Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

از امروز (بر اساس ابلاغیه روز سه‌شنبه شرکت بورس) در راستای مدیریت ریسک بازار اختیار معامله و عدم تسری آثار احتمالی آن به بازار نقد، تغییراتی در این حوزه خواهیم داشت. برخی از فعالین بازار معتقدند بخشی از فشار فروش تحمیل شده به روند معاملات این روزهای بازار، در راستای اخذ موقعیت فروش Call Option در برخی از سهام تاثیرگذار در روند بازار همچون خودرویی‌ها، پالایشی‌ها و نماد بزرگی همچون شستا است.

پیش‌بینی وضعیت بورس 4 شهریور 1402

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات نخستین روز کاری هفته می‌رویم که بازار چهارشنبه خیلی پر عرضه آغاز نکرد و تقریبا تا نیمه‌های ساعت معاملات نوسانات نرم و خنثی را در بسیاری از نمادها شاهد بودیم اما با نزدیک شدن به یک ساعت پایانی بازار و رسیدن خبرهایی مبنی بر فعال شدن صندوق‌های توسعه و تثبیت در سمت خرید و همچنین اخبار و شایعاتی مبنی بر اصلاح نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و تغییر نرخ دلار به نیمای دوم، موج تقاضای خوبی در بازار شکل گرفت و در همین راستا شاخص کل اوج گرفت و با رشد بیش از 8 هزار واحدی تا ارتفاع یک میلیون و 946 هزار واحدی پیشروی کرد.

البته حجم و ارزش معاملات تعریف چندانی نداشت و خروج نقدینگی ادامه داشت اما اینگونه می‌توان تفسیر کرد که اخبار مثبت در پارت سوم معاملات مخابره شد و لذا مدت زمان چندانی برای تصمیم‌گیری و خرید نبود. ضمن اینکه بازار آنقدر از ناحیه اخبار و شایعات و بگیر و ببندها آسیب دیده که ترجیح می‌دهد کمی صبر کند تا فضا روشن شده و بی‌گدار به آب نزند. جالب است بدانید که بر اساس بررسی نمودارها و قیاس وضعیت شاخص کل با مرداد سال 99، ریزش قیمت‌ها در این دوره با وجود تفاوت فاحش در متغیرها (از P/E و P/S گرفته تا ارزش دلاری و وضعیت سودآوری شرکت‌ها)، شدت و حدت بیشتری داشته و این مساله بسیار عجیب و شوکه‌کننده است. البته امیدواریم با تحرکات چهارشنبه و با رسیدن شاخص به ناحیه حمایت قیمتی و زمانی، شاهد تغییراتی در روند بازار و توقف دستکاری قیمت توسط برخی از کدهای خاص باشیم !!

نکته جالب در بازار چهارشنبه این بود که در بسیاری از نمادها به ویژه در دقایق ابتدایی که بسیاری از بازارسازان و عاملین ریزش قیمت‌ها از خواب بیدار نشده بودند، در سمت فروش به قدری از میزان اردرها کاسته شده بود که بعضا با رنج‌های کوچک رو به بالا، نمادها راهی قیمت‌های درصد مثبت می‌شدند اما به قدری طی این مدت بازار سرکوب شده که بسیاری از ترس تکرار رفتار روزهای اخیر و ممانعت از رشد قیمت‌ها جرات و جسارت برای خرید رو به جلو ندارند ! باز هم تاکید می‌کنیم، ابزارها و پیشنهادات زیادی برای کمک به بازار وجود دارد. نمونه این ابزارها و اثرات آن را در بازار چهارشنبه دیدم.

بنابراین باری دیگر روی پیشنهادات اخیر تاکید می‌کنیم. عرضه خودرو در بورس کالا و یا سپردن قیمت‌گذاری خودرو به هیات مدیره شرکت‌ها، تعیین فرمول مشخص برای خوراک شرکت‌های پتروشیمی، اصلاح نرخ دلار نیمایی، اصلاح قوانین‌ نظارتی بر معاملات بورس و فرابورس، توقف معاملات الگوریتمی، اصلاح قانون مدت زمان تجدید ارزیابی دارایی‌، کاهش میزان مالیات معاملات فروش سهام، توقف موقت عرضه‌های اولیه و پذیره‌نویسی صندوق‌های سهامی تا زمان برقراری ثبات در بازار و ... می‌توانند در ایجاد شوک به بازار کمک شایانی کنند. بخشی از این پیشنهادات به نهاد ناظر و برخی به سیاستگذار است.

به نظر اجرای برخی از این پیشنهادات بتواند به بازار کمک کند و بازاری که تحولات سراسر منفی را تجربه کرده به وضعیت بهتری برساند. به نظر بد نیست نهاد ناظر کمی ماجرای ارزش تضمین سهام را مورد واکاوی و بررسی بیشتر قرار دهد. افزایش ضرایب بازار پایه و یا افزایش اندک ارزش تضمین می‌تواند چراغ سبز خوبی برای آشتی با بازار باشد. البته اگر از سوخت شدن دارایی سهامداران لذت نمی‌برید ! بازار تیر و مرداد خوبی نداشت. امیدواریم برای شهریور غافلگیری و بحران جدیدی در راه نباشد؛ به‌خصوص که شاخص و بازار به نقاط مکانی و زمانی رسیده‌اند که می‌توانند یک برگشت خوب را تجربه نمایند.

اما به سراغ بازار برویم. بازاری که آغاز بدی نداشت و در یک ساعت پایانی اوج گرفت و بسیاری را تغییر روند امیدوار کرد. هر چند که یک گل بهار نمی‌شود و بازار نیاز به چندین روز حمایت و رسیدن اخبار قوی دارد. پیش از اینکه به سراغ پیش‌بینی بازار برویم به این نکته اشاره داشته باشیم که از امروز (بر اساس ابلاغیه روز سه‌شنبه شرکت بورس) در راستای مدیریت ریسک بازار اختیار معامله و عدم تسری آثار احتمالی آن به بازار نقد، تغییراتی در این حوزه خواهیم داشت. برخی از فعالین بازار معتقدند بخشی از فشار فروش تحمیل شده به روند معاملات این روزهای بازار، در راستای اخذ موقعیت فروش Call Option در برخی از سهام تاثیرگذار در روند بازار همچون خودرویی‌ها، پالایشی‌ها و نماد بزرگی همچون شستا است.

همچنین در بخشی از این ابلاغیه آورده شده است، جمع تعهد در موقعیت ...

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24