Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

ذوب آهن اصفهان برای بهبود شرایط موجود به طور حتم محصولات با ارزش افزوده بالا تولید می‌کند و در گامی دیگر برای اصلاح ساختار، افزایش سرمایه را در دستور کار قرار داده است.

تجدید ارزیابی زمین های ذوب آهن در دستور کار قرار گرفت/ راه اندازی کوره پاتیلی تا پایان سال

بورس24 : در گفت و گو با مدیر عامل شرکت ذوب آهن اصفهان در خصوص عملکرد و برنامه های این شرکت سوالاتی مطرح شد. این شرکت برای بهبود شرایط موجود به طور حتم محصولات با ارزش افزوده بالا تولید می‌کند و در گامی دیگر برای اصلاح ساختار، افزایش سرمایه را در دستور کار قرار داده است.

مهدی کوهی مدیر عامل شرکت ذوب آهن اصفهان  با اشاره به اقدامات آتی شرکت در بخش تولید و ورود به محصولات با ارزش افزوده بالاتر به خبرنگار بورس24 گفت: مجمع ذوب آهن  در تیر ماه سال جاری برگزار شد و برنامه‌های مهم و اقدامات اصلاحی و بهینه به منظور اصلاح ساختار مالی شرکت اعلام شد. در مدت ۳ ماهه نخست سال تلاش‌مان بر این بود که بخشی از تولید را به محصولات ارزش افزا، محصولات با ارزش افزوده بالا و تولید ریل اختصاص دهیم. خوشبختانه در این راستا موافقت‌هایی داشته‌ایم و امیدواریم تا پایان سال،  بتوانیم به کمک همکاران محصولات ارزش افزا را به ۴۰ درصد تولید‌مان برسانیم.

بال‌پهن های جدید تا پایان سال روانه بازار می‌شوند

وی گفت: از آنجایی که ذوب آهن همیشه شناسنامه صنعت فولاد کشور بوده است ، تولیدات شرکت از تیر آهن و کلاف مورد نیاز صنعت ساختمان است، که در کشور امکان  تولید آن‌ها نبوده است، اما امروز، بسیاری از صنایع همکار فولادی‌مان و حتی کشور‌های همسایه تیرآهن ۱۸ و محصولات عادی را تولید می‌کنند. بر همین اساس،  برنامه اساسی‌ شرکت سرمایه‌گذاری  در تولید محصولات آلیاژی ،  ریل ،  بال‌پهن‌ها و آرک معادن  است. تولید بال‌پهن‌های مدل  H24  انجام شده  و تولید H26,28 و 30 هم تا پایان سال  در دستور کار است  و به بازار عرضه خواهیم کرد.

آرک به صنایع معدنی می فروشیم

مهدی کوهی گفت: همچنین  تولید آرک‌های مورد نیاز معدنی  در برنامه است. سابقا در معادن از آرک‌های چوبی استفاده می‌شد که با رطوبت یا فشار کم مورد صدمه قرار می‌گرفت ، بر همین اساس مهندسین فروش با هماهنگی معدن‌کاران و همکاران ما در حوزه صنایع معدنی تولید و تامین  آرک‌های مورد نیاز‌ معادن را  در دستور کار قرار دادند. این آرک‌ها در صنایع معدنی بتن ریز  زیر زمینی کاربرد دارد ، که هم برای صنایع معدنی و هم برای مترو کلان شهرها مورد نیاز‌ است. بازار یابی و مهندسی‌ فروش را انجام داده‌ایم که خوشبختانه مورد استقبال قرار گرفته است و حتما در سال جاری بخشی از تولیدمان  آرک‌های مورد نیاز صنایع معدنی و مترو کلان شهرها خواهد بود.

ذوب در مسیر تجدید ارزیابی

مدیر عامل شرکت ذوب آهن با بیان اینکه اصلاح ساختار برای کمک به شرکت با افزایش سرمایه حاصل می شود گفت: استراتژی مهم شرکت اصلاح ساختار مالی است که با افزایش سرمایه از هر محلی انجام خواهد شد. همچنین تجدید ارزیابی دارایی‌ها  مشخصا از محل زمین  در دستور کار است.

مشتری ریل ذوب آهن کیست؟

مدیر عامل ذوب آهن اصفهان تصریح کرد: در خصوص ریل راه آهن ۱۴۵ هزار تن ریل مورد نیاز راه آهن جمهوری اسلامی تولید شده ، ۲۰ هزار تن مانده قرارداد‌مان است که آن هم تا پایان سال تحویل خواهیم داد. به طور مشخص در حال حاضر،مسیرهای تبریز به اردبیل، تبریز میانه، میانه به اردبیل رشت، انزلی آستارا  پروژه‌ای است که راه آهن جمهوری اسلامی در برنامه‌های توسعه‌ای خود دارد و قرارداد آن  با ذوب آهن اصفهان منعقد شده که می‌تواند تولید محصولات آلیاژی‌مان را توسعه و سرعت بدهد.

کوهی در خصوص تامین مواد اولیه شرکت و تامین کامل زغال از داخل گفت: در خصوص تامین زغالسنگ، در انجمن زغال جلسه ای برگزار شد و اعلام کردیم که ۱۰۰ درصد ظرفیت تولید مورد نیاز‌شان را خریداریم، نیاز سالانه ذوب آهن به زغال ۱ میلیون و ۸۵۰ هزار تن است که فعلا ظرفیت تولید داخل کشور زیر ۱ میلیون است. بنابراین در طرح توسعه و افزایش تولید به سمت تامین زغال مورد نیاز ذوب آهن (با هر استانداردی که اعلام می‌کنند) باشیم تا جایی که ذوب آهن از واردات زغال بی نیاز باشد.

هم افزایی  در مجموعه شستا برای تامین زغال

کوهی گفت:  همچنین در راستای هم‌افزایی در مجموعه شستا، صدر تامین و صندوق بازنشستگی فولاد، از ظرفیت شرکت‌های  این مجموعه ها  برای  تامین زنجیره تولید و تامین زغال ذوب آهن استفاده می‌کنیم و در این راستا  تمهیداتی انجام شده است و  امیدواریم با توجه  اورهال شرکت زغالسنگ پرورده طبس طی ماه جاری  , این کمبود و ناترازی تولید زغال توسط همکاران دیگر پوشش داده شود،  با این هم‌افزایی   ۱۰۰ درصد  تولید زغال به ذوب آهن فروخته می شود  و ما هم به سمت تامین زغال از منابع و همکاران داخلی  می رویم.حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد  مواد اولیه را از داخل تامین می‌کنیم، که امیدواریم به هر میزانی که تولید افزایش پیدا کند، از  واردات شرکت کاسته شود.

به دنبال دریافت مطالبات هستیم

وی گفت:  در راه آهن و شرکت زیر ساخت که بیشترین بازار هدف ریل شرکت را تشکیل می‌دهند  بیشترین مطالبات را به ذوب آهن دارند. شرکت زیر ساخت حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان به ذوب آهن بدهکار است.  از  وزیر راه و شرکت زیر ساخت  که همکاری خیلی خوبی برای پیگیری مطالبات ما داشتند تقاضا داریم  در  پرداخت مطالبات مالی اقدامات لازم را انجام دهند تا ما بتوانیم تعهدات و قراردادهای بعدی را با سرعت و اطمینان بیشتری تحویل دهیم.

او افزود: در شرایط تحریم ذوب آهن بزرگترین خدمت را به صنعت ریلی کشور  داشته و  با وارد کردن این تکنولوژی در سنوات گذشته این روزها را پیش بینی کرده است، تا در دوران سخت تحریم بتواند این دانش فنی را در اختیار راه‌آهن، مترو کلان‌ شهرها و همکاران‌ در صنایع معدنی قرار دهد. با توجه به این سرمایه‌گذاری بزرگی که در ذوب آهن صورت گرفته،  نیاز داریم که مشتریان شرکت در امضای قرارداد‌ها به تعهدات مالی‌شان به گونه‌ای عمل کنند که در بازار سرمایه دچار ضرر و زیان نشویم ، چرا که در صورت پرداخت مطالبات ،  قراردادهای بزرگتر و بیشتری  خواهیم داشت.

راه اندازی کوره های پاتیلی تا پایان سال

کوهی گفت: دو پروژه LF‌1  و LF‌3  (کوره های پاتیلی) که حدود ۸۲ درصد پیشرفت داشته و  تا پایان سال یکی از این دو پروژه   بهره‌برداری می شود .راه اندازی ال اف ها نقش بسیار موثری در تنوع سبد محصولات تولیدی ذوب آهن ایفا می کند.

 پیشرفت در  پلنت اکسیژن

وی فزود: پروژه پلنت اکسیژن‌ شرکت  پیشرفت خوبی داشته وخطوط انتقال تاکنون راه اندازی شده و شارژ مولکولارسیو و اکتیواسیون آن ، دوربین های کنترلی و سیستم پیجینگ و اینترکام و تست فشار لوله های داخلی کلدباکس و عملیات عایق خطوط و مخازن انجام گرفته است.

تبعات افزایش نرخ گاز

وی در خصوص افزایش قیمت گاز و تبعات ناشی از آن گفت: از طریق انجمن فولاد درخواست خود را برای وزرات نفت و ایمیدرو و دولت محترم  مبنی بر تاب‌آوری صنعت فولاد در برابر این افزایش‌  نرخ های مواد اولیه  و انرژی مطرح کردیم. سال ۱۴۰۰ قیمت هر متر مکعب گاز ۲ هزار ریال بوده ، در سال ۱۴۰۱ به 2 هزار تومان رسیده و پیشنهاد شده برای امسال ۴ هزار تومان باشد. این افزایش  شوک زیادی را به ما وارد خواهد کرد. در سال گذشته  با توجه به صورت‌های مالی افشا شده در کدال  حدود ۴۰ درصد اغلب شرکت‌های تولید کننده فولادی دچار زیان شدند. به طور مشخص در ذوب آهن این افزایش قیمت ۲ هزار میلیارد تومان در سال گذشته هزینه داشت. با تلاش هایی که در ستاد تنظیم کردیم و مجوزهایی که گرفتیم، هنوز نرخ ها را به قیمت های قبل  برنگردانده‌اند، وگرچه در کوره بلند‌گاز به عنوان  سوخت مصرف می شود  اما،  این افزایش‌ها با این  رشد ۱۰۰ درصدی حتما تاب‌آوری صنعت فولاد را در برابر این افزایش هزینه‌ها به ارمغان خواهد داشت، ولی  امیدواریم که در خصوص کاهش قیمت ها، خبر خوشی در این رابطه به ما برسد و این قیمت‌های افزایشی حداقلی صنعت و فولاد  را  دچار زیان انباشته و افت نکند.

کوهی با اشاره به اینکه شرکت ها مالیات پرداخت می‌کنند و باید تولید و سود داشته باشند تا مالیات بدهند گفت: صنایع بزرگ تولید می‌کنند، سود می‌کنند، فرآیند دارند و در نهایت منجر به پرداخت مالیات به سازمان امور مالیاتی و خزانه کشور می‌شوند. اگر صنایع بزرگ مانند صنعت فولاد، پتروشیمی، نفت، سیمان درآمد و گردش مالی نداشته باشند که منجر به سود شود، قطعا از زیان، مالیاتی قابل پرداخت نخواهند داشت. صنعت سیمان، فولاد، پتروشیمی افتخار داشته است که در سنوات گذشته جزو خوش حسابان  بزرگ مالیاتی باشد. امیدواریم این افزایش قیمت‌ها به جایی نرسد که ما از ارائه مالیات در پایان سال محروم شویم.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • رحمت الله ربیعی
    رحمت الله ربیعی

    افزایش قیمت گاز صنایع وپتروشیمی ها تصمیم غیر منطقی بود که باید اصلاح شود.

    8 ماه پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24