Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

اما حالا که از سیاستگذار و حمایت متولیان بازار ناامید شده‌ایم، شاید بهتر باشد به دنبال راهکار و ابزاری برای شناسایی زمان تغییر فضای بازار باشیم. یکی از این ابزارها، فیبوهای زمانی در پلتفرم‌های تحلیل تکنیکال است. برای درک بهتر موضوع سعی می‌کنیم مساله را به سادگی توضیح دهیم.

پیش‌بینی وضعیت بورس 28 مرداد 1402

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات نخستین روز کاری هفته می‌رویم که بازار چهارشنبه فضای باثبات‌تر و آرام‌تری داشت. نه خیلی سرخ و ریزشی و نه امیدوارکننده ! و البته بسیاری از نمادها افت دیگری را در کارنامه تابستانی خود ثبت کردند. در نتیجه معاملات آخرین روز کاری هفته گذشته، شاخص کل با افت 4 هزار واحدی در اتفاع یک میلیون و 973 هزار واحدی قرار گرفت. حجم و ارزش معاملات کماکان محدود بوده و ماه‌هاست که بازار در باتلاق رکودی خسته‌کننده‌ گرفتار شده است. شاید جالب باشد بدانید شاخص کل هفته گذشته را در ارتفاع 2 میلیون و 34 هزار واحدی آغاز کرد و تنها 3 درصد کاهش داشت اما طیف وسیعی از سهام افت‌های سنگین 10 تا 15 درصدی را تجربه نمودند و همین موضوع نشان می‌دهد دماسنج‌ها و نماگرهای بازار منعکس‌کننده وقایع اصلی بازار نیستند.

اما سوالی که این روزها ذهن بسیاری از سهامداران و سرمایه‌گذاران را درگیر کرده این است که روند فرسایشی بازار تا چه زمانی ادامه دارد ؟ بارها به این موضوع اشاره شد که بازار برای خروج از این فضا و اعتمادسازی نیاز به شوک‌های اساسی، اصلاح برخی سیاست‌ها، پیش‌بینی‌پذیر شدن اقتصاد و تزریق نقدینگی دارد. بنابراین راهکار مشخص بوده و دولت و نهاد ناظر هم به خوبی واقف به ماجرا هستند و سکوت این روزها دقیقا به همین دلیل است که سیاستگذاران راهکارها را می‌دانند اما تمایلی به تغییر موضع و قرار دادن بازار در ریل صعود (در این مقطع زمانی) ندارند !

بازار طی دو دهه گذشته بارها و بارها چنین وضعیتی را تجربه کرده و بالاخره این روزها هم تمام می‌شود و روسیاهی آن به زغال خواهد ماند. اما به جرات می‌توان گفت هیچگاه و در هیچیک از مقاطع زمانی، حتی زمانی که احمدی‌نژاد بر سر کار آمد و بازار را قمارخانه خواند، فضا این‌چنین غیرمنطقی و تلخ نبوده است. حتی مرداد 99 هم که بازار به یکباره فرو ریخت و سیلی سرخی به گوش نقدینگی و سهامداران نواخته شد، فضا اینچنین غیرعادی و بی‌حساب و کتاب نبود. در آن مقطع به شکل واضحی مشخص بود که نقدینگی از ترس بی ارزش شدن ریال و بواسطه سرعت گرفتن گردش پول به دل بورس زده و لذا پس از رشد چند صد در درصدی در یک بازه زمانی کوتاه و شکل‌گیری حباب قیمت در بسیاری از سهام، روند بازار نزولی شد.

حتی برای ریزش شهریور و مهر سال گذشته هم ادله و توجیهات سیاسی وجود داشت اما از اردیبهشت سال جاری که بازار پا بر مدار اصلاح گذاشت، بسیاری از فعالین بازار توقع یک اصلاح قیمتی و زمانی موقت نهایتا تا روزهای ابتدایی تیر را داشتند اما هرچه گذشت این اصلاح خاتمه نیافت و دقیقا از روزهای ابتدایی تابستان بود که سیاستگذار با نشر ابلاغیه‌ها و بخشنامه‌های محرمانه اردیبهشت‌ ماه که عمدتا مربوط به‌ دست‌درازی به جیب بنگاه‌های بزرگ بورسی بود، پرده از سیاست شوم خود جهت جبران کسری بودجه برداشت و با ابزارهایی که در اختیار داشت، به اصلاح قیمت‌ها به شکل وسیعی دامن زد و بازار را به شکلی عجیب به زیر کشید. شاید کمتر کسی حتی افراد بدبین که در اردیبهشت ماه اعتقاد به اصلاح بازار داشتند، تصور می‌نمودند که چنین نسخه تلخ و پیچیده‌ای برای بازار تجویز شده باشد.

اما امروز که این گزارش را قلم می‌زنیم P/E بازار به کمتر از 8 واحد رسیده، P/S شرکت‌های بورسی کانال 2 واحدی را از دست داده، دلار کاهش ارتفاع نداشته و متغیرهای تحلیلی تقریبا مشابه با متغیرهای مهر ماه سال گذشته است. بنابراین به لحاظ ارزندگی هیچ ادله‌ای برای ادامه اصلاح و فرسایش وجود ندارد اما لگدمال شدن اعتماد عمومی، ترس از رفتارهای بی‌حساب و کتاب دولت، عدم رفع برخی از ابهامات، اظهارنظر برخی افراد بی‌سواد و سودجو در بدنه دولت، دستکاری واضح قیمت‌ها با ایجاد اردرهای ترس و رنج‌کشی‌های غیرمتعارف زیر سایه تفکر خطرناکی به نام "توانایی در مدیریت بازار" توسط نهاد ناظر چنین فضایی را رقم زده و از آنجا که سیاستگذار واقف به ماجرا است، می‌توان گفت که با طرح راهکار از سوی فعالین بازار، فضا تغییر نخواهد نکرد و لذا تنها گذر زمان است که می‌تواند روند را تغییر دهد !

در واقع راهکارها مشخص است. از اصلاح نرخ دلار نیمایی گرفته تا تعیین فرمول مشخص برای خوراک پتروشیمی‌ها، براندازی قیمت‌گذاری دستوری، برگشت خودرو به بورس کالا و برخی موارد دیگر که قطع به یقین بهتر از ما می‌دانید و بسیاری از کارشناسان ارشد بازار بارها این راهکارها را گوشزد کرده و سیاست‌گذار کاملا بر موانعی که بر سر راه اقتصاد ایجاد نموده، واقف است !

اما حالا که از سیاستگذار و حمایت متولیان بازار ناامید شده‌ایم، شاید بهتر باشد به دنبال راهکار و ابزاری برای شناسایی زمان تغییر فضای بازار باشیم. یکی از این ابزارها، فیبوهای زمانی در پلتفرم‌های تحلیل تکنیکال است. برای درک بهتر موضوع سعی می‌کنیم مساله را به سادگی توضیح دهیم.

یکی از ابزارها ...

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 2 نظر دارد.

  • علی قاسمی
    علی قاسمی

    سلام وعرض ادب
    پس لطفا برفرمایید چگونه وبه چه آدرسی ابزار فیبوناچی را که فرمودید مطالعه کنیم؟

    8 ماه پیش
  • رضا عبدی
    رضا عبدی

    بسیار عالی بود و تحلیل کامل و جامعی برا اساس واقعیت های بازار بود
    به امید روزهای بهتر

    8 ماه پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24