این کار و تزریق منابع انباشته شده به عملیات جاری و یا سرمایه گذاری اقتصادی در طرح های توسعه سود آور ، نه تنها موتور سود سازی بیزینس نفسی تازه خواهد گرفت ؛ بلکه ثبات و بقای فعالیت های عملیاتی شرکت در سال های آتی تضمین خواهد شد. علاوه بر آن ، ریسک کاهش ارزش پولی این ثروت نهفته در دل شرکت نیز از بین رفته و با هدایت درست آن ، در گذر زمان شاهد افزایش حجم فعالیت ها ، تراکنش ها و در نتیجه ارزش شرکت خواهیم بود. شایان ذکر است که استفاده از این شیوه افزایش سرمایه به قدرت نقدینگی بیزینس نیز کمک قابل توجهی خواهد کرد ، چرا که بر اساس قانون ، افزایش سرمایه از محل سود انباشته شرکت را در لیست شرکت های مشمول نرخ صفر مالیاتی قرار می دهد ؛ فلذا این امر صرفه جویی مالیاتی قابل ملاحظه ای به همراه خواهد داشت و از خروج نقدینگی جلوگیری خواهد کرد.

در تاریخ نگارش این مقاله اهم اطلاعات تابلوی سهم به شرح زیر است:

قیمت پایانی : 80.800 ریال    
ارزش بازار : 161.600 میلیارد
نسبت p/e : 5.48
نسبت  p/e گروه : 5.11
نسبت p/s : 1.27

نمودار قیمت سهم نیز به شرح زیر تحلیل شده است:

نمودار سهم پس از حرکت صعودی 150% اخیر خود در حال استراحت بوده و به منطقه حمایتی معتبری رسیده که از محل تلاقی خط ورند میان مدت ، میانگین متحرک بلندمدت 100 روزه و فیبو 38% موج اصلی تشکیل شده است ؛ فلذا به لحاظ تکنیکالی احتمال پایان فاز استراحتی سهم بالا ارزیابی می شود.

در سناریو صعودی ، مقاومت روانی 10.000 تومان که سقف قیمتی گذشته چارت است ، سد مستحکم بر سر راه قیمت در نظر گرفته می شود.

ن

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24