Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

مجموع ارزش بازار سرمایه (بورس و فرابورس) در تاریخ 17 اردیبهشت ماه در سطوح 11.500 همت قرار داشت. امروز که این گزارش را قلم می‌زنیم، ارزش بازار به 8.280 همت رسیده و این یعنی طی مدت اخیر بواسطه برخی از سیاست‌ها، 3.200 همت (معادل 65 میلیارد دلار) زیان به سهامداران بازار تحمیل شده است. رقم یاد شده تقریبا 10 برابر همان 6 میلیارد دلار معروف کره جنوبی است ... !

پیش‌بینی وضعیت بورس 31 مرداد 1402

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات آخرین روز مرداد می‌رویم که بازار روز گذشته چنگی به دل نمی‌زد. با رگه‌هایی از تقاضا آغاز کرد و با رگه‌هایی از عرضه به کار خود خاتمه داد. در نتیجه معاملات روز گذشته، شاخص کل با رشد اندک 2.400 واحدی در ارتفاع یک میلیون و 956 هزار واحدی قرار گرفت. حجم و ارزش معاملات با وجود عرضه صف خرید نماد تازه وارد "بمولد" ضعیف‌تر از روزهای اخیر بود و بسیاری از معامله‌گران برای ورود مجدد پول در انتظار رسیدن ارزش معاملات به سطوح بیش از 6 – 7 همتی هستند. اتفاق مهم اینکه طی 2 – 3 روز کاری اخیر، فعالیت حقوقی‌ها در سمت خرید به صورت نامحسوس کمی بیشتر شده و همین موضوع می‌تواند مانعی برای افت جدی بازار باشد و حتی ممکن است با این تحرکات کف‌های قیمتی هم روشن شود.

برخی معقتدند بازار به قدری افت داشته که کوچکترین خبری می‌تواند عاملی برای واکنش و برگشت باشد اما هنوز هم بر سر این حرف پافشاری می‌کنیم که بازار برای برگشت قوی و گذر از بحران، نیاز به شوک‌های بسیار قوی و جذب نقدینگی دارد. این شوک‌ها می‌تواند در گروه پالایش، خودرو، بانک و یا حتی نرخ خوراک پتروشیمی‌ها باشد و این اهمیت شوک درمانی را می‌رساند که چقدر برای بهبود شرایط کلی بازار واجب است. فراموش نکنیم که طی مدت اخیر سیاستگذار با تصمیمات عجیب خود و دست کردن در جیب شرکتها چه آسیب سختی به بدنه بازار و اعتماد معامله‌گران و سرمایه‌گذاران وارد کرد و لذا با شرایط فعلی، بسیاری مترصد فروش سهام در مثبت‌ها هستند و لذا مهمترین اتفاقی که باید رخ دهد، متقاعد کردن این طیف از معامله‌گران برای تغییر مواضع آنها است.

در بررسی بازار می‌بینیم که P/E بورس به کمتر از 7.5 واحد، P/E کل بازار (بورس و فرابورس) به کمتر از 8 واحد و P/S بازار به کمتر از 2 واحد رسیده است. جالب است بدانید که در آبان سال گذشته نیز متغیرهای یاد شده در همین حوالی و نهایتا 10 درصد بالاتر از سطوح فعلی قرار داشتند. لذا به فرض ثبات قیمت‌ها، با انتشار گزارش شرکت‌ها در پایان کوارتر دوم، احتمالا P/E و P/S بازار به کف آبان 1401 و حتی سطوحی پائین‌تر خواهد رسید. لذا می‌توان ادعا کرد که در صورت توقف شوک‌های منفی توسط سیاستگذار و نهاد ناظر، تقریبا در منطقه کف‌های قیمتی قرار گرفته‌ایم. متغیرهای فعلی در کنار وضعیت شاخص کل (قرار گرفتن در منطقه حمایتی) و ارزش دلاری بازار (نزدیک شدن به کف 164 میلیارد دلار آبان 1401) نیز همین مساله را تاکید می‌کنند.

اما برای برگشت انتظاری مبنی بر حرکت "Vشکل" وجود نداشته و اکثر تحلیلگران معتقدند روند بعدی بازار "Uشکل" و توام با کف‌سازی و حرکت‌های نوسانی آغاز خواهد شد. دلیل این مساله هم فضایی بود که دولت ایجاد کرد و البته نهاد ناظر هم در وقوع این شرایط بی‌تقصیر نبود. بارها فریاد زدیم که از رسیدن بازار به فضای فرسایش و بحران جلوگیری کنید اما گوش شنوا نبود و به هر شکل چنین افت کمرشکنی رخ داد تا جایی که بسیاری از فعالین بازار معتقدند سقوط فعلی بسیار دردناک‌تر از سقوط بازار در مرداد 99 بوده؛ چراکه به هر جهت در آن مقطع دلار 22 هزار تومان بود، P/E بازار به سطح 35 واحد رسیده بود و بسیاری از سهم‌ها حباب قیمت گرفته بودند اما امروز که این گزارش را قلم می‌زنیم نه‌تنها دلار بیش از 100 درصد قد کشیده که قیمت در بسیاری از سهام بخش بااهمیتی (بیش از 60 درصد) از رشد اخیر را برگشت زده است !!

پس باری دیگر بر اهمیت شوک درمانی و راهکارهای 16گانه‌ای که در گزارش‌های اخیر مطرح شد، تاکید می‌کنیم چراکه بازار در فضای فعلی نمی‌تواند با ابزارهایی که در دل خود دارد، تغییر شگرفی بدهد و برگشت تمام عیاری را به نمایش بگذارد. البته واگذاری بلوک 3.36 درصدی ایران‌خودرو توسط بانک صادرات و تمدید مهلت صندوق‌های با درآمد ثابت برای رعایت نصاب سرمایه‌گذاری در سهام تا پایان سال می‌تواند بخش اول شوک درمانی باشد. اما فعلا برای قضاوت کمی زود است و باید اخبار و تحولات آتی را رصد کرد.

البته امیدواریم افت سنگین 3 ماه گذشته در راستای جابجایی بلوک خودروسازان نبوده باشد !! چراکه هنوز هم بسیاری با ادله کافی معقتدند که بخش بااهمیتی از ریزش اخیر دستوری و با دستکاری جدی قیمت‌ها و به کمک آپشن‌ها به‌خصوص در سهام گروه خودروسازی بوده و ثابت شدن این قضیه تبعات جدی برای بازار، سیاستگذار و نهاد ناظر دارد.

بگذارید یک آمار جالب را با هم مرور کنیم تا عمق ماجرا روشن شود. مجموع ارزش بازار سرمایه (بورس و فرابورس) در تاریخ 17 اردیبهشت ماه در سطوح 11.500 همت قرار داشت. امروز که این گزارش را قلم می‌زنیم، ارزش بازار به 8.280 همت رسیده و این یعنی طی مدت اخیر بواسطه برخی از سیاست‌ها، 3.200 همت (معادل 65 میلیارد دلار) زیان به سهامداران بازار سرمایه تحمیل شده است. رقم یاد شده تقریبا 10 برابر همان 6 میلیارد دلار معروف کره جنوبی است که طی یکسال اخیر مانور خبری سنگینی روی این موضوع صورت گرفت اما در برابر آب شدن ثروت سهامداران کسی خم به ابرو نیاورد ! به واقع وقتی در خفا با خود فکر می‌کنیم، می‌بینیم که بواسطه برخی از سیاست‌ها و زد و بندها چه بلایی بر سر بازار و دارایی مردم آورده شده است !! بگذریم ...

و اما حالا که هنوز فضای بازار روشن نشده و خیلی نمی‌توان درخصوص وضعیت صنایع و شرایط تکنیکی نمادها اظهارنظر کرد، بهتر است اشاره‌ای به بحث داغ این روزهای بازار یعنی پیشنهاد افزایش ضریب ...

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24