Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

پورابراهیمی: در برنامه هفتم و بودجه سنواتی برای همه صنایع به جای عدد از فرمول بلند مدت استفاده کنیم مهدوی : درخواست پتروشیمی ها، بازگشت نرخ تسعیر به ۳۸ هزار تومان است دبیر انجمن سنگ آهن: فعلا دستور موقت  برگشت عوارض گرفته ایم، تعداد محصولات مشمول عوارض بالاست

در جلسه امروز رئیس مجلس با فعالان بورس و صنایع چه گذشت؟

بورس24 : امروز رئیس مجلس شورای اسلامی با تعدادی از نمایندگان صنایع مختلف و همچنین فعالان بورس جلسه ای برگزار کرد. در جلسه روز جاری ، نماینده دبیر کل‌های دو کانون نهادهای سرمایه گذاری و کارگزاران ، دبیر انجمن صنفی سیمان، پتروشیمی، سیمان و فولاد ، نمایندگان کمیسیون اقتصادی ، مرکز پژو‌هش‌های مجلس و تعدادی از کارشناسان حضور داشتند.  در این جلسه مشکلات صنعت پتروشیمی و سنگ آهن و سیمان و خودرو توسط  انجمن های صنفی مطرح شد.

در ابتدای جلسه رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در چند محور از جمله وضعیت فعلی بازار سرمایه و کاهش ۵۰ درصدی ارزش معاملات در یک ماه اخیر نسبت به میانگین امسال، عدم تامین مالی به دلیل نرخ بهره بالا و اتفاقاتی که در بازار سرمایه رخ داده، مواردی را مطرح کرد.

پور ابراهیمی با اشاره به دلایل این اتفاقات اخیر گفت: سرکوب قیمت در بخش کالا و خدمات و ارز به نظر می رسد که حاصل تصمیمات مشترک مجلس و دولت بوده است. همچنین سیاست های دستوری، فشارهای هزینه ای موجب افزایش بهای تمام شده مانند خوراک و سوخت گاز و سایر حامل های انرژی، حذف معافیت مالیات صادرکنندگان، اخذ عوارض صادراتی از مواد خام و نیمه خام و افزایش حقوق دولتی معادن و کاهش حاشیه سود از ۳۲به ۲۳ درصد را به همراه داشته است.

پور ابراهیمی با بیان اینکه در برنامه هفتم و بودجه های سنواتی برای همه صنایع به جای عدد از فرمول استفاده کنیم گفت: از این به بعد بابت هزینه های بهای تمام شده صنایع از فرمول بلند مدت استفاده کنیم. همچنین پیگیری رعایت قوانین مدافع حقوق سهامداران از جمله پرداخت دیون صنایع و اوره سازان و ‌نیروگاه ها، جبران خسارت قطع آب و برق و گاز صنایع و اخذ نظر انجمن ها، در تدوین لوایح و طرح ها در دستور کار باشد که همه این موارد منجر به حذف قیمت گذاری دستور خواهد شد.

مهدوی : درخواست ما، بازگشت نرخ تسعیر به ۳۸ هزار تومان است

در ادامه دبیر انجمن کارفرمایان صنعت پتروشیمی گفت: به واسطه تحریم، فروش متانول حدود ۸۰ دلار پایین تر از قیمت های سایر شرکت ها است. در حالی که بسیاری از محصولات پتروشیمی جزو مواد خام و نیمه خام لحاظ شده، این موضوع حاشیه سود پتروشیمی ها را بسیار کاهش می دهد و باعث زیان ده شدن زنجیره می شود.

حذف نرخ تسعیر  به ضرر صنعت پتروشیمی است و نرخ باید به ۳۸ هزار تومان برگردد.

دبیر انجمن سنگ آهن: فعلا دستور موقت  برگشت عوارض گرفته ایم، تعداد محصولات مشمول عوارض بالاست

همچنین دبیر انجمن سنگ آهن نیز توضیح داد :  عوارض محصولات خام و نیمه خام محصولات رشد چند برابری داشته و میانگین  نیم درصدی که در بودجه تصویب شده عملا در مصوبه هیات وزیران رشد چند برابری داشته که عملا درخواست دستور موقت و برگشت عوارض به عدد قبل داده شده است.

صنعت سیمان بدون طرح توسعه

در ادامه حمید فرمانی، دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان گفت: از ۹۰ میلیون تن ظرفیت اسمی فعلا ۶۲ میلیون تن ظرفیت واقعی داریم و این باعث شده در بلند مدت ظرفیت استفاده نشده‌ای داشته باشیم. استهلاک سنگین در این صنعت باعث می شود که طرح توسعه ای در صنعت سیمان نداشته باشیم و در بلند مدت به زیان صنعت است.

باز شدن پای دلالان به بازار خودرو

دبیر انجمن خودرو سازان با اشاره به موفقیت های عرضه در بورس کالا گفت: در زمانی  که در بورس کالا  فروش خودرو داشتیم باعث شد که ، حدود ۸ هزار میلیارد تومان در زنجیره خودرو منفعت کسب شود که با توقف ورود در بورس کالا دوباره شاهد افزایش حضور دلالان بودیم.

سعدی: اعتماد سهامداران خدشه دار شده است

رسول سعدی رئیس کانون نهادهای سرمایه گذاری به نمایندگی از ۶۰۰ نهاد مالی در جلسه ریاست مجلس و نمایندگان فعالان بازار گفت: فضای سرمایه گذاری ابهام آلود است و از پیش بینی پذیری فاصله گرفته است. اعتماد سهامداران در خصوص بازار سرمایه خدشه دار شده و باعث می شود که در بلند مدت طرح توسعه ای در صنایع نداشته باشیم. امیدواریم فضای سرمایه‌گذاری به سمت پیش بینی پذیری حرکت کند.

عظیم ثابت، دبیر کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار در ادامه گفت: این صنایع مشتی نمونه خروار هستند و این صنایع بزرگ زنجیره اصلی صنایع اند که با زیان این شرکت ها بازار سرمایه به مخاطره می افتند.  در خواست داریم این جلسات به صورت فصلی برگزار شود و از تمام صنایع کسب نظر شود.

قیمت همه محصولات باید آزاد شود 

کارشناس مرکز پژوهش های مجلس نیز در ادامه گفت: اگر قرار است که قیمت گذاری آزاد شود ، باید در تمام زنجیره های تولید و صنایع آزاد شود و باید پذیریم آزادسازی برخی انرژی ها  ممکن است در برخی صنایع منجر به زیان شود و این نکته ای است که در قیمت گذاری  باید مورد توجه باشد. به طور مثال ما فقط به دنبال آزادسازی محصول سیمان نباشیم، بلکه باید همه موارد گازوییل، انرژی ، مازوت و هزینه نیروی انسانی را هم  در نظر بگیریم.

۵۰ همت سود دولت، ۲۵۰۰ همت ضرر در پی داشت

مهدی دلبری کارشناس بازار سرمایه با ارائه برخی اعداد  و آمار گفت: این ۵۰ همت افزایش نرخ حامل های انرژی باعث شده ۲۶۰۰ همت از ارش بازار کاسته شود. حدود ۲۸ درصد بازار در اختیار سرمایه گذاری تامین اجتماعی و سهام عدالت و ساتا است که افت بازار باعث می شود نهاد های عمومی هم تحت تاثیر قرار بگیرند.

شرکت ها سود ناشی از استهلاک توزیع می کنند نه سود واقعی

محسن علیزاده ، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به صنعت سیمان گفت: ارزش جایگزینی یک میلیون تن سیمان حدود ۱۲۰ میلیون یورو یعنی حدود ۶۵۰۰ میلیارد تومان است که   یک میلیون تن سیمان در بازار سرمایه۳۴۰۰ میلیارد  تومان ارزشگذاری می شود که به طور  میانگین سود یک شرکت سیمانی با یک میلیون تن تولید  در بازار سرمایه ۲۱۰ میلیارد تومان سود است که اگر این شرکت در طی ۳۰ سال مستهلک شود این سود دقیقا برابر با استهلاک سالانه آن شرکت خواهد بود. در واقع سود توزیعی در این شرکت سود واقعی نیست بلکه ناشی از استهلاک است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24