Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

روزنامه انگلیسی در گزارشی تحلیلی، مبادله زندانیان میان ایران و آمریکا را گامی مثبت در جهت اعتماد سازی میان دو کشور ارزیابی کرد و نوشت...

فایننشال تایمز: ایران و آمریکا به دنبال کاهش تنش هستند

بورس24 : روزنامه انگلیسی در گزارشی تحلیلی، مبادله زندانیان میان ایران و آمریکا را گامی مثبت در جهت اعتمادسازی میان دو کشور ارزیابی کرد و نوشت: 

در شرایطی که تنش‌های تهران و واشنگتن همچنان به قوت خود باقی است، باید از هر اقدامی برای تنش‌زدایی استقبال کرد.

به گزارش روزنامه فایننشال تایمز، «دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا پس از بیش از دو سال گفت‌وگوهای پر پیچ‌وخم و وقفه در نهایت توانسته است در تلاش‌های خود برای تنش‌زدایی با ایران، تامین آزادی اتباع آمریکایی زندانی در ایران پیشرفت پیدا کند و به‌طور بالقوه به یک بحران هسته‌ای خاتمه دهد».

این روزنامه در ادامه با اشاره به انتقال پنج جاسوس آمریکایی زندانی در ایران به بازداشت خانگی که گام اول از توافق تبادل زندانیان میان تهران و واشنگتن به شمار می‌آید، آن را یک «اقدام خوشایند» توصیف کرد و نوشت: بر اساس این توافق، بازداشت شدگان در نهایت آزاد خواهند بود تا ایران را ترک کنند. در همین حال، واشنگتن به تهران اجازه می دهد تا به ۶ میلیارد دلار از منابع نفتی منجمد خود در کره جنوبی دسترسی پیدا کند و پنج زندانی ایرانی را نیز آزاد کند.

فایننشال تایمز تاکید کرد که تبادل موفق زندانیان می‌تواند به ایجاد درجه‌ای از اعتماد میان دو کشور در شرایطی که اصلا وجود ندارد، کمک کند و به تلاش‌ها برای کنترل برنامه هسته‌ای ایران که از زمانی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا به‌طور یک‌جانبه از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ خارج شد، به‌طور چشمگیری توسعه یافته است، کمک کند.

این روزنامه همچنین به برخی گزارش‌های ادعایی درباره وجود دیگر توافقات میان تهران و واشنگتن اشاره کرد و مدعی شد: «مقامات ایالات متحده و ایران درباره سایر اقدامات تنش‌زدا صحبت کرده‌اند که شامل محدود کردن سطح غنی‌سازی اورانیوم تهران و همکاری بیشتر با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌شود. در مقابل، ایالات متحده احتمالاً چشم خود را بر صادرات نفت ایران ببندد، صادراتی که به دلیل تحریم‌ها با مشکل مواجه است».

فایننشال تایمز با بیان اینکه «این رایزنی‌ها کامل نیستند و برای دستیابی به توافق هسته‌ای جدید طراحی نشده‌اند» ادعا کرد: اما این گفت‌وگوها با کند کردن توانمندی‌های فعلی برنامه هسته‌ای ایران به پیشرفت تبدیل خواهند شد. ایران در حال غنی‌سازی اورانیوم در بالاترین سطح خود است و ظرفیت تولید مواد شکافت‌پذیر کافی برای تولید بمب هسته‌ای را در صورت تمایل در حدود دو هفته دارد.

روزنامه انگلیسی مدعی شد: «اگر پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران بدون کنترل ادامه یابد، اسرائیل یا ایالات متحده در مقطعی احساس خواهند کرد که مجبور به پاسخ نظامی هستند. خطر یک محاسبه اشتباه که می‌تواند باعث درگیری شود نیز واقعی است. هر گونه تلاش برای به تاخیر انداختن این چشم‌انداز باید به عنوان «عمل‌گرایی دیپلماتیک» تلقی شود. اما راه‌حل مطلوب‌تر - دمیدن روحی تازه به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران خواهد بود که اکنون رو به نابودی است - چیزی که متاسفانه در حال حاضر دور از دسترس به نظر می‌آید».

ادعای فایننشال تایمز در حالی بیان شده که آمریکا اخیرا در اقدامی تحریک‌آمیز و در راستای تنش‌آفرینی در منطقه، از استقرار بیش از ۳۰۰۰ نظامی در غرب آسیا خبر داد.

در همین راستا، «تیم هاوکینز» سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در تلاش برای گمراه کردن افکار عمومی و توجیه این اقدام تحریک‌آمیز واشنگتن، در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه مدعی شد که استقرار این ناوگان «بر تعهد قوی و ثابت آمریکا نسبت به امنیت دریایی منطقه» تاکید دارد.

 فایننشال تایمز همچنین با اشاره به اینکه «زمانی که ترامپ کمپین فشار حداکثری خود را علیه جمهوری اسلامی آغاز کرد، ایران نیز برنامه هسته‌ای خود را گسترش داد» نوشت: «همان‌طور که انتظار می‌رفت جنگ طلب‌های مخالف ایران در ایالات متحده از تصمیم دولت بایدن برای موافقت با آزادسازی ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران به شدت انتقاد کردند. با این حال، در شرایطی که موضوع اساسی، یعنی جلوگیری از تبدیل شدن ایران به یک کشور هسته‌ای کماکان حل نشده باقی مانده است، باید از هرگونه اقدامی برای تنش زدایی استقبال کرد».

منبع خبر: ایسنا

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24