Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

همه زیرمجموعه ها تجدید ارزیابی دارند، از جمله «فغدیر» و «موتوژن» خروج از فولاد شاهرود جهت ورود به یک پروژه بزرگ تر یزد یک تا دو ماه آینده ذوب می‌دهد، نی‌ریز بورسی خواهد شد

آخرین خبرها از «وکغدیر»

بورس24 : در گفت و گو با مدیر عامل هلدینگ صنعتی و معدنی غدیر مهمترین برنامه ها و سیاست های مجموعه تشریح شد.‌

چالش های صنعت

سید ابوتراب فاضل ، مدیر عامل هلدینگ  صنعتی و معدنی غدیر در گفت و گو با خبرنگار بورس24 گفت:  افزایش  نرخ حامل های انرژی از جمله گاز  ، مزیت نسبی اسفنجی را در ایران از بین می برد.  وقتی می گوییم چالش انرژی یعنی اینکه باید دولت انرژی تامین کنید نه نرخ آن را بالا ببرد. وقتی  می گوییم فولاد ایران چالش سیاستگذاری دارد، یعنی راه حل هایمان درست نیست.  با افزایش نرخ مواد اولیه ، مزیت یک صنعت را از کشور می گیرید و سود بنگاه را کم می کنید. با افزایش نرخ  برق ،  حاشیه سود را پایین می آوریم،  کاهش سود بنگاه  نفعی برای دولت ندارد.

وی افزود: برنامه دولت برای تامین مالی چیست؟ تامین مالی راه های مختلفی دارد که یکی از آن ها ، بازار سرمایه است  در بازار بورس منفی امکان تامین مالی کاهش می یابد. باید دقت کنیم، امکان فاینانس کم است، بانک ها توان تسهیلات دهی  ندارند، اما با رونق بازار سرمایه می توان تامین مالی ایجاد کرد.

۱۱۳۰درصد رشد سود آوری«وکغدیر»

فاضل با اشاره به رشد بازدهی قیمت سهم نسبت به شرکت های هم گروه در خصوص عملکرد مالی شرکت گفت: با توجه به سرمایه   ۴ همتی شرکت ، نسبت سود خالص به سرمایه شرکت  نسبت به سایر شرکت های  هم گروه بالا است. سودآوری سال  ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته  ۱۱۳۰ درصد افزایش داشته این در حالی است که ، نرخ رشد سود آوری  در میدکو  ۱۷۱ درصد ، ومعادن ۴۶ درصد، تاپیکو ۱۴۸ درصد و  وامید ۱۳۷ درصد بوده است.

وی با اشاره به شراکت هلدینگ با چادرملو در تولید ممبران  گفت:  به محض اینکه قراردادمان با پیمانکار  چینی نهایی شود ، در منطقه ساوه زمین  برای احداث کارخانه ممبران آب شیرین کن آماده است.

ورود بیشتر غدیر در فولاژ

وی گفت: در آرایش سبد سهام تغییراتی خواهیم داشت ، پرتفوی مان را  با بالا بردن سهم غدیر در آلیاژی اصلاح خواهیم کرد، مذاکراتی انجام شده و امیدواریم به نتایج خوبی برسیم. با افزایش سهم فولاژ،  شرایط بهترین برای هلدینگ و فولاژ ایجاد خواهد شد.

آب رسانی به نی‌ریز

فاضل با بیان اینکه شرکت غدیر نیریز در زمان تحویل  شرایط مساعدی نداشت  و امروز پروژه فولادسازی  مسیر خوبی در پیش گرفته گفت: اقساط شرکت تا  آذرماه تسویه می شود، غدیر نی ریز  ۳۰۰ هزار تن گندله در انبار دارد و واحد  اسفنجی   با  ظرفیت کامل فعال است. واحد  گندله سازی حدود ۳۰ درصد پیشرفت داشته است. در این شرکت  زنجیره کامل فولاد را فعال کردیم، پروژه آبرسانی آن شروع شده و حدود ۵۰ درصد لوله ها خریداری شده است. با اجرای پروژه آبرسانی نیریز آب شیرین خلیج فارس از طریق سیرجان به استان فارس منتقل می شود.

فاضل افزود: شرکت چادر ملو، با همکاری ومعادن و ایریتک به دنبال احداث مجتمع آهن اسفنجی بختگان  هستند که این مجتمع ظرفیت تولید ۱.۲ میلیون تن سنگ آهن را دارد. به دنبال مذاکره برای رفع ظرفیت خالی اسفنجی فولاد سازی نیریز هستیم. طرح توجیهی  آماده است، اگر به نتیجه برسیم، احتمالا ما دیگر مشکل تامین فولاد سازی نیریز نخواهیم داشت. به هر حال  شرکت با ظرفیت ۸۰۰ هزار تن اسفنجی  مشکل تولید  ۱ میلیون تن فولاد دارد که به دنبال تامین آن از این محل هستیم.

این مقام مسئول در هلدینگ صنعتی و معدنی غدیر گفت: در ۳ گانه معدنی  برز آباد و لاله زار، حفاری های خوبی داشتیم ،  این معادن  مس و طلا هستند. امیدواریم خیلی زود حفاری ها به  اتمام برسد و  دریافت مجوزات لازم احداث کارخانه را آغاز کنیم.

وی خاطر نشان کرد: در شرکت زاگرس مس سازان  قرارداد خوبی برای تامین خاک  منعقد شده،  مذاکرات برای خرید یک معدن مس ساوه را برای زاگرس مس شروع کرده ایم و خیلی هم خوش بین هستیم که این اتفاق بیفتد، در این صورت کارخانه را به ظرفیت اسمی  ۳ هزار تنی  می رسانیم.

وی در خصوص پروژه جانجا توضیح داد: جانجا از پروژه های پیشران وبزرگ کشور است که  می تواند با  ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری  کنسرسیوم خارجی با  بهره کم تامین مالی و  نرخ پایین  طی ۵-۶ سال به نتیجه برسد. درست است سرمایه گذاران جانجا از شرکت های قوی هستند، ولی به هر حال به  تامین مالی نیاز دارد، این پروژه سال گذشته  ۲ هزار میلیارد افزایش سرمایه داشته که   پیش بینی می کنیم افزایش سرمایه  دیگری هم داشته باشد.

وی در خصوص ورود هلدینگ به عناصر نادر خاکی گفت:   تمرکز ما روی طلا، مس، نیکل، روی و لیتیوم است. استراتژی ها در طلا و مس و آهن خوب است در  ترکیب جهانی هم ،  تقریبا ۹۸ درصد آهن ، ۹۶ درصد  فلزات سبک  است. به هر حال با توجه به  دوره همه گیری  باتری ها عناصر نادر خاکی بیشتر نمود خواهند داشت . در بحث عناصر دیگر از جمله  روی ،  بزرگترین معدن روی کشور مهدی آباد  در دست بخش خصوصی است در خصوص حضور در این معدن برنامه ریزی می کنیم. بزرگترین پهنه نیکل ایران  بوانات در اختیار هلدینگ است ، در خصوص لیتیوم  که  عنصر قرن است و حتما هم طبق سند ۱۴۱۰ روی آن برنامه ریزی خواهیم کرد  ولی فعلا تمرکز اصلی روی آهن، مس، طلا و نیکل و روی است.

کمیته اصلاح نرخ فولاد آلیاژی تشکیل شد

مدیر عامل «وکغدیر» در خصوص قیمت گذاری و نرخ های فولاد آلیاژی گفت: در حالت عادی نرخ فولاد خاص خیلی بالاتر از نرخ فروش فولادهای عام باشد،  این چالش قیمت را در فولاژ داشته ایم از امسال شروع کردیم برخی از کالاها در بورس عرضه شد و قیمت ها خیلی بیشتر از  میانگین ۳ ماهه است،  کمیته ای را تشکیل داده ایم، به محض اینکه در ۱ ماه آینده به فرمولی برسیم، حتما اطلاع رسانی خواهد شد. در تلاشیم پاشنه آشیل فولاد آلیاژی را حل کنیم که قطعا این موضوع در افزایش سودآوری نمود خواهد داشت.

وی ادامه داد: در بحث های سیاست گذاری ،  باید سیاست گذار خیلی دقیق تر در تعامل و در همراهی با تولید کننده در قالب انجمن ها و ... همراه شود. این  صنعت  سالانه ۱۰ میلیارد دلار ارزآوری دارد ، جمعیت اشتغال و سهامداری   بالایی دارد، همه این موارد  قابل تأمل است  با حذف این بخشنامه ها و عوارض ها و  قیمت گذاری های دستوری  بازار  راه خود را پیدا می کند.  سیاستگذار باید در بخث زیرساخت ها ورود کند،  وضعیت راه ،  لجستیک و ترابری خوبی نداریم و برای   انرژی واقعا باید یک فکر اساسی شود. باید قدرت رقابت پذیری فولاد را حفظ کنیم.

موتوژن اصلاح ساختار دارد، با تجدید ارزیابی

فاضل در خصوص استراتژی های شرکت در موتوژن گفت:  بازار الکتروموتور بازار خیلی منظمی نیست و بازار قیمت های مختلف دارد. متاسفانه طی چند سال  در فروش محصولات شرکت چالش اساسی داشته ایم. اما  سهم مان را از بازار پس گرفته ایم، وضعیتمان بسیار خوب است، سال گذشته  شرکت  افزایش سرمایه داشت ،   امسال هم سود خوبی را تقسیم کردیم. مشکل شرکت  وضعیت مطالبات است  که امیدواریم این مشکل هم برطرف شود. با توجه به اینکه ترند کولر های آبی  در دنیا به پایان رسیده،  در الکتروموتورهای صنعتی هم ورود کرده ایم و   برنامه مان تولید اسپیلت است.  شرکت از لحاظ ژنرال های صنعتی و علمی کارشناسان  مجرب و خوبی دارد. شرکت یک بار افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی داشته، مجددا برنامه تجدید ارزیابی در دستور کار است.

«فغدیر» نزدیک‌ترین شرکت به تجدید ارزیابی‌

وی گفت: سیاست تجدید ارزیابی برای همه شرکت های زیر مجموعه است و در حال حاضر «فغدیر» نزدیکترین شرک به انجام تجدید ارزیابی دارایی ها است که از محل  تاسیسات خود شرکت انجام خواهد شد. از طرفی  خود هلدینگ،  توسعه محور است یعنی ما باید به سراغ افزایش سرمایه برویم و احتمالا با نظر سهامدار عمده،  از محل سود انباشته افزایش سرمایه خواهیم داشت.

یزد یک تا دو ماه آینده ذوب می‌دهد، نی‌ریز بورسی خواهد شد

وی با اشاره به دیگر پروژه های شرکت گفت: قطعا  تا پایان شهریور از  یزد یک   شمش تولید می کنیم، در  فولاد نیریز هم  تا ۳۰ مهر ماه ذوب می گیریم این شرکت  تا آخر امسال هم حتما وارد بورس می شود.در پروژه بهاباد  اسفندماه سال جاری به تولید گرم می رسیم و گندله سازی ۴ میلیون تنی شرکت  تا  آذر ماه به  تولید گرم  می‌رسد.در  توسعه آهن گل گهر و  پروژه های گهر زمین وضعیت خوبی داریم در گهر زمین ،  یک واحد اسفنجی و یک واحد بریکت  در دست تولید است.

اقدامات هلدینگ معدنی غدیر در معادن

وی گفت: در بحث معادن هم از  شرایط مناسبی برخورداریم. در معدن گزستان،  طی هفته آینده وضعیت بهره برداری تعیین و تکلیف  خواهد شد، فعلا در مرحله حفاری هستیم. امیدواریم که در دی و بهمن ماه سال جاری گیت معدن گزستان بازگشایی شود. در معدن خونیک  مدل مفهومی کارخانه را هم تقریبا طراحی کرده ایم. ان شاءالله در همین ۶ ماه کلنگ نخستین  کارخانه طلا را به زمین می زنیم. همچنین پرعیار سازی در شرکت نوظهور  آغاز شده و  برای بخش  کنسانتره  به مناقصه رفته ایم،  احتمالا پیمانکار تا ۱ ماه آینده مشخص می شود و شرایط بهتری نسبت به گذشته خواهد داشت.

از فولاد شاهرود خارج می‌شویم

وی با اشاره به پروژه های در دست اقدام هلدینگ گفت: در فولاد شاهرود ۲۰۰ هزار تن میلگرد تولید می کنیم، وضعیت سوددهی شرکت هم خیلی خوب است، البته  حجم و ابعاد پروژه های شرکت کوچک است، احتمالا از این شرکت خارج و به پروژه بزرگتری ورود کنیم.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24